mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Fabryki Forda będą mniej truły

Fabryki Forda będą mniej truły

Firma Ford rozszerza zastosowanie technologii minimalnego smarowania, która – poprzez znaczne ograniczenie zużycia wody i substancji smarnych – wpływa na wyraźną poprawę jakości powietrza, bowiem do atmosfery nie przedostaje się mgiełka typowa dla tradycyjnego procesu obróbki maszynowej.

Fabryki Forda będą mniej truły
Obecnie firma Ford posiada sześć zakładów produkcyjnych na obszarze Ameryki Północnej, Azji i Pacyfiku oraz Europy, w których zastosowano technologię MQL (Minimum Quantity Lubrication). Przy zachowaniu normalnych parametrów smarowania, technologia ta umożliwia dużą oszczędność płynów normalnie zużywanych podczas obróbki metali, co przekłada się na mniejsze zatrucie środowiska naturalnego. W ciągu kolejnych kilku lat liczba zakładów stosujących tę technologię ma się podwoić.

Technologia smarowania MQL polega na bardzo precyzyjnym dawkowaniu substancji smarnych w urządzeniach tnących. Dla porównania, konwencjonalne systemy smarowania przy obróbce metalu w procesie produkcji silników i przekładni zużywają znacznie większe ilości substancji chłodzących i smarnych.

W porównaniu z typową linią produkcyjną, technologia MQL pozwala zaoszczędzić ponad milion litrów wody rocznie. Dzięki zastosowaniu procesu MQL w latach 2011-2012 fabryka silników w Kolonii ograniczyła zużycie wody o 50% w przeliczeniu na każdą wyprodukowaną jednostkę napędową.

Technologia MQL pozwala również na zmniejszenie zużycia substancji smarnych potrzebnych do produkcji silników oraz przekładni o ponad 80%, do wartości 100 mililitrów (pół standardowej szklanki). Technologia MQL umożliwia także całkowitą rezygnację z systemu chłodzenia na linii produkcyjnej jednostek napędowych, co przekłada się na znaczną oszczędność energii.

Efektem ubocznym tradycyjnego procesu obróbki metali w fabryce jest mgiełka pogarszająca jakość powietrza. Zjawisko to nie występuje przy zastosowaniu technologii MQL.

Zakłady produkcyjne, które wdrożyły technologię MQL:

- fabryka silników w Changan (Chiny)
- fabryka silników w Krajowej (Rumunia)
- fabryka silników w Kolonii (Niemcy)
- fabryka przekładni w Livonii (Michigan)
- fabryka silników w Romeo (Michigan)
- fabryka przekładni w Van Dyke (Michigan)

Do 2015 roku Ford zamierza zredukować o 30 proc. zużycie wody na każdy wyprodukowany pojazd. W latach 2000-2012 koncern zdołał ograniczyć globalne zużycie wody o 62%, czyli o prawie 38 miliardów litrów.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Ford
Tematy w artykule: Ford fabryka ekologia środowisko

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport