mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Europejskie pociągi drogowe

Europejskie pociągi drogowe

Na torze testowym Volvo w Szwecji, odbyła się pierwsza udana prezentacja technologii łączenia pojazdów w kolumny, swego rodzaju pociągi drogowe, w ruchu autostradowym. Opracowywana w ramach projektu SARTRE technologia może być wprowadzona w życie w ciągu najbliższych dziesięciu lat, a jej efektem ma być poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz m.in. zmniejszenie emisji spalin do środowiska.

Europejskie pociągi drogowe

Założeniem finansowanego przez Unię Europejską projektu SARTRE, jet formowanie konwojów, w których za pojazdem prowadzącym, kierowanym przez zawodowego kierowcę, podąża kilka samochodów osobowych. Każdy samochód monitoruje prędkość, odległość i kierunek, dostosowując swoje parametry jazdy do pojazdu poprzedzającego. Pojazdy nie są w żaden sposób ze sobą połączone i w każdej chwili mogą opuścić konwój. Kierowcy pojazdów tworzących kolumnę mogą odpoczywać lub wykonywać inne czynności, podczas gdy cała kolumna podąża w ustalonym kierunku. 
Łączenie pojazdów w kolumny daje możliwość poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, efektywniejszego wykorzystania miejsca na drodze, zwiększenie komfortu kierowców odbywających długie podróże, a także redukcji zużycie paliwa, tym samym redukcji emisji CO2 nawet o 20%. Ponadto dzięki temu, że pojazdy poruszają się z dużą prędkością, w odległościach zaledwie kilku metrów od siebie, kolumna zajmuje mniej miejsca na drodze w porównaniu z grupą pojazdów poruszających się niezależnie od siebie.
W projekcie SARTRE aktywnie uczestniczą też firmy Volvo Technology Corporation oraz Volvo Truck Corporation, która m.in. użyczyła do testów ciężarówkę Volvo. Była ona wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, takie jak alkomat blokujący rozruch silnika, układ monitorowania reakcji kierowcy, układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji i układ stabilizacji toru jazdy, ograniczających ryzyko dekoncentracji i wypadku.
Testy na torze Volvo w Goeteborgu przeprowadzono z udziałem prowadzącego samochodu ciężarowego i jednego samochodu osobowego, który płynnie podążał za pojazdem prowadzącym po wyznaczonej trasie.
Technologia rozwijana w rmach projektu SARTRE, znajduje się w już na tyle zaawansowanym stadium, że w ciągu kilku lat może trafić do produkcji seryjnej. O wiele dłużej natomiast może potrwać zyskanie publicznej akceptacji i uchwalenie niezbędnych, zharmonizowanych przepisów we wszystkich 25 krajach członkowskich UE.

 


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

~Jules 2011-01-29

raczej nie jest to pomysł, który sprawdziłby sie na naszych drogach ale widać że Volvo przy tworzeniu nowego S60 przygotowało wiele ciekawych systemów

~S.K 2011-01-27

Jak dla mnie lepszym rozwiazaniem bylyby pociagi kolejowe przewozace samochody osobowe i jesli bylaby taka mozliwosc to takze ciezarowe. Koncepcja jest taka: ktos kto mieszka na śląsku chce pojechac latem nad morze samochodem, czekaja go dlugie godziny drogi, meczaca jazda. Zamiast tego Rezerwuje bilet na pociag, wjezdza samochodem na wagon, sam z rodziną udaje się do normalnego zwyklego wagonu gdzie rowniez ma juz miejsce. Siada wygodnie, moze sie zdrzemnac, pociag w drodze do gdanska zatrzymuje sie tylko kilka razy aby wypakowac lub dopakowac pasazerow z samochodami, kazdy taki postoj to liczmy niech nawet bedzie te 20 min. W koncu na stacji docelowej np gdansku pasazerowie wyjezdzaja samochodami z wagonów i moga sobie jezdzic po miescie. Warunek jest taki zeby podroz takim pociagiem byla w porownywalnej cenie co cena ilosci paliwa ktora zuzyloby sie na taka podroz jadac tradycyjnie. A ciezarowki? tak samo, trasy polnoc poludnie, wschod zachod itd. Same korzysci. No dobra, moge sie zgodzic ze taka podroz moze byc dluzsza, pewnie sa osoby ktore w tradycyjny sposob dotarlyby szybciej, ale tutaj nie o to chodzi. Chodzi o to ze np taki kierowca tira bedac w pociagu moze odpoczywac a mimo to sie przemieszcza. Wczesniejsza rezerwacja, nawet kilka godzin przed odjazdem ma na celu takie logistyczne ulozenie samochodow aby nie bylo komplikacji ze ktos wysiada wczesniej a ktos pozniej. pomysl mysle dobry ale niestety to nasz kraj, nie wierze w PKP

rysiu_krzysiu 2011-01-26

Słyszałem już o tym i też uważam, że to fajny pomysł. Jedziesz gdzieś jak pociagiem a jednocześnie masz na miejscu samochód. Zanim to wejdzie w życie to ładnych parę lat jeszcze minie więć jest szansa, że i polskie się drogi się przez ten czas dostosują...

marko1 2011-01-26

ciekawe rozwiązanie ale nie na naszych drogach i nie dla naszej jazdy polskiej

~gustaw 2011-01-26

ciekawe rozwiązanie, jakby wprowadzić to w życie mogło by być fajowo

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport