mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > F1: Pirelli o GP Włoch

F1: Pirelli o GP Włoch

Grand Prix Włoch na Monzy jest jednym z najstarszych i najbardziej wyczekiwanych wyścigów sezonu dla Pirelli. Zawody odbywają się w parku położonym zaledwie pół godziny jazdy od siedziby włoskiej firmy, położonej na północy Mediolanu.

F1: Pirelli o GP Włoch

Tor Monza jest integralną częścią sportowej historii Pirelli, a także jedną z najszybszych pętli w kalendarzu, ze średnimi prędkościami w okolicach 250 km/h. To ogromne wyzwanie dla opon, kierowców oraz inżynierów.

Na Monzę Pirelli przywozi pośrednie opony PZero „białe” i miękkie PZero „żółte”, zaprojektowane z myślą o stawieniu czoła szybkiemu układowi pętli i umożliwieniu zespołom zastosowania szerokiego wachlarza strategii. Pierwsze zawody na tym historycznym torze odbyły się w 1922 roku, a w tym sezonie Grand Prix Włoch rozgrywana jest po raz 82. i po raz 61. na Monzy. W swojej ojczyźnie Pirelli zdobyło sześć zwycięstw w latach 50., kiedy tor był najbardziej znany z pochylonych łuków, które do dziś można podziwiać jako atrakcję turystyczną. Współczesny tor był przez lata poważnie modyfikowany, ale wciąż trudno jest odnaleźć perfekcyjną trakcję przy przyspieszaniu i hamowaniu, bo zespoły stosują niski poziom docisku w celu uzyskania jak największych prędkości na pokonywanych pełnym gazem prostych odcinkach toru.

Szykany otoczone są wysokimi tarkami i w tych miejscach toru opony są poddawane dużemu obciążeniu poprzecznemu, które dodatkowo potęguje wyzwanie dla ogumienia na dystansie 53 okrążeń wyścigu. Mimo że jest to jeden z najbardziej wymagających torów w kalendarzu, gdzie pole styku opony z nawierzchnią podczas jazdy po prostej może wzrosnąć trzykrotnie w porównaniu z sytuacją, gdy auto stoi w miejscu, w przypadku czołowych kierowców oczekuje się od dwóch do trzech zjazdów na zmianę ogumienia.

Ciekawostki:

• Monza to jeden z torów, na których Pirelli testowało przed inauguracyjnym sezonem w Formule 1.

• Aby zredukować opory, na Monzy samochody jeżdżą z najmniejszym dociskiem. Typowy pakiet aerodynamiczny na Monzę wytwarza o około 15% mniej docisku w porównaniu z tym wykorzystywanym na Spa, gdzie rozegrano poprzedni wyścig. Ma to duży wpływ na zachowanie opon, które bardziej się ślizgają.

• Zawieszenie to kolejny obszar ustawień na Monzę, który ma wpływ na ogumienie. Niski poziom docisku oznacza, że w dużej mierze trzeba polegać na przyczepności mechanicznej, więc ustawienia zawieszenia są tak dobrane, aby zapewnić najlepszą możliwą trakcję podczas przyspieszania i hamowania, jednocześnie umożliwiając kierowcom atakowanie szykan.

• Monza to wyścig o historycznym znaczeniu dla lidera mistrzostw świata Sebastiana Vettela. Niemiec został najmłodszym w historii zwycięzcą Grand Prix z zapasem niemal roku, wygrywając Grand Prix Włoch 2008 w wieku 21 lat i 73 dni. Drugi w zestawieniu jest Fernando Alonso, który triumfował w Grand Prix Węgier 2003 w wieku 22 lat i 26 dni.


Podobne wiadomości:

McLaren F1 LM na aukcji

McLaren F1 LM na aukcji

Samochody luksusowe 2015-07-21

"Jaś Fasola" sprzedał swojego McLarena F1

Samochody luksusowe 2015-06-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Policja podsumowuje długi weekend
Policja podsumowuje długi weekend
Kolejny długi weekend za nami. Pomimo tego, że nad bezpieczeństwem podróżujących czuwało kilka tysięcy funkcjonariuszy - statystyki nadal są przerażające.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic