mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Ewolucja serii TGX i TGS

Ewolucja serii TGX i TGS

Bazując na tej zaawansowanej koncepcji pojazdu, MAN Truck & Bus przedstawi na międzynarodowych targach samochodów użytkowych IAA Nutzfahrzeuge 2012 w Hanowerze nowe pojazdy serii TG, zapowiadając nową generację ciężkich aut ciężarowych marki MAN.

Ewolucja serii TGX i TGS

Zaprezentowane w 2007 roku przez MAN Truck & Bus dwie nowe serie ciężkich pojazdów ciężarowych dały początek niezawodnym, wydajnym i efektywnym rozwiązaniom w transporcie – pojazdom MAN TGX i TGS. Od chwili wprowadzenia do sprzedaży obie serie są godnym zaufania partnerem w branży transportowej i trudno wyobrazić sobie bez nich drogi, od Monachium po Moskwę, od Sewilli po São Paulo. Klienci z całego świata chwalą sobie znakomite właściwości modeli zdobywających uznanie swoją oszczędnością minimalnymi kosztami eksploatacji TCO (Total Cost of Ownership), podczas gdy kierowcy są mile zaskoczeni wyśmienitymi właściwościami jezdnymi oraz przestronnym wnętrzem. Zachwyt okazała także międzynarodowa prasa branżowa i przyznała obu seriom liczne wyróżnienia. Dla przykładu jury złożone z ekspertów przyznało im tytuł „Truck of the Year 2008”. Ponadto niezależne testy renomowanych czasopism branżowych potwierdziły, zarówno w przypadku TGX, jak też TGS, znakomite wskaźniki zużycia paliwa, wysokie oceny komfortu, bezpieczeństwa, różnorodności typów i wyboru kabin. Wskaźniki sprzedaży potwierdzają ten imponujący sukces: od 2007 roku z taśmy zjechało prawie 200 000 egzemplarzy TGX i TGS.

Euro 6 nadchodzi – nowe TGX i TGS pozostają efektywne w każdym calu
Od 1 stycznia 2014 wszystkie nowo dopuszczane do ruchu pojazdy ciężarowe i autobusy w Europie muszą spełniać limity emisji substancji szkodliwych normy czystości spalin Euro 6. Dzięki nim emisja tlenków azotu w porównaniu z obecnie obowiązującą normą Euro 5 zmniejszy się o 80 procent, a emisja cząstek stałych obniży się o kolejne 66 procent. W projektowanie silników Euro 6 firma MAN włożyła całą swoją sztukę inżynierską. Firma MAN od dawna jest synonimem jakości i ekonomicznej, zaawansowanej techniki. Wszystkie technologie zastosowane w nowych modelach TGX i TGS sprawdzają się od lat w ciężkich warunkach seryjnej eksploatacji. W nowej ciężkiej serii z silnikami Euro 6 klienci mogą spodziewać się całego pakietu odpowiednio dopasowanych rozwiązań technicznych, zapewniających maksymalną niezawodność w transporcie. Zwłaszcza kluczowe technologie, niezbędne do spełnienia kryteriów normy Euro 6, jak układ wtryskowy common rail, recyrkulacja spalin (AGR), selektywna redukcja katalityczna (SCR ) i filtr cząstek stałych (CRT ) z powodzeniem znajdują zastosowanie niekiedy już od ponad dziesięciu lat w seryjnej produkcji MAN. Na potrzeby Euro 6 umiejętnie połączono te wypróbowane i sprawdzone komponenty w jedną całość i dopasowano do siebie, dzięki czemu nowe modele TGX i TGS pozostają efektywne w każdym calu. Rdzeń technologii Euro 6 tworzą silniki D20/26 AGR, stosowane od 2009 roku w około 5000 pojazdów na rynku brytyjskim i irlandzkim. W wersji Euro 5 pokonały one w sumie ponad 400 milionów kilometrów. Silniki Euro 6 firmy MAN praktycznie nie emitują substancji szkodliwych, a pod względem mocy, niezawodności i efektywności są na tym samym, bardzo dobrym poziomie co silniki Euro 5/EEV.

W nowych pojazdach TG intensywnie pracowano nad zrekompensowaniem zwiększonego zużycia paliwa, wynikającego z zasady działania systemu Euro 6. Priorytetowymi celami prac rozwojowych była maksymalna efektywność i oszczędność. Dzięki temu poziom zużycia odpowiada znakomitym wskaźnikom systemu Euro 5 SCR . Udało się nawet wyraźnie zredukować zużycie AdBlue® i obecnie jest ono o około 50 procent niższe niż w ciężarówkach MAN z systemem Euro 5. Dzięki precyzyjnie dopasowanemu pakietowi rozwiązań technicznych okresy serwisowania TGX i TGS pozostają równie duże i sięgają 120 000 kilometrów w ruchu dalekobieżnym. Ponadto norma Euro 6 nie powoduje zwiększenia kosztów serwisowania.
Poza tym znaczącym atutem nowej ciężkiej serii jest jej masa. Dzięki utrzymanej lekkiej konstrukcji masa całego systemu, składającego się z systemu cyrkulacji spalin, dwustopniowego doładowania, chłodzenia powietrza doładowującego z chłodnicą pośrednią i główną oraz tłumika wydechowego z filtrem CRT , w zależności od serii, wzrasta jedynie o niecałe 200 kilogramów. W związku z tym pojazdy w porównaniu z konkurencją należą do najlżejszych w swojej klasie. Pierwsze analizy potwierdzają, że po wprowadzeniu Euro 6 udało się powiększyć dotychczasową przewagę w ładowności dalekobieżnych pojazdów TGX wobec konkurencji.

Piękno kształtów i funkcjonalność – nowa stylistyka TGX i TGS
Piękno kształtów i funkcjonalność, dwie cechy, które od dawien dawna wyróżniają serie ciężkich pojazdów ciężarowych MAN. W nowym TGX i TGS kompletnie nowy kształt zyskał przód samochodu, który prezentuje się teraz śmiało i nowocześnie. Na wlocie powietrza do chłodnicy nadal dominuje wypisana dużymi literami nazwa przedsiębiorstwa. Lew, czyli powszechnie rozpoznawany znak firmowy wszystkich pojazdów MAN, znalazł się na środku silnie zaakcentowanej, błyszczącej chromem listwy ozdobnej, emanując siłą i elegancją. W połączeniu z lekko zdynamizowaną osłoną chłodnicy i szeroko otwartymi owiewkami z widocznymi wlotami powietrza uzyskano nowy front pojazdu, stanowiący kolejny etap w rozwoju stylistyki TGX i TGS. Przesunięta w dół górna krawędź przedniej klapy odsłoniła osłonę wycieraczek. Czarny kolor osłony wycieraczek powiększa optycznie powierzchnię przedniej szyby. Prowadzi to do ciekawej zmiany proporcji przedniej ściany i znacząco wyróżnia ciężarówki MAN z systemem Euro 6. Jednocześnie pojazdy pozostały łatwo rozpoznawalne.
Modyfikacje przodu pojazdu mają nie tylko wpływ na optykę pojazdu, ale są też podyktowane wymogami technicznym normy Euro 6. Ich rezultatem jest poprawiona aerodynamika oraz zwiększony przepływ powietrza przez chłodnicę pojazdu. Szeroko otwarte owiewki z wbudowanymi wlotami powietrza poprawiają opływ powietrza w strefach bocznych.
Powiększono otwory wlotu powietrza chłodzącego z przodu pojazdu, aby zmaksymalizować przekrój niezakłóconego przepływu i podwyższyć w ten sposób wydajność chłodzenia silnika. Poprawiono również kanał powietrzny na osłonie chłodnicy, zapewniając bardziej równomierny przepływ powietrza pod samochodem. Udoskonalone pod względem aerodynamicznym słupki A, owiewki i zderzaki minimalizują zużycie paliwa. Ogólna poprawa aerodynamiki przyczynia się znacząco do tego, że mimo wprowadzenia Euro 6 nie notuje się zwiększonego zużycia paliwa.
Inne poprawione detale ułatwiają dodatkowo eksploatację pojazdu podczas codziennej jazdy. Odsłonięcie wycieraczek zapobiega gromadzeniu się lodu i śniegu zimą, co zawsze utrudnia pracę wycieraczek. Owiewający wiatr uniemożliwia z kolei przywieranie śniegu. Wynikiem tego jest nie tylko skuteczne oczyszczanie szyb. Pełna widoczność zdarzeń na drodze podnosi poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy.

Łatwość zabudowy i duża pojemność
Kolejna zmiana w TGX i TGS dotyczy rozmieszczenia części montowanych na ramie. Aby uzyskać maksymalną pojemność zbiorników, mimo zamontowania dodatkowego systemu oczyszczania spalin, opracowano nowe osobne zbiorniki na AdBlue®. Są one umieszczone z lewej strony pojazdu między przednim błotnikiem a skrzynką akumulatora, za kabiną kierowcy albo przed osią poprzedzającą. Tuż nad nimi znajduje się lewostronne wejście na platformę roboczą. Zbiornik AdBlue®, w zależności od konfiguracji, może mieć pojemność od 25 do 80 litrów. Klienci mogą również wybierać spośród wielu zbiorników paliwa o różnej pojemności, dostosowanych do typu pojazdu. Tłumik wydechowy umieszczono z prawej strony. W ruchu dalekobieżnym można pokonać bez tankowania dystans aż 3800 kilometrów. Ponadto można wykorzystać wolną przestrzeń w części ramy na zamontowanie innych części, jak na przykład sprężarki silosu czy zbiornika hydraulicznego. Także w przypadku systemu Euro 6 zachowano wolną przestrzeń do zabudowy nad górną krawędzią ramy. Dzięki temu żadne elementy konstrukcji nie kolidują z zabudową. Specjalne wymagania dotyczące wolnej przestrzeni w obrębie ramy uwzględniono również na przykład w pojazdach z wymienną rampą, wywrotkach z żurawiem czy też w przypadku pomp do betonu, przewidując możliwość odpowiedniego przesunięcia elementów montowanych na ramie.

Rozrywka i nawigacja w centralnym uwagi – MAN Media Truck Advanced
W dalekich trasach każdy kierowca chciałby nie tylko posłuchać dobrej muzyki, lecz także bezpiecznie i bez problemów dotrzeć do celu.
Nowy zestaw radiowo-nawigacyjny MAN Media Truck (MMT) Advanced łączy oba te aspekty, proponując infotainment najwyższej klasy oraz nawigację, precyzyjnie kierującą niemal do każdego celu na terenie Europy. Dzięki dużemu 5-calowemu ekranowi dotykowemu z kolorowym wyświetlaczem, reagującym precyzyjnie i szybko na polecenia, obsługa jest prosta i intuicyjna. Oprócz znanych funkcji radiowych, jak na przykład praca w zakresie AM i FM, Traffic-Message-Channel (TMC), Radio-Data-System (RDS) i 4-kanałowy wzmacniacz audio, urządzenie oferuje wiele nowych, przydatnych funkcji. Umieszczone na skraju środkowego schowka złącze USB/AUX umożliwia po podłączeniu zewnętrznego źródła sygnału audio (np. odtwarzacza MP3) słuchanie w kabinie kierowcy muzyki z nośnika danych. Ponadto, korzystając z wbudowanego złącza Bluetooth i funkcji audio-streaming, można odtwarzać pliki muzyczne zapisane na urządzeniu przenośnym w systemie głośnikowym pojazdu. Złącze Bluetooth może też służyć jako urządzenie głośnomówiące do telefonów komórkowych, umożliwiając kierowcy bezpieczną komunikację.
Jednak umieszczony centralnie w środkowej konsoli MMT Advanced służy nie tylko do rozrywki. Jako pełnowartościowe urządzenie nawigacyjne prowadzi kierowcę i ciężarówkę pewnie i umiejętnie do celu podróży. W nawigacji dostosowanej do danego pojazdu użytkowego wykorzystuje się mapy zapisane na karcie microSD. Dzięki temu odtwarzacz CD może dalej pracować, także podczas korzystania z nawigacji. Oprócz tego urządzenie przekazuje kierowcy inne ważne informacje, jak na przykład różne stany robocze pojazdu czy też informacje dotyczące serwisowania. W połączeniu z pneumatycznie resorowanymi osiami wskaźnik obciążenia osi pomaga w ustaleniu masy ładunku. Wielofunkcyjna, dająca się podnieść kierownica z płynną regulacją wysokości i kąta nachylenia zapewnia szybką i prostą obsługę urządzenia. Nieoślepiające wskaźniki są wyraźne także przy bezpośrednim nasłonecznieniu. Nowy TGX jest standardowo wyposażony w MMT Advanced.


Podobne wiadomości:

Targi Frankfurt 2015 właśnie ruszyły! Zobacz premiery

Targi Frankfurt 2015 właśnie ruszyły! Zobacz...

Premiery 2015-09-11

Ekologiczny SUV Mitsubishi w nowej szacie

Ekologiczny SUV Mitsubishi w nowej szacie

Premiery 2015-09-02

Komentuj:

~w 2012-08-23

Zenujace, to ma byc artykul? Ot, zwykla reklama.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport