mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Europejskie normy emisji napędzają sprzedaż AdBlue

Europejskie normy emisji napędzają sprzedaż AdBlue

Sprzedaż AdBlue w Polsce mimo kryzysu w branży transportowej, od której jest uzależniona, nadal rośnie. W 2009 roku osiągnie pułap około 40 mln zł na poziomie hurtowym. Sprzedaż napędzają restrykcyjne europejskie wymagania dotyczące emisji szkodliwych substancji w spalinach.

Europejskie normy emisji napędzają sprzedaż AdBlue
Coraz ostrzejsze wymogi dot. czystości spalin w tym przede wszystkim Euro 5, wymuszają na producentach samochodów ciężarowych produkowanie pojazdów z katalizatorami wykorzystującymi preparat.

– Każdy wprowadzany na rynek pojazd powyżej 16 t musi spełnić restrykcyjne wymagania normy. Znakomita większość takich aut pracuje na bazie katalizatorów SCR, a tym samym zwiększa systematycznie zużycie AdBlue – mówi Małgorzata Wypych, specjalista ds. AdBlue w Zakładach Azotowych Puławy, największym polskim producencie produktu.

Dla rozwoju rynku ważny może być także fakt, że poziom limitów emisji przygotowywanej normy Euro 6 będzie bardzo niski. Zdaniem specjalistów spełnienie wymagań normy wymusi na producentach ciężarówek zastosowanie rozwiązania łączącego w sobie katalizator SCR (wymagający AdBlue) oraz system EGR (podwójnego spalania). W przeliczeniu na jeden pojazd spalanie AdBlue może być mniejsze, ale produkt będzie sprzedawał się w większej ilości, ponieważ samochodów będzie coraz więcej.

Producenci podkreślają, że mimo osłabienia koniunktury z powodu kryzysu w transporcie sprzedaż AdBlue będzie rosła. Zdaniem Małgorzaty Wypych wcześniejsze prognozy sprzedaży AdBlue w Polsce na 2009 rok oscylowały wokół 55 tys. ton preparatu. Z szacunków ZA Puławy wynika, że w zeszłym roku zużycie w Polsce osiągnęło poziom 25 tys. ton (około 23 mln l). Sprzedaż produktu będzie na pewno rosnąć w kolejnych latach, ale dynamika wzrostu będzie spłaszczona, ze względu na dramatyczny spadek sprzedaży nowych samochodów ciężarowych powyżej 16 t. W I kwartale tego roku spadek sprzedaży ciężarówek wynosi ponad 60 proc. Mimo to rynek AdBlue w Polsce może rosnąć do 50 proc. rocznie czytamy w Gazecie Prawnej.

Choć w 2009 roku zakupy ciężarówek zostały przystopowane przez kryzys, to auta już sprzedane, czyli około 30 tys. sztuk, zużyją średnio 2 tys. l AdBlue na pojazd w roku. Według specjalistów , czyli rynek szacować można na poziomie 50 mln. Trzeba wziąć także pod uwagę fakt, że nie wszystkie auta polskich przewoźników jeżdżą wyłącznie w Polsce, zatem tankowania AdBlue odbywają się także w innych krajach.

Podobne wiadomości:

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Aktualności 2016-02-06

Paliwo najtańsze od lat!

Paliwo najtańsze od lat!

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.