|
||
F1: Renault zdradza sekrety tunelu aerodynamicznego
2010-09-29
źródło:
Renault
mojeauto.pl
Dział prasowy zespołu Renault postanowił przyjrzeć się działaniu tunelu aerodynamicznego. Z tego też powodu udał się do fabryki w Enstone, by kibicom Formuły 1 przekazać garść ciekawych informacji o jednym z najważniejszych elementów przy konstruowaniu bolidów francuskiej stajni. O tajemnicach tunelu aero opowiada jeden z inżynierów Renault. ![]() Dla niewtajemniczonych, wyjaśnij jak działa tunel aerodynamiczny?
Generalnie mamy skalowany model bolidu, który porusza się po bieżni - normalnie w skali 1:2 lub nieco większy. Następnie kierujemy na niego strumień powietrza i mierzymy jakie siły wywiera na model. Jak mierzone są te siły? To trochę jak ustalanie własnej wagi. Ważymy model, używając zestawu elektrycznych wag bez podmuchu powietrza, a następnie ważymy go ponownie, kiedy jest włączony podmuch. Różnica pomiędzy tymi dwoma pomiarami pokazuje wpływ podmuchu - czyli wygenerowany docisk aerodynamiczny. Zawsze poszukujemy jak największej siły dociskowej i minimalnego oporu. W jakiej skali jest tunel aerodynamiczny Renault? Przepisy ograniczają maksymalną skalę do 60%, ale niektóre zespoły testują w skali 50%. Przez cztery dni w roku możemy testować model w pełnych wymiarach. Z czego jest wykonany model w tunelu aerodynamicznym? Wewnętrzne elementy są ze stali i aluminium, a ich zadaniem jest utrzymywanie struktury modelu, zachowują się jak kręgosłup. Dookoła zewnętrznej części modelu znajdują się osłony i karoseria, która jest wykonana z różnych materiałów, takich jak włókno węglowe i aluminium. Jednak większość karoserii jest wykonana z żywicy syntetycznej w technologii szybkiego wykonywania prototypów. Ile godzin dziennie spędza się w tunelu aerodynamicznym? Budynki tunelu aerodynamicznego działają dzień i noc. Wyzwaniem jest wykonanie jak największej liczby produktywnych testów w 24-godzinnym okresie. Jest również przepis, który należy przestrzegać, stanowiący, że nie można używać tunelu przez więcej niż ustaloną liczbę godzin w ciągu tygodnia roboczego. Jakie jest powiązanie pomiędzy tunelem aerodynamicznym i CFD? Te dwie technologie idealnie uzupełniają się nawzajem. W wirtualnym świecie CFD można uwidocznić przepływ powietrza wokół bolidu, natomiast w tunelu powietrze jest niewidoczne. Dlatego właśnie wykorzystujemy CFD, aby spróbować stworzyć koncepcje i ulepszyć nasze pomysły, a wtedy używamy tunelu, aby upewnić się, że CFD nie sprowadzi nas na błędną drogę. Podobne wiadomości:Renault Koleos - znamy polskie cenyAktualności 2017-04-25 Polski importer samochodów marki Renault opublikował cennik nowego Renault Koleos. Wiemy, ile trzeba zapłacić za podstawową wersję francuskiego SUV-a. Renault Megane RS - wyciekły pierwsze zdjęciaAktualności 2017-07-17 Premiera nowego Renault Megane RS odbędzie się dopiero jesienią na salonie samochodowym we Frankfurcie. Jednak kilka dni temu do sieci wyciekły pierwsze zdjęcia patentowe francuskiego hot-hatcha. |
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!