mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Ford Ranchero - dla farmerów i surferów

Ford Ranchero - dla farmerów i surferów

Pół samochodu osobowego, pół pickupa. Duży silnik i mechanizmy z szybkiego coupe. Bogate wyposażenie i liczne opcje. To przepis na Forda Ranchero, którego wśród wielu klasyków będzie można już niebawem podziwiać na wystawie Moto Nostalgia w Warszawie.

Ford Ranchero - dla farmerów i surferów

W połowie lat 50. specjaliści od marketingu firmy Ford odnaleźli "niszę" rynkową, gdzieś pomiędzy dużymi samochodami z nadwoziem coupe a klasycznym pickupem, kupowanym masowo przez farmerów i rzemieślników. Obok walorów użytkowych istotne było dostosowanie samochodu do indywidualnych potrzeb klienta oraz sposobu, w jaki spędzał on wolny czas. Można było nim przewieźć sprzęt jeździecki, broń myśliwską lub deskę surfingową. Dziś tego typu pojazdy nazywamy "rekreacyjnymi", wówczas określano go jako "ucywilizowany pickup z osiągami coupe".

W grudniu 1956 roku Ford zaprezentował pierwszy model o nazwie Ranchero, produkowany w Lorain, w stanie Ohio. Samochód zbudowano w oparciu o podzespoły modelu Fairlane i promowane hasłem "More Than A Car! More Than A Truck!" (więcej niż samochód, więcej niż ciężarówka). Sukces pierwszego Ranchero nie uszedł uwadze konkurencji. W 1959 roku General Motors wprowadził na rynek nowy model Chevrolet El Camino, który przez niemal trzy dekady pozostał głównym rywalem Ranchero. Wbrew pozorom i nazwie, nabywcami auta nie byli wyłącznie farmerzy z rolniczych okolic Kansas, lecz przede wszystkim mieszkańcy mniejszych miast i przedmieść metropolii. Od 1960 roku Ford Ranchero był wersją modelu Falcon, lecz wykorzystywano w nim także liczne elementy większego Fairlane. Do 1966 roku nosił on nazwę "Falcon Ranchero". Poza USA zdobył on dużą popularność w całej Ameryce Południowej i był budowany w Argentynie oraz Brazylii. Podobne wersje nadwozi Falcona czy nawet Taunusa powstawały także w Australii oraz RPA, jednak tam traktowano je jak zwykłe wersje pickup. Cechą amerykańskiego Ranchero była możliwość zamówienia licznych opcji jak np. nadwozia w dwóch odcieniach, chromowanych ozdób, kołpaków na koła oraz innych elementów rzadko spotykanych np. w pickupie Ford F 100. Ranchero i jego konkurent Chevrolet El Camino oferowały przyzwoity komfort i niezłe osiągi.

Odzyskana tożsamość
Od 1968 roku Ranchero był blisko spokrewniony z nowym przedstawicielem klasy średniej w hierarchii Forda – modelem Torino/Gran Torino oraz jego bliźniakiem Mercury Montego. Nowe nadwozie wydawało się bardziej "muskularne" i atrakcyjne od skromnego Falcona. Skłoniło to do zakupu wiele osób, które wcześniej rozważały zakup Forda Torino. Ranchero oferował niemal równie dobre osiągi i bardziej funkcjonalne nadwozie. Na platformie bagażowej nie mieściły się tony skrzyń czy opakowań, ale jej powierzchnia wystarczała do przewozu deski surfingowej, akwalungu czy też uprzęży i siodeł dla konia.

Na liście opcji pojawiła się klimatyzacja, medalowane lakiery oraz drewnopodobna okleina boków nadwozia nawiązująca do stylistyki kombi Ford Country Squire z lat 50. Najbardziej wybredni mogli zamówić boczne rury wydechowe tzw. Sidepipes, chromowane obręcze z oponami radialnymi, zestaw stereo i setki innych opcji niedostępnych w pick – upach. Od jesieni 1969 (rok modelowy 70.) w salonach Forda pojawił się Ranchero po liftingu nadwozia. Wśród jednostek napędowych dostępnych za dopłatą pojawiły się także silniki RamAir 429 Cobra Jet oraz Super Cobra Jet z Forda Mustanga. Kolejnymi elementami zapożyczonymi z kultowego coupe były skrzynie biegów jak np. Cruise – O – Matic, usztywnione zawieszenie oraz maski z charakterystycznym chwytem powietrza.

We wrześniu 1971 pojawił się nowy model Ranchero z powiększoną atrapą z dużymi zderzakami, które w modelu z rocznika 1973 uległy jeszcze powiększeniu po zmianach w amerykańskich normach bezpieczeństwa. Przedostatnia generacja Ranchero była produkowana do jesieni 1976 roku. Ostatni Ford Ranchero powstał na podzespołach luksusowego coupe Thunderbird. Produkcję zakończono definitywnie w 1979 roku. W tym czasie Chevrolet zakończył montaż El Camino. Warto dodać, że rekreacyjne pickupy w sportowym stylu wprowadzili także Japończycy, coraz odważniej atakujący rynek USA. Już w 1978 roku Subaru zaprezentowało mniejszy od Ranchero model BRAT. Jeszcze w 2006 roku firma oferowała jego następcę o nazwie Baja.

Klasyk gatunku
Ford Ranchero jest dziś klasykiem wymarłego gatunku, zastąpionego przez SUV-y, crossovery i inne produkty wyobraźni marketingowców. Choć był pojazdem niszowym, zdobył popularność także poza USA. W Europie i na całym świecie funkcjonują kluby zrzeszające właścicieli Forda Ranchero. Wiele osób uważa, że jest takim samym symbolem "American way of life" jak Harley – Davidson FL i Ford Mustang Boss 429.

Prezentowany egzemplarz Ranchero z 1973 roku należy do Pawła Śliwki, który zakupił auto w 2003 roku, w Kalifornii. Pojazd miał tylko jedną właścicielkę, która woziła nim odzież na wagę i regularnie serwisowała auto przez 30 lat. Łagodny klimat i troskliwa opieka sprawiły, że dziś mamy rzadką okazję podziwiać Forda Ranchero w całkowicie oryginalnym stanie. W momencie zakupu wóz miał tylko 88 tys. mil udokumentowanego przebiegu. Pan Paweł przejechał nim kolejne kilkanaście tysięcy mil i planuje przejechać następne, utrzymując samochód w znakomitej kondycji.

Dane techniczne samochodu Ford Ranchero (1973):
- silnik: czterosuwowy, chłodzony cieczą, ośmiocylindrowy w układzie widlastym (V-8)
- pojemność skokowa: 7033 ccm
- moc maksymalna: 322 KM
- zasilanie: gaźnik Rawsonville
- skrzynia biegów: automatyczna, czterostopniowa ”Cruise-O-Matic”
- napęd: na koła tylnej osi
- nadwozie: rama nośna wzmocniona podłużnicami, stalowa samonośna karoseria z zamkniętą kabiną
- zawieszenie przednie: pojedyncze zawieszenie kół z trapezowo-trójkątnymi sztabami, stabilizator
- zawieszenie tylne: sztywna oś, zawieszenie sprężynowe, amortyzatory teleskopowe
- opony: G70-14
- wymiary: długość 614 cm, szerokość 215 cm, wysokość 140 cm
- masa własna: 1910 kg
- prędkość maksymalna: ok. 160–170 km/h
- liczba egzemplarzy: 25.634 (1973)
- cena: od 2904 dolarów

Te i inne klasyczne pojazdy będzie można zobaczyć na targachMoto Nostalgia w dniach 28-29 maja w Warszawie. Gorąco zapraszamy. mojeauto.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

 


Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport