mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Fotelik samochodowy - najważniejsze wyposażenie auta

Fotelik samochodowy - najważniejsze wyposażenie auta

Choć nie znajdziemy go na liście ani standardowego, ani dodatkowego wyposażenia samochodu, to w pewnym okresie staje się niezbędnym i jednym z najważniejszych elementów wyposażenia, jaki znajdziemy w aucie. Mowa tu o foteliku samochodowym, którego głównym zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego i komfortowego podróżowania dla naszych milusińskich.

Fotelik samochodowy - najważniejsze wyposażenie auta
Choć o zapewnieniu bezpieczeństwa podczas przewożenia najmłodszych pasażerów muszą myśleć ich opiekunowie, to aby ich do tego odpowiednio "zmotywować" ustawodawca wprowadził obowiązek korzystania z fotelików. Obowiązek ten dotyczy dzieci w wieku do 12 lat, które mają mniej niż 150 cm wzrostu. Wyjątkiem jest tylko przewóz dziecka taksówką oraz pojazdami pogotowia ratunkowego oraz policji.

Aby fotelik właściwie spełniał swoją rolę, trzeba podczas jego zakupu zwrócić uwagę na kilka najważniejszych zasad. Przede wszystkim pamiętajmy, iż dziecko cały czas rośnie i fotelik nie będzie mu służył od najmłodszych lat aż do momentu, kiedy będzie mogło już podróżować tak jak dorośli, zapięte tylko w standardowe pasy bezpieczeństwa. Dostępne w sprzedaży foteliki podzielone są na kategorie - 0+, I, II, III, które odpowiadają orientacyjnie wadze i wiekowi dziecka. Grupa 0+ przeznaczona jest dla dzieci od narodzin do ok. 1 roku życia, bądź 13 kg. Klasa I dla dzieci od roku do 4 lat, bądź od 9 do 18 kg. Grupa II mniej więcej od 15 kg, zaś grupa III przeznaczona jest już dla najstarszych dzieci. Bardzo często producent fotelików łączy grupy, szczególnie dla starszych wiekowo dzieci, dlatego możemy spotkać w sprzedaży foteliki klasy 0+/I, I/II/III czy II/III. Szerszy jest oczywiście ich zakres użycia, odpowiednio dla dzieci od narodzin do 18 kg, od 9 do 36 kg oraz od 15 do 36 kg. Tego typu foteliki, dzięki szerszej regulacji zagłówków, pasów uprzęży, oparć zapewniają odpowiednie bezpieczeństwo dla dzieci w różnym wieku i o różnych gabarytach.

Pamiętajmy jednak, iż podane dla poszczególnych grup fotelików zakresy wagi i wieku dziecka są tylko szacunkowe. Szybko rosnące dziecko będzie wymagało wcześniejszej zmiany fotelika, mimo iż zgodnie z wiekiem mogłoby teoretycznie jeszcze podróżować w mniejszym foteliku. Dlatego bardzo ważna jest obserwacja, czy głowa dziecka nie wystaje poza obręb fotelika, czy dziecko nie ma zbyt ciasno, czy też pasy uprzęży fotelika nie dają się poprawnie zapiąć. Jeśli zaobserwujemy któreś z powyższych zdarzeń i nie ma już możliwości regulacji fotelika (podniesienia zagłówka, poluzowania uprzęży fotelika), wówczas mamy wyraźny sygnał, iż niezbędny będzie zakup nowego, większego fotelika.

Bardzo popularne, nie tylko w naszym kraju, jest wykorzystanie z fotelika, którym jeździło starsze z naszych dzieci, również dla młodszego dziecka. Czy też korzystanie z fotelika otrzymanego od innego członka naszej rodziny, znajomego etc. Taka oszczędność nie jest oczywiście niczym złym, o ile mamy pewność co do używanego fotelika. Kategorycznie unikajmy używania takich fotelików, które brały udział w jakimś wypadku drogowym. Mimo iż mogą nie mieć widocznych śladów zniszczenia, to jednak wewnętrznych uszkodzeń nie jesteśmy w stanie dostrzec. Foteliki, jako sprzęt specjalnego przeznaczenia nie mają pogwarancyjnych punktów serwisowych. Nie dokupimy do starego fotelika nowych pasów czy zamka. Możemy mieć poważmy kłopot nawet z dokupieniem nowej tapicerki czy wkładki. Dlatego zapomnijmy, także na własną rękę, o ewentualnej reaktywacji uszkodzonego w jakikolwiek sposób fotelika.

Również poważnie należy się zastanowić nad wykorzystaniem używanego fotelika w przypadku np. pięcioletnich bądź nawet starszych fotelików. Mimo iż na oko mogą nie mieć śladów zniszczenia (pomijamy tu względy estetyczne, fotelik używany przez dziecko zawsze ma jakieś widoczne tego oznaki), to jednak niektóre użyte przy jego budowie materiały mogą już nie gwarantować optymalnego bezpieczeństwa. Obecnie większość producentów daje tylko 4-letnią gwarancję na "skorupę" fotelika z uwagi na starzenie się plastiku użytego do jej budowy i utratę jego właściwości mechanicznych. Poza tym, identycznie jak w przypadku samochodów, foteliki dostępne obecnie na rynku różnią się znacznie od tych sprzed kilku, czy kilkunastu lat. Nie chodzi tu tylko i wyłącznie o wygląd, ale zastosowane technologie, użyte materiały dziś mogą po prostu zapewniać duży wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Obecnie system ISOFIX jest w opinii wielu ekspertów najbezpieczniejszym i najwygodniejszym systemem montowania fotelika w samochodzie. Do tego niezbędne jest jednak posiadanie nie tylko odpowiedniego fotelika, ale również odpowiedniego auta, które musi mieć uchwyty do zamocowania fotelika. Drugi najczęściej stosowany system montażu to system wykorzystujący samochodowe pasy bezpieczeństwa. Poza tym można spotkać takie rozwiązania, jak np. dodatkowy górny zaczep (tzw. top tether), podpórkę w postaci specjalnej nóżki czy też specjalną bazę stabilizującą.

Ważne wskazówki przy użykowaniu fotelika:
 
- Najlepiej w sklepie przy zakupie fotelika dziecięcego dopytać się o wszelkie szczegóły związane z mocowaniem i użytkowaniem fotelika. Z tego też względu najlepiej przed zakupem powinniśmy na próbę zainstalować w naszym aucie fotelik i posadzić w nim dziecko, które musi siedzieć wygodnie i zaakceptować nasz wybór.

- Przed zakupem warto popatrzeć także na wyniki testów danego modelu, przeprowadzane przez różne instytucje, np. niemiecki ADAC.

- Aby uniknąć błędnego użytkowania, należy postępować zgodnie z instrukcją umieszczoną na foteliku. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na nośność danego fotelika, która musi być większa lub co najmniej równa wadze dziecka, dopuszczane pochylenia, sposób zapięcia pasów oraz mocowanie fotelika względem kierunku jazdy. O wybór lub montaż fotelika warto poprosić sprzedawcę lub fachowca.

- W samochodach wyposażonych w poduszki powietrzne, oprócz instrukcji wytwórcy fotelika, należy także przestrzegać przy montażu fotelika wskazówek producenta samochodu. Nie dopuszczane jest mocowanie fotelika tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pasażera przy aktywnej poduszce powietrznej. Coraz więcej producentów zabrania obecnie w takiej sytuacji montowania jakichkolwiek fotelików, również montowanych przodem. Jak dowiedzieliśmy się od ekspertów serwisu fotelik.info wynika to z niebezpieczeństwa doznania ciężkich obrażeń nóg, które mogłoby odnieść dziecko na skutek uderzenia przez otwierającą się poduszkę powietrzną.
 
- Fotelik musi stać pewnie na siedzeniu samochodu. Nie może się chwiać ani przesuwać. Podczas podróży z dzieckiem należy każdorazowo sprawdzać stabilność fotelika.

- Pasy muszą być dopasowane do dziecka. Szczególną uwagę należy zwrócić na właściwe poprowadzenie pasów: górną część przez środek ramienia, a pas biodrowy możliwie jak najniżej, płasko po wierzchu ud dziecka.

- Fotelik do siedzenia oraz dziecko w foteliku należy jak najdokładniej przymocować, by nie było żadnych "luzów".
 
- Nie przewozić z tyłu auta żadnych ciężkich lub ostrych przedmiotów, które w razie wypadku siłą bezwładu mogą stać się bardzo niebezpieczne - ich masa może wzrosnąć nawet do kilkuset kilogramów.

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

sajmon 2009-09-09

@man: nie możesz, a raczej nie powinieneś. Chodziło mi o obrazowy przykład i tyle. Po prostuchodzi mi o to, że konsekwencje prawne jakie poniesiesz w przypadku kiedy zostawisz dziecko i coś mu sie stanie konsekwencje są dużo poważniejsze niż wtedy, kiedy coś stanie się dziecku przewożonemu bez fotelika. Pomimo porównywalnego związku przyczynowo - skutkowego.

~man 2009-09-08

"sajmon"-jeśli mieszkam na trzecim piętrze to mogę zostawic dzieci same na parapecie i skoczyc po zakupy?

~c123 2009-09-03

Gdyby nie fotelik, nie miał bym już dziecka. Jak dla mnie to wyczerpuje temat.

~fafik 2009-09-02

gupoty gadasz, prawdpodobienstwo wypadku samochodowego wynosi pewno niecałe 1%, pozostawienie dziecka na parapecie to ja wiem 50% albo iwięcej że nastąpi tragedia

sajmon 2009-09-01

moim skromnym zdaniem konsekwencje powinny być takie jak za pozostawienie dziecka bez opieki, przewożenie dziecka bez odpowiedniego fotelika porównałbym do pozostawienia go samego na parapecie okna na piątym (albo wyższym) piętrze. Może sie nic nie stanie, ale jak się stanie to już będzie poważnie...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport