mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > F1: Sprawdź jak zmienił się bolid Kubicy

F1: Sprawdź jak zmienił się bolid Kubicy

Grand Prix Hiszpanii będzie czasem wielkiej próby dla ekip, które przespały początek sezonu. Udoskonalenia na pierwszą europejską rundę sezonu przygotował każdy zespół, ale największy optymizm panuje w obozie Ferrari.

F1: Sprawdź jak zmienił się bolid Kubicy
Poważne modyfikacje przywiezie na tor Catalunya także BMW Sauber, ale w obozie Roberta Kubicy oczekiwania są zdecydowanie mniejsze. - "Barcelona jest torem, który bezlitośnie obnaża słabości aerodynamiczne każdego bolidu. Obawiam się, że tam problemy BMW będą tam jeszcze większe" - przewiduje Niki Lauda. Słynący z efektownych i kontrowersyjnych wypowiedzi Austriak często się myli, ale z pewnością pod jednym względem ma tym razem stuprocentową rację. - "Wyjście z takiej sytuacji jest niezwykle trudne. Jeśli jesteś z tyłu, musisz się rozwijać dwa razy szybciej i lepiej, niż teamy znajdujące się z przodu" - mówi były trzykrotny mistrz świata. Nic dodać, nic ująć.


- "Nie ma jednego obszaru, który stanowi największy problem. Musimy się poprawić pod każdym względem" - powiedział nam w Bahrajnie Robert Kubica. Jednym z priorytetów dla konstruktorów BMW powinno być odchudzenie lub przynajmniej zmiana rozkładu wagi w modelu F1.09, który okazał się zbyt ciężki. Wzór pod tym względem stanowi bolid Red Bulla - bardzo lekki, ponieważ inżynierowie oszczędzali wagę na wszystkim, na czym się da - nawet pasy bezpieczeństwa wykonano z lżejszego materiału, a kierownice są profilowane tak, aby nie było w nich choćby grama zbędnego materiału. Cały zaoszczędzony ciężar idzie tam, gdzie zapewni to poprawę własności jezdnych - na przykład przednie skrzydło, które w bolidzie Red Bulla jest tak ciężkie, że musi je dźwigać aż dwóch mechaników.

Do tego dochodzą najbardziej widoczne, ale niekoniecznie tak istotne zmiany. - "Poprawimy każdy detal" - zapewnia Theissen. - "Sekcja nosa, węższe sekcje boczne i tylne skrzydło" - wszystko to będzie zupełnie nowe. Dodajmy do tego modyfikacje przedniego skrzydła, pokrywy silnika oraz podwozia. - "Oczekujemy zdecydowanej poprawy czasów okrążeń" - mówi Rampf, ale dodaje także, że przewaga czołowych zespołów jest zbyt duża, aby ją odrobić za jednym zamachem.

Jakie zmiany w BMW?

WIĘKSZY ROZSTAW OSI

Zwiększenie rozstawu osi choćby o 5 centymetrów sprawia, że na przednią oś przenosi się około 5 kilogramów nacisku, a przy poprawieniu rozkładu wagi liczy się każdy gram. Zespół nie potwierdził informacji na temat takiej przeróbki, ale eksperci podejrzewają, że bolid Roberta Kubicy będzie w Barcelonie trochę dłuższy.

NOWY ZESTAW AERODYNAMICZNY
Sekcja nosa, węższe sekcje boczne i tylne skrzydło - te elementy będą zupełnie inne. - Zmiany będą widoczne gołym okiem - zapewnia Willy Rampf, szef konstruktorów BMW Sauber.

ZMNIEJSZENIE WAGI BOLIDU
Radykalne odchudzenie samochodu jest jednym z głównych priorytetów BMW Sauber. Bolid przed sezonem okazał się zbyt ciężki, przez co Robert Kubica nie może korzystać z systemu KERS. Nie wiadomo, czy zadanie udało się zrealizować przed Grand Prix Hiszpanii.

BRAK SYSTEMU KERS
Aby ułatwić kierowcom dostrojenie bolidów w nowej konfiguracji, wyjęto system KERS, co już na starcie oznacza pewną stratę. Mówi się, że z powodu nowych, węższych sekcji bocznych w samochodzie nie ma miejsca na baterie systemu. - Bierzemy pod lupę całą koncepcję KERS. W Monako (kolejny wyścig po GP Hiszpanii - przyp. red.) system nie jest potrzebny, a do Stambułu przywieziemy nowe rozwiązanie - zapewnia Mario Theissen.

MODYFIKACJE PODWOZIA
Nowa podłoga to wstęp do zamontowania podwójnego dyfuzora, który może przynieść zysk nawet pół sekundy na okrążeniu. Przebudowa bolidu tak, aby urządzenie w nim zadziałało jest bardzo czasochłonna, a jej koszt szacowany jest na około 5 milionów funtów (prawie 25 mln zł), ale to nie koszty pozbawią Kubicę i Heidfelda tego cennego urządzenia. - Nad udoskonaleniami na Barcelonę pracowaliśmy od dawna. Dlatego podwójny dyfuzor zainstalowany w tak krótkim czasie nie dawałby nam żadnych korzyści. Nie wiemy jeszcze, kiedy użyjemy tego urządzenia w naszym samochodzie - mówi Mario Theissen.

Podobne wiadomości:

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Zmiany w regulaminie WRC na 2017 rok

Aktualności 2015-07-13

3,2,1... startuje Rajd Polski!

3,2,1... startuje Rajd Polski!

Aktualności 2015-07-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport