mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Gdzie i kiedy na zimówkach?

Gdzie i kiedy na zimówkach?

W Polsce nie obowiązują jednoznaczne przepisy nakazujące kierowcom wymianę opon z letnich na zimowe, kiedy na drogach panują ekstremalne warunki atmosferyczne. W Europie jest jednak gro krajów, w których takie wymogi istnieją, a niedostosowanie się do nich może grozić nie tylko otrzymaniem mandatu, ale też trafieniem za kratki. Nim wyruszymy na ferie warto sprawdzić, czego możemy się spodziewać w zimowych miesiącach podróżując za granicą.

Gdzie i kiedy na zimówkach?
Austria: W kraju słynącym z walca i najlepszych kurortów narciarskich nie obowiązują jednoznaczne przepisy wyposażania auta w opony zimowe. Prawda jest jednak taka, że zarówno auta osobowe oraz dostawcze do 3,5 t. muszą w okresie od 1. listopada do 15. kwietnia posiadać takowe ogumienie, jeśli na drogach panują zimowe warunki (minimalny, dopuszczalna wysokość bieżnika opony to 4 mm). To samo dotyczy stosowania łańcuchów śnieżnych.

 
Chorwacja: Podobnie jak w Austrii, chorwaccy decydenci również nie sformułowali precyzyjnego przepisu, mówiącego o obowiązkowej zmianie opon z letnich na zimowe w chłodniejszych miesiącach. Taka czynność jest jednak zalecana zwłaszcza, że ustawodawca może wymagać takiego ogumienia na określonych odcinkach dróg, jeśli warunki panujące na nich będą tego wymagać. Auta firmowe/przemysłowe muszą dodatkowo posiadać obowiązkowo na wyposażeniu w okresie zimowym małą saperkę.


Czechy: U naszych południowych sąsiadów sprawa zmiany opon jest jasna. Zimówki są obowiązkowe w czasie od 1. listopada do ostatniego dnia marca, jeśli na drogach panują zimowe warunki. Przepis odnośni się ponownie do podróżowania po wszystkich kategoriach dróg.

Francja: Jeśli w danym regionie kraju panują niekorzystne warunki atmosferyczne, wówczas stosowanie opon zimowych („Pneus neige") może być wymagane przez krótki czas na określonych częściach trasy. Informują o tym specjalne znaki pionowe.

Niemcy: Za Odrą kierowcy są zobowiązani do jazdy na oponach zimowych, jeśli sytuacja na drogach tego wymaga.

Słowenia: W jednym z najmniejszych krajów członkowskich Unii Europejskiej jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa w terminie: 15. listopad - 15. marzec następnego roku.

Szwajcaria: Mimo typowo alpejskiego klimatu, stosowanie opon zimowych w ojczyźnie Louisa Chevroleta, nie jest poparte żadnym aktem prawnym. Szwajcarska policja może natomiast ukarać srogim mandatem każdego kierowcę, który dopuścił się utrudnień w ruchu drogowym z winy nie posiadania w swoim pojeździe opon zimowych. A jeśli dodatkowo taki nieszczęśnik doprowadzi do wypadku, wówczas ciążyć może na nim nawet kara pozbawienia wolności.

Włochy: Na konkretnych trasach, na których panuje typowo zimowa aura, może zostać nałożony, tymczasowy obowiązek jazdy na oponach z agresywniejszym, zimowym bieżnikiem lub używania łańcuchów śnieżnych. Dotyczy to głównie prowincji Mediolanu i Południowego Tyrolu. W Dolinie Aosty obowiązuje natomiast sztywny nakaz jazdy na zimowych pneumatykach w okresie od 15. października do 15. kwietnia.


W pozostałych krajach Europy, takich jak: Belgia, Dania, Holandia, Norwegia i Wielka Brytania, podobnie jak w naszym kraju nie istnieje przepis obligujący do wymiany opon na zimowe. Zamiast stosowania takich pneumatyków może natomiast nastąpić sytuacja, w której wymagane będzie założenie łańcuchów śnieżnych na oś napędzającą pojazd. Dotyczy to dróg, które częściowo lub całkowicie pokryte są śniegiem i lodem. Brak takiego przepisu nie zwalnia jednak z myślenia o bezpieczeństwie własnym i innych uczestników ruchu drogowego – dlatego warto pamiętać, że opona zimowa w mroźnych miesiącach działa zdecydowanie bardziej efektywnie od opony letniej.

*dane ADAC

Podobne wiadomości:

Winiety 2018 - ile kosztują, gdzie kupić

Winiety 2018 - ile kosztują, gdzie kupić

Finanse i prawo 2017-12-05

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Finanse i prawo 2016-07-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Borgward wraca na rynek europejski
Borgward wraca na rynek europejski
Już niebawem na polskim rynku motoryzacyjnym może się pojawić nowy gracz. Niemiecka marka Borgward po latach wraca do gry. Pierwszym modelem będzie duży SUV – BX7.