mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Europejskie normy emisji napędzają sprzedaż AdBlue

Europejskie normy emisji napędzają sprzedaż AdBlue

Sprzedaż AdBlue w Polsce mimo kryzysu w branży transportowej, od której jest uzależniona, nadal rośnie. W 2009 roku osiągnie pułap około 40 mln zł na poziomie hurtowym. Sprzedaż napędzają restrykcyjne europejskie wymagania dotyczące emisji szkodliwych substancji w spalinach.

Europejskie normy emisji napędzają sprzedaż AdBlue
Coraz ostrzejsze wymogi dot. czystości spalin w tym przede wszystkim Euro 5, wymuszają na producentach samochodów ciężarowych produkowanie pojazdów z katalizatorami wykorzystującymi preparat.

– Każdy wprowadzany na rynek pojazd powyżej 16 t musi spełnić restrykcyjne wymagania normy. Znakomita większość takich aut pracuje na bazie katalizatorów SCR, a tym samym zwiększa systematycznie zużycie AdBlue – mówi Małgorzata Wypych, specjalista ds. AdBlue w Zakładach Azotowych Puławy, największym polskim producencie produktu.

Dla rozwoju rynku ważny może być także fakt, że poziom limitów emisji przygotowywanej normy Euro 6 będzie bardzo niski. Zdaniem specjalistów spełnienie wymagań normy wymusi na producentach ciężarówek zastosowanie rozwiązania łączącego w sobie katalizator SCR (wymagający AdBlue) oraz system EGR (podwójnego spalania). W przeliczeniu na jeden pojazd spalanie AdBlue może być mniejsze, ale produkt będzie sprzedawał się w większej ilości, ponieważ samochodów będzie coraz więcej.

Producenci podkreślają, że mimo osłabienia koniunktury z powodu kryzysu w transporcie sprzedaż AdBlue będzie rosła. Zdaniem Małgorzaty Wypych wcześniejsze prognozy sprzedaży AdBlue w Polsce na 2009 rok oscylowały wokół 55 tys. ton preparatu. Z szacunków ZA Puławy wynika, że w zeszłym roku zużycie w Polsce osiągnęło poziom 25 tys. ton (około 23 mln l). Sprzedaż produktu będzie na pewno rosnąć w kolejnych latach, ale dynamika wzrostu będzie spłaszczona, ze względu na dramatyczny spadek sprzedaży nowych samochodów ciężarowych powyżej 16 t. W I kwartale tego roku spadek sprzedaży ciężarówek wynosi ponad 60 proc. Mimo to rynek AdBlue w Polsce może rosnąć do 50 proc. rocznie czytamy w Gazecie Prawnej.

Choć w 2009 roku zakupy ciężarówek zostały przystopowane przez kryzys, to auta już sprzedane, czyli około 30 tys. sztuk, zużyją średnio 2 tys. l AdBlue na pojazd w roku. Według specjalistów , czyli rynek szacować można na poziomie 50 mln. Trzeba wziąć także pod uwagę fakt, że nie wszystkie auta polskich przewoźników jeżdżą wyłącznie w Polsce, zatem tankowania AdBlue odbywają się także w innych krajach.

Podobne wiadomości:

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Lukoil sprzedaje swoje stacje w Polsce

Aktualności 2016-02-06

Paliwo najtańsze od lat!

Paliwo najtańsze od lat!

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport