mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > F1: Pirelli o GP Włoch

F1: Pirelli o GP Włoch

Grand Prix Włoch na Monzy jest jednym z najstarszych i najbardziej wyczekiwanych wyścigów sezonu dla Pirelli. Zawody odbywają się w parku położonym zaledwie pół godziny jazdy od siedziby włoskiej firmy, położonej na północy Mediolanu.

F1: Pirelli o GP Włoch

Tor Monza jest integralną częścią sportowej historii Pirelli, a także jedną z najszybszych pętli w kalendarzu, ze średnimi prędkościami w okolicach 250 km/h. To ogromne wyzwanie dla opon, kierowców oraz inżynierów.

Na Monzę Pirelli przywozi pośrednie opony PZero „białe” i miękkie PZero „żółte”, zaprojektowane z myślą o stawieniu czoła szybkiemu układowi pętli i umożliwieniu zespołom zastosowania szerokiego wachlarza strategii. Pierwsze zawody na tym historycznym torze odbyły się w 1922 roku, a w tym sezonie Grand Prix Włoch rozgrywana jest po raz 82. i po raz 61. na Monzy. W swojej ojczyźnie Pirelli zdobyło sześć zwycięstw w latach 50., kiedy tor był najbardziej znany z pochylonych łuków, które do dziś można podziwiać jako atrakcję turystyczną. Współczesny tor był przez lata poważnie modyfikowany, ale wciąż trudno jest odnaleźć perfekcyjną trakcję przy przyspieszaniu i hamowaniu, bo zespoły stosują niski poziom docisku w celu uzyskania jak największych prędkości na pokonywanych pełnym gazem prostych odcinkach toru.

Szykany otoczone są wysokimi tarkami i w tych miejscach toru opony są poddawane dużemu obciążeniu poprzecznemu, które dodatkowo potęguje wyzwanie dla ogumienia na dystansie 53 okrążeń wyścigu. Mimo że jest to jeden z najbardziej wymagających torów w kalendarzu, gdzie pole styku opony z nawierzchnią podczas jazdy po prostej może wzrosnąć trzykrotnie w porównaniu z sytuacją, gdy auto stoi w miejscu, w przypadku czołowych kierowców oczekuje się od dwóch do trzech zjazdów na zmianę ogumienia.

Ciekawostki:

• Monza to jeden z torów, na których Pirelli testowało przed inauguracyjnym sezonem w Formule 1.

• Aby zredukować opory, na Monzy samochody jeżdżą z najmniejszym dociskiem. Typowy pakiet aerodynamiczny na Monzę wytwarza o około 15% mniej docisku w porównaniu z tym wykorzystywanym na Spa, gdzie rozegrano poprzedni wyścig. Ma to duży wpływ na zachowanie opon, które bardziej się ślizgają.

• Zawieszenie to kolejny obszar ustawień na Monzę, który ma wpływ na ogumienie. Niski poziom docisku oznacza, że w dużej mierze trzeba polegać na przyczepności mechanicznej, więc ustawienia zawieszenia są tak dobrane, aby zapewnić najlepszą możliwą trakcję podczas przyspieszania i hamowania, jednocześnie umożliwiając kierowcom atakowanie szykan.

• Monza to wyścig o historycznym znaczeniu dla lidera mistrzostw świata Sebastiana Vettela. Niemiec został najmłodszym w historii zwycięzcą Grand Prix z zapasem niemal roku, wygrywając Grand Prix Włoch 2008 w wieku 21 lat i 73 dni. Drugi w zestawieniu jest Fernando Alonso, który triumfował w Grand Prix Węgier 2003 w wieku 22 lat i 26 dni.


Podobne wiadomości:

McLaren F1 LM na aukcji

McLaren F1 LM na aukcji

Samochody luksusowe 2015-07-21

"Jaś Fasola" sprzedał swojego McLarena F1

Samochody luksusowe 2015-06-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport