mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > FSO kontra Komisja Europejska

FSO kontra Komisja Europejska

FSO myśli, czy nie zaskarżyć decyzji KE, która pozwala firmie na skorzystanie z pomocy publicznej w zamian za ograniczenie produkcji do 150 tys. aut rocznie. Ograniczenie to jest nie w smak koncernowi GM, którego spółka GM DAT zamierza na Żeraniu produkować chevrolety aveo.

„Oficjalnie dopiero 12 stycznia otrzymaliśmy zgodę Komisji Europejskiej na korzystanie z pomocy publicznej. Teraz mamy dwa miesiące na zgłoszenie swoich uwag. Nie mogę w tej chwili powiedzieć, czy oprotestujemy zawarte w tej decyzji ograniczenie produkcji; wciąż trwają analizy” - powiedział "Rz" Janusz Woźniak, prezes zarządu FSO. Jego zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, aby AwtoZAZ już teraz skorzystał z rządowego poręczenia kredytu inwestycyjnego na około 400 mln zł.

Decyzję w sprawie przyjęcia lub odrzucenia warunków korzystania z pomocy publicznej ma bowiem podjąć właściciel FSO, czyli należąca do koncernu UkrAwto ukraińska firma AwtoZAZ. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyznają, że FSO, jako bezpośrednio dotknięta decyzją Komisji Europejskiej, ma prawo zaskarżyć ją do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Ma na to dwa miesiące. Jednak nawet jeśli ETS będzie ją rozpatrywał, to na czas procedur sądowych FSO i tak musi ograniczyć produkcję do poziomu orzeczonego przez Komisję Europejską. Na razie zresztą nie ma o czym mówić, bowiem w ubiegłym roku żerańska firma wyprodukowała niespełna 100 tys. gotowych aut i zestawów montażowych samochodów FSO Matiz i FSO Lanos, w większości wyeksportowanych na Ukrainę.

Co się stanie, jeśli FSO nie zmniejszy produkcji? „Adresatem decyzji był polski rząd i on jest odpowiedzialny za jej wprowadzenie w życie. Jeśli FSO nie ograniczy produkcji, to podamy do sądu rząd” – powiedział dla „Rz” Jonathan Todd, rzecznik unijnego komisarza ds. konkurencji. Statystycznie rozpatrywanie spraw przed ETS trwa od kilkunastu miesięcy do ponad dwóch lat.

Przedstawiciele firmy GM DAT, która od tego roku ma zacząć w FSO montaż chevroletów aveo przeznaczonych na rynki europejskie, nie ukrywają, że decyzja Komisji Europejskiej komplikuje im plany rozwoju na Starym Kontynencie. Jednakże są zdeterminowani, aby jak najszybciej rozpocząć produkcję chevroletów na terenie Unii, by ominąć cła na auta sprowadzane dotąd z Dalekiego Wschodu. Na razie FSO będzie jedynym - poza Koreą - miejscem produkcji aveo. Chociaż ostatnio GM zdecydował się na udział w przetargu na sprzedaż byłych zakładów Daewoo w Rumunii, która 1 stycznia 2007 przystąpiła do Wspólnoty. O jej pozyskanie rywalizują ze sobą Renault, Ford, GM, indyjska TATA Motors i ukraiński UkrAwto, ściśle współpracujący z GM na Ukrainie i w Polsce.

Przeczytaj także:

Decyzja z Brukseli komplikuje plany FSO (2006-12-21)

Chevrolety Aveo wyjadą z FSO (2006-11-28)

 


Podobne wiadomości:

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport