mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > GM blisko przejęcia rumuńskiej fabryki

GM blisko przejęcia rumuńskiej fabryki

Europejski oddział koncernu General Motors szykuje się do przejęcia rumuńskiej fabryki samochodowej w miejscowości Craiova. Transakcja ma zostać zrealizowana w ciągu najbliższych tygodni. General Motors zamierza w Rumunii budować modele marki Chevrolet, które zyskują coraz większe uznanie na Starym Kontynencie.

GM blisko przejęcia rumuńskiej fabryki

Jak donosi branżowa gazeta Automotive News Europe rozmowy z rumuńskim rządem i koreańskimi inwestorami posiadającymi akcje fabryki idą w dobrym kierunku i wszystko wskazuje na to, że już niebawem z Craiovej będzie mogło wyjeżdżać nawet 200 tys. samochodów rocznie. Sam wice-prezydent GME (General Motors Europe) Eric Stevens nie ukrywa, że zakład na Bałkanach jest ważny dla marki Chevrolet.

Eric Stevens: „Craiova to bez wątpienia bardzo interesujące miejsce pod produkcję aut. Pod względem technicznym w przypadku przejęcia fabryki jesteśmy w stanie powiększyć jej zaplecze produkcyjne, które teraz wynosi 125 tys. jednostek rocznie.” Tymczasem jak donoszą rumuńskie media, w zeszłym roku mury tych zakładów opuściło zaledwie 28 tys. aut. W większości były to stare modele Daewoo Matiz budowane na licencji właśnie amerykańskiego koncernu General Motors.

W zeszłym tygodni rząd Rumunii poinformował, że koreańscy współudziałowcy są gotowi odsprzedać wszystkie swoje akcje na rzecz GM. W przypadku inwestycji amerykańskiego giganta samochodowego otrzymałby on pakiet 49% akcji, pozostała część należałaby do państwa. Jednak z ewentualnym zakupem fabryki GM musi się spieszyć. Zainteresowani kupnem fabryki w Craiovej są również inni producenci, m.in. Ford i należąca do Renault, Dacia. Niewykluczone, że w wyścig po akcje rumuńskiej fabryki włączą się Chińczycy z koncernu Chery.

Jak informuje jeden z szefów koncernu General Motors, amerykańska firma chce w ciągu kolejnych lat mocno zaatakować rynki środkowej i wschodniej Europy. Niebawem być może zostanie podpisana umowa joint-venture z ukraińskim ZAZ-em, który coraz częściej puka do drzwi amerykańskiej firmy z propozycją budowy małego modelu Aveo/Kalos w Warszawie. W tej sprawie Stevens jest również ostrożny w swoich wypowiedziach, jednak jak sam mówi – „jesteśmy w stanie sobie wyobrazić produkcję Chevroletów w Warszawie, jednak ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zostały podjęte."

Aktualnie General Motors Europe importuje samochody marki Chevrolet z Korei, jednak szuka nowych zakładów produkcji. Według założeń analityków sprzedaż Chevroletów w Europie w tym roku ma osiągnąć pułap 280 tys. samochodów łącznie z rynkiem rosyjskim. W ubiegłym roku sprzedaż aut tej marki wyniosła 240 tys. jednostek. Ciągle rosnąca sprzedaż Chevroletów powoduje, że marka nie jest w stanie terminowo importować do salonów modeli Kalos/Aveo, Captiva i Epica.

Czytaj także:

Rosja chłonie nowe auta 2006-07-10

Aveo z FSO? 2006-06-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport