mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > FSO czeka na decyzje UE

FSO czeka na decyzje UE

Wydanie przez Komisję Europejską zgody na pomoc publiczną dla FSO to warunek dalszego rozwoju zarówno dla żerańskich zakładów, jak i wszystkich firm skupionych w tzw. Grupie Kapitałowej FSO. Bez uzyskania gwarancji kredytowych na uruchomienie produkcji nowego modelu samochodu, program inwestycyjny określony przez koncern ZAO ZAZ - ukraińskiego partnera FSO - może być opóźniony.

Pod koniec lat 90. gwałtowne załamanie popytu w Polsce na nowe samochody oraz bankructwo ówczesnego partnera FSO - koncernu Daewoo - spowodowały znaczne pogorszenie kondycji finansowej spółki. Dzięki ogromnemu wysiłkowi zarządu i pracowników fabryki, a także wsparciu polskich władz i zrozumieniu wierzycieli, udało się jednak uratować jej istnienie. Spółka opracowała i etapami konsekwentnie realizuje Plan Restrukturyzacji przedstawiony Komisji Europejskiej do notyfikacji. W Brukseli prezes Janusz Woźniak spotkał się z przedstawicielami Komisji. FSO wynegocjowała przedłużenie licencji na produkcję i sprzedaż Lanosa i Matiza, oddłużyła się i reguluje na bieżąco swoje zobowiązania podatkowe i handlowe, a od 2005 roku posiada nowego inwestora - ukraiński koncern ZAO ZAZ. Jednym z warunków umowy kupna przez ZAO ZAZ pakietu akcji FSO S.A. było uzyskanie pomocy publicznej - głównie w postaci gwarancji bankowych na kredyt inwestycyjny, dzięki któremu możliwe będzie uruchomienie w FSO produkcji nowego modelu samochodu.

Fabryka prowadzi już zaawansowane rozmowy z licencjodawcą. Czynione są też starania o wyodrębnienie części produkcyjnej z Fabryki Samochodów Osobowych i wniesieniu do nowej spółki. Takie rozwiązanie, gdzie nowa spółka najprawdopodobniej będzie produkować auta na licencji amerykańskiego Chevroleta biora pod uwagę akcjonariusze żerańskiej firmy.

Przyszłość projektów zależy od zgody Komisji Europejskiej Kierownictwo firmy dostarczyło jej przedstawicielom odpowiednie dokumenty w sprawie nowej produkcji oraz realizacji Planu Restrukturyzacji. Pracownicy FSO wyrażają obawy, iż w przypadku nie uzyskania pomocy publicznej, inwestor poczuje się zwolniony ze swoich zobowiązań wobec Żerania. Zaniepokojona milczeniem Unii Rada Pracowników FSO, wspólnie ze związkami zawodowymi działającymi na terenie fabryki, wystosowała pismo do komisarz UE ds. konkurencji Neelie Kroes prosząc o wydanie pozytywnej decyzji w sprawie pomocy dla żerańskiej fabryki. Ze specjalną misją negocjacyjną pojechał również do Brukseli wiceminister gospodarki Paweł Poncyliusz. Przedłożył on Komisji wiarygodne dokumenty gwarantujące FSO przyszłość i rozwój co najmniej do 2011 roku. Warszawska fabryka z niecierpliwością czeka na decyzje urzędników unijnych.

Przeczytaj także:

Ukraińsko - chińskie auta z Polski (2006-05-23)

GM w FSO? (2006-03-16)


Podobne wiadomości:

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~bbb 2006-07-27

znaczne załamaie popytu na nowe auta pod koneic lat 90-tych??? to w takim razie co mozna powiedziec o obecnej sprzedazy nowych?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport