mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > GM blisko przejęcia rumuńskiej fabryki

GM blisko przejęcia rumuńskiej fabryki

Europejski oddział koncernu General Motors szykuje się do przejęcia rumuńskiej fabryki samochodowej w miejscowości Craiova. Transakcja ma zostać zrealizowana w ciągu najbliższych tygodni. General Motors zamierza w Rumunii budować modele marki Chevrolet, które zyskują coraz większe uznanie na Starym Kontynencie.

GM blisko przejęcia rumuńskiej fabryki

Jak donosi branżowa gazeta Automotive News Europe rozmowy z rumuńskim rządem i koreańskimi inwestorami posiadającymi akcje fabryki idą w dobrym kierunku i wszystko wskazuje na to, że już niebawem z Craiovej będzie mogło wyjeżdżać nawet 200 tys. samochodów rocznie. Sam wice-prezydent GME (General Motors Europe) Eric Stevens nie ukrywa, że zakład na Bałkanach jest ważny dla marki Chevrolet.

Eric Stevens: „Craiova to bez wątpienia bardzo interesujące miejsce pod produkcję aut. Pod względem technicznym w przypadku przejęcia fabryki jesteśmy w stanie powiększyć jej zaplecze produkcyjne, które teraz wynosi 125 tys. jednostek rocznie.” Tymczasem jak donoszą rumuńskie media, w zeszłym roku mury tych zakładów opuściło zaledwie 28 tys. aut. W większości były to stare modele Daewoo Matiz budowane na licencji właśnie amerykańskiego koncernu General Motors.

W zeszłym tygodni rząd Rumunii poinformował, że koreańscy współudziałowcy są gotowi odsprzedać wszystkie swoje akcje na rzecz GM. W przypadku inwestycji amerykańskiego giganta samochodowego otrzymałby on pakiet 49% akcji, pozostała część należałaby do państwa. Jednak z ewentualnym zakupem fabryki GM musi się spieszyć. Zainteresowani kupnem fabryki w Craiovej są również inni producenci, m.in. Ford i należąca do Renault, Dacia. Niewykluczone, że w wyścig po akcje rumuńskiej fabryki włączą się Chińczycy z koncernu Chery.

Jak informuje jeden z szefów koncernu General Motors, amerykańska firma chce w ciągu kolejnych lat mocno zaatakować rynki środkowej i wschodniej Europy. Niebawem być może zostanie podpisana umowa joint-venture z ukraińskim ZAZ-em, który coraz częściej puka do drzwi amerykańskiej firmy z propozycją budowy małego modelu Aveo/Kalos w Warszawie. W tej sprawie Stevens jest również ostrożny w swoich wypowiedziach, jednak jak sam mówi – „jesteśmy w stanie sobie wyobrazić produkcję Chevroletów w Warszawie, jednak ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zostały podjęte."

Aktualnie General Motors Europe importuje samochody marki Chevrolet z Korei, jednak szuka nowych zakładów produkcji. Według założeń analityków sprzedaż Chevroletów w Europie w tym roku ma osiągnąć pułap 280 tys. samochodów łącznie z rynkiem rosyjskim. W ubiegłym roku sprzedaż aut tej marki wyniosła 240 tys. jednostek. Ciągle rosnąca sprzedaż Chevroletów powoduje, że marka nie jest w stanie terminowo importować do salonów modeli Kalos/Aveo, Captiva i Epica.

Czytaj także:

Rosja chłonie nowe auta 2006-07-10

Aveo z FSO? 2006-06-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Nissan Leaf już jest. Znamy dane techniczne
Nowy Nissan Leaf już jest. Znamy dane techniczne
Nissan zaprezentował nową generację modelu Leaf. Elektryczny model wygląda bardzo atrakcyjnie, a tego otrzymał wydajniejszy napęd i nowe technologie pod maską.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic