mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Fiat 124 Abarth (1972 - 1974)

Fiat 124 Abarth (1972 - 1974)

Ogólnopolskie Targi Pojazdów Zabytkowych Moto Nostalgia już niebawem, rozpoczynamy więc cykl artykułów o autach, które będzie można zobaczyć na własne oczy podczas majowej wystawy. Na początek Fiat 124 Abarth.

Fiat 124 Abarth (1972 - 1974)
Piękna linia kabrioletu nie kojarzy się nam ze sportowymi zmaganiami. Z mocniejszym silnikiem, sztywnym dachem i klatką bezpieczeństwa Fiat 124 Abarth stał się jednym z najszybszych samochodów rajdowych swojej epoki. W latach 1975 -76 dwa samochody tego typu jeździły w barwach OBR SO (dział sportowy FSO).

Historia rajdowego Fiata 124 Abarth rozpoczęła się jesienią 1966 roku, gdy na salonie w Turynie zaprezentowano kabriolet 124 Spider. Nadwozie zaprojektował Tom Tjaarda z Carrozzeria Pininfarina jeszcze na początku lat 60. Silnik 1438 ccm/90 KM był dziełem Aurelio Lamprediego, legendarnego konstruktora jednostek napędowych dla samochodów wyścigowych Ferrari i Lancia. W następnych latach wprowadzano mocniejsze jednostki 1.6 oraz 1.8. Poszczególne modele Fiata 124 Spider różniły się od siebie np. systemem zasilania oraz detalami nadwozia jak np. charakterystyczne wypukłości na masce silnika, kształtem atrapy i kloszami lamp. Linia nadwozia pozostała jednak niezmieniona aż do zakończenia produkcji w 1985 roku.

Głównym rynkiem zbytu, na który trafiał Fiat 124 Spider były Stany Zjednoczone. Zgrabny kabriolet zdobył pewną popularność także na Starym Kontynencie. Niezłe rezultaty przyniosły pierwsze starty w rajdach.

Wyścigowy kabriolet
W 1971 roku koncern Fiat przejął firmę Abarth. Wówczas narodził się pomysł na wersję przeznaczoną wyłącznie do rajdów. W podstawowej wersji moc silnika wzrosła do 128 KM. Samochód pozostał nadal kabrioletem, jednak dach z tkaniny zastąpiono sztywnym dachem tzw. hardtop z tylną szybą z pleksiglasu. Sportowego szyku dodawały poszerzone nadkola, obręcze z lekkiego stopu Cromodora CD 30 i ...brak przedniego zderzaka. Zgodnie z wymogami rajdowymi we wnętrzu zamontowano klatkę bezpieczeństwa.

Produkcję Fiata 124 Abarth (typ CSA) rozpoczęto we wrześniu 1972 roku. Przez następne dwa lata zbudowano 1013 egzemplarzy. Wiele z nich trafiło do rajdowych teamów. Po zmianie gaźników, modyfikacji głowicy i innych elementów silnika osiągnięto moc ok. 165 - 170 KM. Inżynierowie Abartha zaprojektowali także wersję silnika 1.8 z czterema zaworami na cylinder. Wówczas moc jednostki wzrastała do 210 KM, co przy masie ok. 940 kg czyniło Fiata jednym z najszybszych samochodów rajdowych pierwszej połowy lat 70.

Od sezonu rajdowego 72' Fiat 124 Abarth trafiał w ręce czołowych kierowców Europy jak Rafaele "Lele" Pinto, Rauno Aaltonen, Björn Waldegård, Markku Alen i Achim Warmbold. W czerwcu 1973 roku ostatni z wymienionych zwyciężył Rajd Polski. W latach 1973-75 Fiat zajmował drugie miejsce w klasyfikacji rajdowych mistrzostw świata WRC. Niezwykle udany był zwłaszcza rok 1975, gdy całe podium w rajdowych mistrzostwach Europy zdobyli kierowcy Fiata 124 Abarth: Verini (I), Bachelli (I) oraz Jaroszewicz (PL).

Polski epizod Abartha
W tym miejscu warto przypomnieć, że opisywany samochód odegrał ważną rolę w historii polskich rajdów. Po latach startów Fiata 125p na potrzeby Ośrodka Badań Rozwojowych Samochodów Osobowych (działu sportu FSO) na przełomie 1974/75 zakupiono dwa egzemplarze Fiata 124 Abarth. Już podczas Rajdu Costa Brava w Hiszpanii załoga Jaroszewicz/Wojtyna zajęła piątą pozycję w "generalce".

W czerwcu 1975 roku na trasie Rajdu Polski doszło do "bratobójczej" walki pomiędzy dwoma Fiatami 124 Abarth. Rywalizację wygrał włoski kierowca Maurizio Verini, zaś Andrzej Jaroszewicz pilotowany przez Ryszarda Żyszkowskiego musiał zadowolić się drugim miejscem na podium. Fiat 124 Abarth w barwach OBR SO zajął trzecie miejsce w bułgarskim rajdzie Złote Piaski. Załoga Jaroszewicz/Żyszkowski zwyciężyła 25. Rajd Wisły, a także w listopadzie 1975 roku, Rajd Warszawski, noszący wówczas dodatkową nazwę "Polskiego Fiata".

Ostatnim znaczącym sukcesem Fiata 124 Abarth w Polsce było zwycięstwo w Rajdzie Krakowskim odniesione w kwietniu 1976 roku. W tym czasie OBR SO oczekiwał na zamówione trzy Lancie Stratos, które niedługo później zastąpiły Fiata 124 Abarth. Kierowcą "stodwudziestki czwórki" był także Maciej Stawowiak. Krótka, lecz pełna sukcesów historia Fiata 124 Abarth zakończyła się w 1976 roku, gdy debiutował Fiat 131 Abarth.

Opisywany przez nas egzemplarz OBR SO sprzedał po kilku latach na licytacji. Nabył go Artur Skwarzyński, właściciel serwisu samochodowego. Kilka lat temu czerwony Fiat 124 Abarth został odrestaurowany i należy do unikalnej w Polsce kategorii odbudowanych pojazdów z rajdową historią.

Fiat 124 Abarth CSA - podstawowe dane techniczne:
- silnik czterocylindrowy rzędowy, chłodzony cieczą, dwa wałki rozrządu w głowicy
- pojemność skokowa: 1756 ccm
- moc maksymalna: 128 KM przy 6200 obr/min
- maksymalny moment obrotowy: 159 Nm przy 5200 obr/min
- zasilanie: dwa gaźniki Weber 44 IDF 20
- napęd: na koła tylnej osi
- skrzynia biegów: manualna o pięciu przełożeniach
- hamulce: układ hydrauliczny, tarczowe p/t
- obręcze: 5,5J x 13, obręcze z lekkiego stopu / opony 185/70 VR 13
- wymiary: długość 3912 mm, szerokość 1631 mm, wysokość 1240 mm
- masa własna: ok. 940 kg
- prędkość maksymalna: 190 km/h
- lata produkcji: 1972-74
- liczba wyprodukowanych pojazdów: 1013 egz.


Targi Moto Nostalgia odbędą się w Warszawie w dniach 28-29 maja br. Więcej o samej imprezie zobacz na stronie targów (www.motonostalgia.pl). mojeauto.pl jest patronem medialnym wystawy.

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport