mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Fiat ratuje Chryslera

Fiat ratuje Chryslera

Spadek sprzedaży, kłopoty z płynnością finansową, wizja bankructwa i brak możliwości uzyskania kolejnej pomocy finansowej ze strony rządu amerykańskiego to główne przyczyny, które spowodowały, że Chrysler zmuszony był ogłosić niewypłacalność i wejść w alians z Fiatem.

Fiat ratuje Chryslera
Mimo znacznego zaawansowania rozmów na wielu "frontach" Chrysler nie był w stanie uzyskać koniecznych koncesji od swych wszystkich wierzycieli, co pozwoliłoby uniknąć postępowania upadłościowego. W efekcie tego, w dniu 30 kwietnia br. – zgodnie z instrukcją Ministerstwa Skarbu USA – Chrysler LLC oraz 24 jego filie w USA złożyły dobrowolne wnioski o zastosowanie takiego postępowania na mocy Rozdziału 11 (Chapter 11) Kodeksu Upadłościowego USA w Sądzie Upadłościowym dla Southern District of New York.

Chapter 11 daje firmie czas – pod ochroną sądową – na reorganizację swej działalności i/lub struktury kapitałowej zanim możliwe będzie wypełnianie jej zobowiązań wobec  wierzycieli. W tym przypadku sama reorganizacja jednak nie wystarczy, dlatego też podjęto decyzję o zawiązaniu porozumienia strategicznego z włoskim koncernem Fiat.

Choć rozmowy z Fiatem pod kątem zawiązania globalnego sojuszu rozpoczęły się z inicjatywy Chryslera już ponad rok temu, to jednak dopiero podczas ostatnich miesięcy szereg tematów planowanej współpracy rozwinięto i uściślono. Efektem nawiązanej współpracy ma być znaczne obniżenie kosztów oraz poszerzenie zakresu planowanej współpracy. Na mocy Sekcji 363 Kodeksu Upadłościowego, Chrysler złożył już wniosek o szybkie sądowe zatwierdzenie porozumienia z Fiatem oraz sprzedaży głównych aktywów nowej firmie. Dzięki temu nowa firma ma szanse powstać w okresie od 30 do 60 dni – a tym samym uzyskać wszelkie szanse na osiągnięcie rentowności w skali długofalowej.  

W wyniku negocjacji Fiat początkowo stanie się właścicielem 20 procent udziałów w nowej firmie, z możliwością podwyższenia o dodatkowe 15 procent w trzech ratach po 5 procent pod warunkiem spełnienia określonych warunków. Po pierwsze włoski koncern ma udostępnić Chryslerowi do produkcji w USA platformy samochodu o zużyciu paliwa 9,5 l/100 km. Amerykański koncern będzie mógł również produkować i stosować w swoich modelach rodzinę silników paliwooszczędnych, a także będzie mieć dostęp do światowej sieci sprzedaży Fiata pod kątem zwiększenia eksportu pojazdów marek Chryslera. Fiat nie może być  udziałowcem większościowym aż do czasu, gdy wszystkie pożyczki udzielone przez rząd USA zostaną w całości spłacone.

Częścią procesu restrukturyzacji jest również czasowe wstrzymanie większości działalności produkcyjnej Chryslera z dniem 4 maja 2009. Normalna produkcja zostanie wznowiona po sfinalizowaniu planowanej transakcji, co przewidywane jest w okresie 30 do 60 dni. Działalność i operacje Chryslera w Meksyku, Kanadzie oraz innych krajach świata nie są przedmiotem postępowania upadłościowego.

W trakcie procesu restrukturyzacji rząd USA zapewni odpowiedni poziom finansowania celem zapewnienia normalnej działalności Chrysler LLC – "business as usual". Oznacza to, iż amerykański koncern będzie bez zmian honorował wszelkie zobowiązania gwarancyjne, regulował należności wobec dostawców oraz utrzymywał pełną współpracę z siecią sprzedaży.

- Pragniemy wszystkich osobiście zapewnić, iż nowa firma będzie kontynuować produkcję i obsługę wszystkich pojazdów marki Jeep, Dodge i Chrysler, bez żadnych zmian będzie także działać marka akcesoriów i części zamiennych Mopar – oświadczył Bob Nardelli, przewodniczący rady dyrektorów i CEO Chrysler LLC. - Pracownicy Chryslera staną się pracownikami naszej nowej firmy i wszystkie punkty dealerskie Chrysler LLC pozostają otwarte dla klienteli. Będziemy jak dotąd honorować  zobowiązania gwarancyjne bez żadnych przeszkód, a nasi klienci mogą z pełnym zaufaniem dalej kupować pojazdy naszych marek.

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport