mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > F1: Nowi w Formule 1

F1: Nowi w Formule 1

W przyszłym roku rywalizację urozmaicą cztery debiutujące teamy: Campos Meta, Manor GP, USF1 i Lotus. Przegląd Sportowy przedstawia krótką charakterystykę każdego z nowych zespołów F1.

F1: Nowi w Formule 1
Stawkę zespołów w Formule 1 uatrakcyjniały ostatnio jedynie zmiany właścicieli - jedynym nowym teamem był Super Aguri, który włączył się do rywalizacji w 2006 roku, rezygnując w maju 2008. W przyszłym sezonie nastąpi wysyp nowych zespołów. Konflikt FIA z producentami doprowadził do zmian w regulaminie i naboru kandydatów. Przyciągnął ich limit budżetu, zatwierdzony przez federację, po czym... wykreślony z przepisów. F1 zyska pełne pole startowe dzięki wejściu teamów Campos Meta, Manor GP, USF1 i Lotus. Wszystkie skorzystają z silników Coswortha, wracającego do F1 po przerwie trwającej od 2006 roku.

Senna bez pensji

Zespół Campos Meta jako pierwszy nadesłał zgłoszenie do mistrzostw świata 2010. Gdy tylko 22 maja uruchomiono listę, pięć minut po północy zapowiedział się team Adriana Camposa. Wnuk hiszpańskiego przemysłowca Luisa Sunera, Campos, pochodzi z Alciry pod Walencją. W okresie 1987-88 zaliczył 20 startów w F1, jeżdżąc w Minardi. Campos Racing wystawiał w tym roku cztery Dallary w European F3 Open.

Samochody Camposa buduje Dallara Automobili, firma 72-letniego Gian Paolo Dallary mająca siedzibę w Varano de’Melegari pod Parmą. Będzie to powrót Dallary do F1 po współpracy z Midland w 2006 roku. Na bazę zespołu wybrano Murcię, ponieważ władze regionu przeznaczyły 25 mln euro na wsparcie projektu. Campos zamierzał zatrudnić hiszpańskiego kierowcę i rozmawiał z Pedro de la Rosą, testerem McLarena. Okazało się jednak, że trudno zdobyć sponsorów, jeżeli ma się w składzie rodzimego asa.

W ostatnim dniu października potwierdzono zakontraktowanie na dwa lata Bruno Senny Lalliego, siostrzeńca trzykrotnego mistrza świata, Ayrtona Senny. Niemal 16 lat po tragicznej śmierci Ayrtona, nazwisko Senny wróci do F1.

Liderem Glock

Manor Grand Prix stanowi wspólne przedsięwzięcie byłego kierowcy wyścigowego Johna Alfreda Bootha oraz Nicka Wirtha, kiedyś partnera w interesach Maxa Mosleya. Obydwaj zakładali zespół Simtek. Booth stworzył Manor Motorsport w 1990 roku i od tamtej pory lista sukcesów teamu objęła 19 tytułów mistrzowskich i 171 zwycięstw w Formule Renault i F3. Bazą Manor GP jest Dinnington w południowym Yorkshire, natomiast samochody buduje firma Wirth Research w Bicester. Co ciekawe, Manor w ogóle nie zamierza korzystać z tunelu aerodynamicznego. Będzie to pierwszy samochód F1, zaprojektowany wyłącznie przy użyciu komputerowego systemu symulacyjnego CFD. Według przecieku z „The Guardian”, do 20 procent akcji Manor GP kupi Virgin Group Sir Richarda Bransona, w tym roku wspierającego zespół Brawn GP. Być może Virgin trafi do nazwy, a kto wie, czy zamiast Manora nie pojawi się Virgin F1.

Liderem teamu został Timo Glock, do niedawna kojarzony z Renault. 27-latek przez dwa sezony jeździł Toyotą. - Miałem kilka opcji na 2010, niektóre łączące się z bardziej doświadczonymi zespołami - przyznał Timo.

John Booth podał jeszcze trzy nazwiska kandydatów do zespołu - Adama Carrolla, Christiana Kliena i Anthony Davidsona. Wysoko ocenia swoje szanse Lucas Di Grassi, dotychczasowy tester Renault.

Made in America

Z początkiem lutego ujawniono plany nowego amerykańskiego zespołu, budowanego w Charlotte w Karolinie Północnej przez Kena Andersona i Petera Windsora - USF1. Anderson, od 1988 roku dyrektor techniczny Ligiera, następnie Onyx Grand Prix, po rozstaniu z F1 trafił do Chip Ganassi Racing, a później pracował w zespołach Foyta, Bettenhausena i Bradleya. Zaprojektował w IRL samochód marki G Force. Od 2003 roku działał w NASCAR jako dyrektor techniczny Haas CNC Racing. Jest współwłaścicielem tunelu aerodynamicznego Winshear, czynnego od lipca 2008 w Concorde.Peter Windsor, znany brytyjski dziennikarz wychowany w Australii, od 1985 roku pełnił funkcję menedżera zespołu Williamsa. Usiłował kupić Brabhama, a potem został szefem filii Ferrari na Wyspach - Guildford Technical Office. W 1991 roku wrócił do Williamsa jako team manager.

Plany USF1 Team ogłosiła 24 lutego stacja Speed TV, w której działa w roli komentatora Peter Windsor. Budżet ustalono na poziomie 65 mln dolarów. Samochody US F1 są budowane w Charlotte. Zamierzano zatrudnić dwóch amerykańskich kierowców, jednak Windsor przyznał, że w pierwszym sezonie zespół może sięgnąć po jednego doświadczonego zawodnika spoza USA i jednego Amerykanina.

Do składu USF1 dołączył współzałożyciel i prezes YouTube, Chad Meredith Hurley, który wystąpi w roli głównego inwestora. 33- letni milioner z Pennsylwanii, Hurley, założył kultową stronę, która 17 miesięcy później została sprzedana Google za 1,65 mld dolarów. Nie wiadomo, czy logo YouTube pojawi się na samochodach US F1.

Powrót Lotusa

Dzięki wycofaniu się BMW, do F1 wraca zasłużona marka Lotus. Przed sprzedażą teamu BMW Sauber nie podpisał w terminie Umowy Concorde - i FIA ogłosiła nabór kolejnego nowego zespołu, ponieważ zwolniło się 13 miejsce na liście. Wybór padł na Lotus F1 Team. Za zgłoszeniem stoi firma 1Malaysia Racing Team, której szefem jest Tony Fernandes, założyciel i prezes Toune Group, właściciel linii lotniczych Air Asia. Funkcję dyrektora technicznego objął Mike Gascoyne.

W czerwcu ukazała się informacja, że Gascoyne projektuje Lotusa dla Litespeed - teamu F3 z Norfolk, należącego do Nino Judge’a i Steve’a Kenchingtona, byłych inżynierów Lotusa. Właściciel praw do nazwy, David Hunt, brat byłego mistrza świata Jamesa Hunta, wyraził zgodę na jej użycie przez nowy team. FIA nie przyjęła jednak tego zgłoszenia.

Lotus założony przez Colina Champana, startował w F1 od 1958 do 1994 roku, zdobywając siedem tytułów mistrza świata producentów i sześć w kategorii kierowców, wygrywając 79 Grand Prix. Obecnie bazą Lotusa będzie firma RTN (Racing Technologies Norfolk) w Norfolk, 16 km od fabryki Lotus Cars. RTN zbudowała Toyota dla swojego programu F1, a następnie bazował tam zespół Bentleya startujący w Le Mans. Przed dwoma laty Audi sprzedało RTN firmie Express Composites Group. Przyszły dział projektowy i produkcyjny Lotusa oraz centrum techniczne zostanie wybudowane w Malezji - na Sepang International Circuit.

Jak poinformował dziennik „New Sabah Times”, skromny budżet Lotusa będzie wynosił około 300 mln ringgitów, czyli 60 mln euro. Spółkę 1Malaysia Racing Team finansuje trzech prywatnych inwestorów. Malezyjski rząd nie udziela wsparcia przedsięwzięciu. Czynione są starania o przyciągnięcie jako sponsora, państwowej firmy Petronas, której skończył się kontrakt z BMW Sauberem. Fernandes poinformował na Twitterze, że zespół podpisał już kontrakt z pierwszym kierowcą - ale nie ujawnił nazwiska. „Wkrótce ogłosimy to publicznie” - napisał szef. Przypuszczenia dotyczą Jarno Trullego, którego chciał mieć w teamie Mike Gascoyne, wcześniej pracujący z Jarno w Jordanie, Renault i Toyocie.

Więcej o "Nowi w Formule 1" >>>
Zobacz koniecznie: Wszystko o Lotus
Tematy w artykule: Lotus F1 USF1 Campos Meta zespol Manor Grand Prix Manor GP

Podobne wiadomości:

Maria Teresa de Filippis - nie żyje pierwsza kobieta w F1

Maria Teresa de Filippis - nie żyje pierwsza...

Aktualności 2016-01-13

Tych ludzi w roku 2015 straciła motoryzacja

Tych ludzi w roku 2015 straciła motoryzacja

Aktualności 2015-10-31

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport