mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > F1: Bolidy z napędem 4x4?

F1: Bolidy z napędem 4x4?

Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała listę zmian regulaminowych na sezon 2010, które wywrócą Formułę 1 do góry nogami - czytamy w Przeglądzie Sportowym.

F1: Bolidy z napędem 4x4?
Najbardziej rewolucyjny przepis dotyczy limitów budżetowych. FIA chce przyciągnąć jak najwięcej nowych, niezależnych ekip, które dotychczas nie jeździły w F1, ponieważ nie miały wystarczająco dużo pieniędzy. W przyszłym roku obecne oraz nowe teamy będą mogły dobrowolnie poddać się przepisowi o ograniczeniu budżetów do 40 mln funtów (ok. 196 mln zł). W zamian zyskają przywileje niedostępne dla stajni, które chcą wydawać więcej.

Pierwsza propozycja Maxa Mosleya w tej sprawie była nazbyt radykalna. Prezydent FIA chciał, aby niemal wszystkie koszty zespołu zamknęły się w 30 mln funtów (ok. 147 mln zł) rocznie. Teraz limit podniesiono do 40 mln i wyłączono z niego wynagrodzenia dla zawodników, koszty zakupu silników (tylko w sezonie 2010), działania marketingowe, utrzymanie siedzib ekip na torach, kary i grzywny oraz wszelkie wydatki, które nie będą miały wpływu na osiągi bolidów.

Oszczędny może więcej
Teamy, które zobowiążą się do ograniczenia wydatków, zyskają bardzo dużą swobodę technologiczną. Będą mogły stosować ruchome skrzydła i z przodu, i z tyłu, nie będą objęte limitami użycia silników oraz skrzyń biegów, a ich motory nie będą miały ogranicznika maksymalnych obrotów (czyli będą znacznie mocniejsze).

Oszczędne zespoły zyskają pełną swobodę testowania na torze oraz w laboratoriach i tunelach aerodynamicznych. Ich KERS wyprodukuje dwa razy większą moc, a energię będzie pobierał nie tylko z tylnych, lecz i przednich kół.

Regulamin zezwoli biedniejszym teamom nawet na stosowanie układów napędu na cztery koła. W Formule 1, gdzie dotychczas napędzana mogła być jedynie tylna oś, to rewolucja. Jedynym ograniczeniem w pracach nad tymi wynalazkami ma być budżet.

Podobne wiadomości:

FIA i Luc Besson w wspólnej kampanii

FIA i Luc Besson w wspólnej kampanii

Aktualności 2015-10-08

Daewoo Matiz, Opel Agila i Fiat Panda -...

auto motor i sport 0000-00-00

Dorastali w różnych czasach, a chodzą do jednej klasy. Umiejętności mają różne, ale sporo ich łączy. Czy najstarszy w tym gronie Daewoo Matiz i najbardziej wyrośnięty Opel Agila powinny bać się nowicjusza o imieniu Fiat Panda?

Komentuj:

aaa 2009-05-04

Zdaje się, że z tym 4x4 nie będzie tak do końca. 4x4 będzie dotyczyło tylko KERS i momentu kiedy napędza on auto.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ELEGANCKI I NOWOCZESNY
ELEGANCKI I NOWOCZESNY
Nie jest już modnym crossoverem, ale przestronnym i komfortowym autem kompaktowym. Odświeżony Citroen C4 Cactus zachwyca na wiele sposobów.