mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > F1: Renault zdradza sekrety tunelu aerodynamicznego

F1: Renault zdradza sekrety tunelu aerodynamicznego

Dział prasowy zespołu Renault postanowił przyjrzeć się działaniu tunelu aerodynamicznego. Z tego też powodu udał się do fabryki w Enstone, by kibicom Formuły 1 przekazać garść ciekawych informacji o jednym z najważniejszych elementów przy konstruowaniu bolidów francuskiej stajni. O tajemnicach tunelu aero opowiada jeden z inżynierów Renault.

F1: Renault zdradza sekrety tunelu aerodynamicznego
Dla niewtajemniczonych, wyjaśnij jak działa tunel aerodynamiczny?
Generalnie mamy skalowany model bolidu, który porusza się po bieżni - normalnie w skali 1:2 lub nieco większy. Następnie kierujemy na niego strumień powietrza i mierzymy jakie siły wywiera na model.

Jak mierzone są te siły?
To trochę jak ustalanie własnej wagi. Ważymy model, używając zestawu elektrycznych wag bez podmuchu powietrza, a następnie ważymy go ponownie, kiedy jest włączony podmuch. Różnica pomiędzy tymi dwoma pomiarami pokazuje wpływ podmuchu - czyli wygenerowany docisk aerodynamiczny. Zawsze poszukujemy jak największej siły dociskowej i minimalnego oporu.

W jakiej skali jest tunel aerodynamiczny Renault?
Przepisy ograniczają maksymalną skalę do 60%, ale niektóre zespoły testują w skali 50%. Przez cztery dni w roku możemy testować model w pełnych wymiarach.

Z czego jest wykonany model w tunelu aerodynamicznym?
Wewnętrzne elementy są ze stali i aluminium, a ich zadaniem jest utrzymywanie struktury modelu, zachowują się jak kręgosłup. Dookoła zewnętrznej części modelu znajdują się osłony i karoseria, która jest wykonana z różnych materiałów, takich jak włókno węglowe i aluminium. Jednak większość karoserii jest wykonana z żywicy syntetycznej w technologii szybkiego wykonywania prototypów.

Ile godzin dziennie spędza się w tunelu aerodynamicznym?
Budynki tunelu aerodynamicznego działają dzień i noc. Wyzwaniem jest wykonanie jak największej liczby produktywnych testów w 24-godzinnym okresie. Jest również przepis, który należy przestrzegać, stanowiący, że nie można używać tunelu przez więcej niż ustaloną liczbę godzin w ciągu tygodnia roboczego.

Jakie jest powiązanie pomiędzy tunelem aerodynamicznym i CFD?
Te dwie technologie idealnie uzupełniają się nawzajem. W wirtualnym świecie CFD można uwidocznić przepływ powietrza wokół bolidu, natomiast w tunelu powietrze jest niewidoczne. Dlatego właśnie wykorzystujemy CFD, aby spróbować stworzyć koncepcje i ulepszyć nasze pomysły, a wtedy używamy tunelu, aby upewnić się, że CFD nie sprowadzi nas na błędną drogę.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Renault
Tematy w artykule: Renault F1 tunel aerodynamiczny

Podobne wiadomości:

Renault Captur po faceliftingu - poznaj polskie ceny

Renault Captur po faceliftingu - poznaj...

Aktualności 2017-05-09

Miejski crossover Renault przeszedł lifting i właśnie wkracza do polskich salonów. Przy tej okazji poznaliśmy oficjalny, polski cennik. Auto będzie dostępne z czterema silnikami w pięciu wersjach wyposażenia.

Renault Koleos - znamy polskie ceny

Renault Koleos - znamy polskie ceny

Aktualności 2017-04-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Robert Kubica pojedzie bolidem Williamsa
Robert Kubica pojedzie bolidem Williamsa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich fanów Roberta Kubicy. Polski kierowca pojawi się w drugiej połowie października na torze Silverstone w bolidzie Williamsa.