mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Fiat emituje najmniej CO2, Polska na szarym końcu

Fiat emituje najmniej CO2, Polska na szarym końcu

W minionym roku niemal wszystkie liczące się na Starym Kontynencie marki samochodowe obniżyły swoją średnią emisję dwutlenku węgla. Na czele, już szósty rok z rzędu, znajduje się Fiat. Natomiast wśród 23 europejskich krajów, jeden z najwyższych poziomów zanieczyszczenia CO2 przez nowo sprzedane samochody zanotowano w Polsce.

Fiat emituje najmniej CO2, Polska na szarym końcu
Jak co roku, analizę emisji CO2 przez sprzedawane w Europie nowe samochody przeprowadziło JATO Dynamics. Generalne tendencje są zadowalające. W 2012 roku średni poziom dwutlenku węgla na naszym kontynencie, jaki emitują nowe samochody, spadł do 132,2 g/km (w 2011 r. wynosił on 136,2 g/km). Prawie 40 proc. nowych na rynku modeli należy do tzw. grupy "low CO2", czyli o niskiej emisji tego gazu (poniżej poziomu 120 g/km). Co więcej, już dziewięć marek dostępnych na rynku może się pochwalić osiągnięciem poziomu 130 g/km, a więc poziomu, który Unia Europejska będzie wymagać od 2015 roku.

Fiat i francuskie na czele
Liderem europejskiego rynku pod względem jak najniższej emisji CO2 pozostał Fiat. Włoska marka jest bezkonkurencyjna już od sześciu lat, a jej przewaga nad konkurentami wciąż jest dość wyraźna, choć jako jedna z dwóch marek (także Chevrolet) spośród czołowej dwudziestki zwiększyła poziom emisji CO2 w 2012 roku do 119,8 g/km. Powodem nieco słabszego rezultatu był wzrost sprzedaży dość dużego crossovera Freemonet, przy jednoczesnym mniejszym zainteresowaniu Punto.

Jednak ostatnie sześciolecie to zdecydowany triumf Fiata w walce o redukcję CO2. W tym okresie udało się obniżyć średni poziom CO2 o 13 proc., z 137,3 do 119,8 g/km. Duża w tym zasługa sukcesywnego wprowadzania na rynek małych jednostek napędowych o niewielkim apetycie na paliwo. Wśród wielu nowości technologicznych wprowadzonych w trakcie ubiegłego roku wyróżnia się nowy 0,9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM (metan/benzyna), dwucylindrowy silnik łączący korzyści ekologiczne wynikające z zasilania metanem z mocą i przyjemnością prowadzenia gwarantowanymi przez technologię Turbo TwinAir. Nowy Fiat Panda z tą jednostką napędową emituje zaledwie 86 g CO2/km, co jest jedną z najniższych wartości na rynku. Łącznie od 1997 do 2012 roku, Fiat sprzedał już ponad 500.000 samochodów osobowych i dostawczych Natural Power.

Kolejny progres zanotowały francuskie marki - Peugeot awansował w tym rankingu z piątej pozycji na drugą (z emisją CO2 na poziomie 121,2 g/km), zaś Renault z szóstej na trzecią (121,3). Piąte miejsce w zestawieniu zajął Citroen (122,0), którego prześcignęła jeszcze tylko Toyota (121,7). Walkę z emisją dwutlenku węgla podjęły także, i to również z sukcesem, marki z segmentu premium. Audi, BMW oraz Mercedes obniżyły średnie wartości CO2 odpowiednio o 6,9, 8,7 oraz 14,4 g/km. Redukcja uzyskana przez Mercedesa jest najlepszym wynikiem spośród czołowych dwudziestu marek.

 marka
średnia emisja CO2 - 2012 (g/km)
średnia emisja CO2 - 2011 (g/km)redukcja (g/km)
pozycja w 2011
1.
Fiat
119,8
118,3
+1,5
1.
2.
Peugeot
121,2
128,5-7,3
5.
3.
Renault
121,3129,0
-7,7
6.
4.
Toyota
121,7126,4
-4,7
4.
5.
Citroen
122,0125,4
-3,4
3.
6.
Seat
123,9
125,3
-1,4
2.
7.
Mini
128,6
128,60,0
-
8.
Ford
129,1
132,7
-3,6
8.
9.
Kia
129,6135,0
-5,7
12.
10.Hyundai
132,3
133,6
-1,3
9.
11.
Skoda
132,6135,0-2,4
11.
12.
Opel
132,8133,9
-1,1
10.
13.
Volkswagen
133,5135,4
-1,9
13.
14.
Nissan
136,5142,0
-5,5
15.
15.
Dacia
137,9143,7
-5,8
16.
16.
Audi
139,3146,2
-6,9
17.
17.BMW
140,9149,6
-8,718.
18.
Chevrolet
141,6141,2
+0,4
14.
19.
Volvo
144,0151,9
-7,9
19.
20.
Mercedes
147,8162,2
-14,4
20.
marka Mini przed rokiem nie została uwzględniona w badaniu; z kolei 7. w 2011 roku Suzuki w 2012 nie zostało uwzględnione w badaniu

Maluchy najekologiczniejsze
Również z punktu widzenia segmentów rynkowych, wszystkie mogą się pochwalić obniżonym poziomem średniej emisji dwutlenku węgla w 2012 roku. Największą redukcję udało się osiągnąć wśród luksusowych modeli (segment E2), w którym średni poziom CO2 obniżył się o 10,8 g/km. Duża w tym zasługa wprowadzonych modernizacji w cieszących się dużą popularnością wersjach z trzylitrowymi silnikami wysokoprężnymi w takich modelach jak Mercedes klasa S, BMW serii 7 oraz Jaguar XJ.

Najpopularniejsze w Europie segmenty rynkowe (B oraz C), które razem stanowią prawie 50 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut na naszym kontynencie zredukowały emisję dwutlenku węgla do środowiska do 118,2 i 125,9 g/km, odpowiednio. Niższym poziomem może się pochwalić, co jest oczywiste, tylko segment A, ze średnią emisją CO2 wynoszącą 106,5 g/km.

 2012
2011
segment
udział w rynkuśrednia emisja CO2 (g/km)
udział w rynku średnia emisja CO2 (g/km)
A
8,92%
106,5
8,21%
108,1
B
23,94%
118,2
25,25%
120,9
C
22,26%
125,9
22,42%
130,3
D
11,05%
134,6
11,52%
142,0
E13,15%
148,5
3,21%
157,2
E2
0,24%
193,1
0,27%
203,9
minivany
11,52%
135,1
11,92%
139,6
średnie i duże vany
2,59%
163,6
2,77%
166,1
sportowe
2,82%
159,6
3,08%
164,8
SUV-y
12,72%
163,9
10,63%
169,5
inne
0,79%
199,0
0,71%
209,1
łącznie
100%
132,3
100%
136,2


Portugalia, Dania - prymusi; Szwajcaria, Polska - na szarym końcu
Poza Belgią, we wszystkich europejskich krajach w minionym roku spadł średni poziom emisji CO2. Nadal liderem w tym zakresie pozostaje Portugalia, a dzięki znaczącej redukcji (-9,3 g/km) na drugie miejsce awansowała Dania. To zasługa dużego wzrostu zainteresowania autami z segmentu A, który stał się najpopularniejszym segmentem rynkowym. Z kolei Grecja może pochwalić się największym (12,3 g/km) spadkiem średniego poziomu emisji CO2 dla jednego kraju. Tak dobry wynik udało się uzyskać, dzięki wzrostowi z 10 do 40 proc. udziału aut z silnikami diesla, które do listopada 2011 roku miała zakazy wjazdu do centrum największych miast.

Hiszpania, obok Francji i Włoch, jest trzecim krajem spośród pięciu największych europejskich rynków samochodowych, któremu udało się zejść poniżej 130 g/km. Niemcy, ze średnią emisją CO2 na poziomie 141,1 g/km, nie tylko są w tej grupie na końcu, ale plasują się także pod koniec rankingu wszystkich 23 krajów, jakie zostały poddane analizie przez JATO Dynamics.

Gorszy wynik od Niemiec w 2012 roku uzyskały tylko Szwajcaria (151,2 g/km) oraz Polska. W naszym kraju udało się wprawdzie obniżyć średni poziom emisji dwutlenku węgla z 142,4 do 141,2 g/km, ale jak widać wciąż pozostajemy w ogonie Europy. Kłania się tu kompletny brak wsparcia ze strony rządowej dla zakupu szeroko pojętych aut ekologicznych. Auta hybrydowe czy elektryczne kosztują u nas dużo, ich opłacalność jest wciąż mocno wątpliwa.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat CO2 ekologia ekologiczny samochod emisja CO2

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

ziom30 2013-03-22

zgadzam się że mimo iż CO2 zmniejszone to istota problemu została

~dari1@op.pl 2013-03-21

Przepisy w Polsce promują Pick Up -y, które wiadomo, że ekologiczne nie są.

~phetor 2013-03-17

free Monet ? może ?

~Stach 2013-03-15

http://www.motogazeta.mojeauto.pl/Aktualnosci/Ekologiczne_auta_nie_sa_ekologiczne,a,195025.html<br /> <br /> co z tego że co2 jest mniejsze, skoro w tym artykule jest poruszona istota problemu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport