mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Fiat emituje najmniej CO2, Polska na szarym końcu

Fiat emituje najmniej CO2, Polska na szarym końcu

W minionym roku niemal wszystkie liczące się na Starym Kontynencie marki samochodowe obniżyły swoją średnią emisję dwutlenku węgla. Na czele, już szósty rok z rzędu, znajduje się Fiat. Natomiast wśród 23 europejskich krajów, jeden z najwyższych poziomów zanieczyszczenia CO2 przez nowo sprzedane samochody zanotowano w Polsce.

Fiat emituje najmniej CO2, Polska na szarym końcu
Jak co roku, analizę emisji CO2 przez sprzedawane w Europie nowe samochody przeprowadziło JATO Dynamics. Generalne tendencje są zadowalające. W 2012 roku średni poziom dwutlenku węgla na naszym kontynencie, jaki emitują nowe samochody, spadł do 132,2 g/km (w 2011 r. wynosił on 136,2 g/km). Prawie 40 proc. nowych na rynku modeli należy do tzw. grupy "low CO2", czyli o niskiej emisji tego gazu (poniżej poziomu 120 g/km). Co więcej, już dziewięć marek dostępnych na rynku może się pochwalić osiągnięciem poziomu 130 g/km, a więc poziomu, który Unia Europejska będzie wymagać od 2015 roku.

Fiat i francuskie na czele
Liderem europejskiego rynku pod względem jak najniższej emisji CO2 pozostał Fiat. Włoska marka jest bezkonkurencyjna już od sześciu lat, a jej przewaga nad konkurentami wciąż jest dość wyraźna, choć jako jedna z dwóch marek (także Chevrolet) spośród czołowej dwudziestki zwiększyła poziom emisji CO2 w 2012 roku do 119,8 g/km. Powodem nieco słabszego rezultatu był wzrost sprzedaży dość dużego crossovera Freemonet, przy jednoczesnym mniejszym zainteresowaniu Punto.

Jednak ostatnie sześciolecie to zdecydowany triumf Fiata w walce o redukcję CO2. W tym okresie udało się obniżyć średni poziom CO2 o 13 proc., z 137,3 do 119,8 g/km. Duża w tym zasługa sukcesywnego wprowadzania na rynek małych jednostek napędowych o niewielkim apetycie na paliwo. Wśród wielu nowości technologicznych wprowadzonych w trakcie ubiegłego roku wyróżnia się nowy 0,9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM (metan/benzyna), dwucylindrowy silnik łączący korzyści ekologiczne wynikające z zasilania metanem z mocą i przyjemnością prowadzenia gwarantowanymi przez technologię Turbo TwinAir. Nowy Fiat Panda z tą jednostką napędową emituje zaledwie 86 g CO2/km, co jest jedną z najniższych wartości na rynku. Łącznie od 1997 do 2012 roku, Fiat sprzedał już ponad 500.000 samochodów osobowych i dostawczych Natural Power.

Kolejny progres zanotowały francuskie marki - Peugeot awansował w tym rankingu z piątej pozycji na drugą (z emisją CO2 na poziomie 121,2 g/km), zaś Renault z szóstej na trzecią (121,3). Piąte miejsce w zestawieniu zajął Citroen (122,0), którego prześcignęła jeszcze tylko Toyota (121,7). Walkę z emisją dwutlenku węgla podjęły także, i to również z sukcesem, marki z segmentu premium. Audi, BMW oraz Mercedes obniżyły średnie wartości CO2 odpowiednio o 6,9, 8,7 oraz 14,4 g/km. Redukcja uzyskana przez Mercedesa jest najlepszym wynikiem spośród czołowych dwudziestu marek.

 marka
średnia emisja CO2 - 2012 (g/km)
średnia emisja CO2 - 2011 (g/km)redukcja (g/km)
pozycja w 2011
1.
Fiat
119,8
118,3
+1,5
1.
2.
Peugeot
121,2
128,5-7,3
5.
3.
Renault
121,3129,0
-7,7
6.
4.
Toyota
121,7126,4
-4,7
4.
5.
Citroen
122,0125,4
-3,4
3.
6.
Seat
123,9
125,3
-1,4
2.
7.
Mini
128,6
128,60,0
-
8.
Ford
129,1
132,7
-3,6
8.
9.
Kia
129,6135,0
-5,7
12.
10.Hyundai
132,3
133,6
-1,3
9.
11.
Skoda
132,6135,0-2,4
11.
12.
Opel
132,8133,9
-1,1
10.
13.
Volkswagen
133,5135,4
-1,9
13.
14.
Nissan
136,5142,0
-5,5
15.
15.
Dacia
137,9143,7
-5,8
16.
16.
Audi
139,3146,2
-6,9
17.
17.BMW
140,9149,6
-8,718.
18.
Chevrolet
141,6141,2
+0,4
14.
19.
Volvo
144,0151,9
-7,9
19.
20.
Mercedes
147,8162,2
-14,4
20.
marka Mini przed rokiem nie została uwzględniona w badaniu; z kolei 7. w 2011 roku Suzuki w 2012 nie zostało uwzględnione w badaniu

Maluchy najekologiczniejsze
Również z punktu widzenia segmentów rynkowych, wszystkie mogą się pochwalić obniżonym poziomem średniej emisji dwutlenku węgla w 2012 roku. Największą redukcję udało się osiągnąć wśród luksusowych modeli (segment E2), w którym średni poziom CO2 obniżył się o 10,8 g/km. Duża w tym zasługa wprowadzonych modernizacji w cieszących się dużą popularnością wersjach z trzylitrowymi silnikami wysokoprężnymi w takich modelach jak Mercedes klasa S, BMW serii 7 oraz Jaguar XJ.

Najpopularniejsze w Europie segmenty rynkowe (B oraz C), które razem stanowią prawie 50 proc. całkowitej sprzedaży nowych aut na naszym kontynencie zredukowały emisję dwutlenku węgla do środowiska do 118,2 i 125,9 g/km, odpowiednio. Niższym poziomem może się pochwalić, co jest oczywiste, tylko segment A, ze średnią emisją CO2 wynoszącą 106,5 g/km.

 2012
2011
segment
udział w rynkuśrednia emisja CO2 (g/km)
udział w rynku średnia emisja CO2 (g/km)
A
8,92%
106,5
8,21%
108,1
B
23,94%
118,2
25,25%
120,9
C
22,26%
125,9
22,42%
130,3
D
11,05%
134,6
11,52%
142,0
E13,15%
148,5
3,21%
157,2
E2
0,24%
193,1
0,27%
203,9
minivany
11,52%
135,1
11,92%
139,6
średnie i duże vany
2,59%
163,6
2,77%
166,1
sportowe
2,82%
159,6
3,08%
164,8
SUV-y
12,72%
163,9
10,63%
169,5
inne
0,79%
199,0
0,71%
209,1
łącznie
100%
132,3
100%
136,2


Portugalia, Dania - prymusi; Szwajcaria, Polska - na szarym końcu
Poza Belgią, we wszystkich europejskich krajach w minionym roku spadł średni poziom emisji CO2. Nadal liderem w tym zakresie pozostaje Portugalia, a dzięki znaczącej redukcji (-9,3 g/km) na drugie miejsce awansowała Dania. To zasługa dużego wzrostu zainteresowania autami z segmentu A, który stał się najpopularniejszym segmentem rynkowym. Z kolei Grecja może pochwalić się największym (12,3 g/km) spadkiem średniego poziomu emisji CO2 dla jednego kraju. Tak dobry wynik udało się uzyskać, dzięki wzrostowi z 10 do 40 proc. udziału aut z silnikami diesla, które do listopada 2011 roku miała zakazy wjazdu do centrum największych miast.

Hiszpania, obok Francji i Włoch, jest trzecim krajem spośród pięciu największych europejskich rynków samochodowych, któremu udało się zejść poniżej 130 g/km. Niemcy, ze średnią emisją CO2 na poziomie 141,1 g/km, nie tylko są w tej grupie na końcu, ale plasują się także pod koniec rankingu wszystkich 23 krajów, jakie zostały poddane analizie przez JATO Dynamics.

Gorszy wynik od Niemiec w 2012 roku uzyskały tylko Szwajcaria (151,2 g/km) oraz Polska. W naszym kraju udało się wprawdzie obniżyć średni poziom emisji dwutlenku węgla z 142,4 do 141,2 g/km, ale jak widać wciąż pozostajemy w ogonie Europy. Kłania się tu kompletny brak wsparcia ze strony rządowej dla zakupu szeroko pojętych aut ekologicznych. Auta hybrydowe czy elektryczne kosztują u nas dużo, ich opłacalność jest wciąż mocno wątpliwa.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Fiat
Tematy w artykule: Fiat CO2 ekologia ekologiczny samochod emisja CO2

Podobne wiadomości:

Fiat Panda: City Cross i 4x4 w ofercie

Fiat Panda: City Cross i 4x4 w ofercie

Aktualności 2017-07-04

Fiat Tipo – nowy lider sprzedaży w Polsce

Fiat Tipo – nowy lider sprzedaży w Polsce

Aktualności 2017-06-10

Komentuj:

ziom30 2013-03-22

zgadzam się że mimo iż CO2 zmniejszone to istota problemu została

~dari1@op.pl 2013-03-21

Przepisy w Polsce promują Pick Up -y, które wiadomo, że ekologiczne nie są.

~phetor 2013-03-17

free Monet ? może ?

~Stach 2013-03-15

http://www.motogazeta.mojeauto.pl/Aktualnosci/Ekologiczne_auta_nie_sa_ekologiczne,a,195025.html<br /> <br /> co z tego że co2 jest mniejsze, skoro w tym artykule jest poruszona istota problemu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.