mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Goodyear: rynek opon ciężarowych w 2009 r.

Goodyear: rynek opon ciężarowych w 2009 r.

Rynek opon ciężarowych jest ściśle związany z kondycją rynku usług transportowych. Ten ostatni w ubiegłym roku zanotował w naszym kraju dotkliwy bo ponad ponad 30% spadek. Choć i tak był on niższy niż w innych europejskich krajach. Konsekwencją kryzysu rynku transportowego było nie tylko załamanie sprzedaży pojazdów ciężarowych ale także mocne zawirowania na rynku opon.

Goodyear: rynek opon ciężarowych w 2009 r.
- Problemy te były odczuwalne zwłaszcza w pierwszej połowie ubiegłego roku, kiedy rynek opon spadł o ponad 20% w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. Floty borykały się z problemem mniejszej ilości zamówień i szukały oszczędności np. przy zakupie ogumienia. Wpływało to na spadek ilości kupowanych przez nie opon, co przełożyło się bezpośrednio na potencjał tego rynku – mówi Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych Grupy Goodyear Polska. 

Poprawa koniunktury gospodarczej w drugiej połowie 2009 r. niemal automatycznie pozytywnie przeniosła się na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe, tym samym transportowcy chętniej zaczęli kupować opony. W konsekwencji tego gospodarczego ożywienia rynek opon w drugiej połowie ub. roku wzrósł już o ponad 9% w stosunku do 2008 r., a cały rok 2009 zamknął się tylko 6% spadkiem w porównaniu do 2008 r. Przyczyną takiej sytuacji był ok. 1,7% wzrost PKB oraz pozytywny wskaźnik eksportu. Zdecydowanie bardziej rynek opon ciężarowych spadł w pozostałych krajach Unii Europejskiej, gdzie zanotowano niemal 24% spadek. 

Oczywiście nie w każdym sektorze opon tendencja była taka sama, co wpisuje się w tendencje i zmiany, które następują na rynku transportowym. Przykładowo w przypadku opon 22.5”, stosowanych głownie do pojazdów transportu międzynarodowego, zanotowano utrzymanie wysokiego poziomu popytu, co analogicznie do innych wskaźników wskazuje na silną pozycję tej gałęzi. 

Ważnym pozytywnym elementem w gospodarce był i jest rozwój budownictwa oraz infrastruktury, co również przyczyniło się do wzrostu sprzedaży opon (+ 10%) do transportu mieszanego. Warto zauważyć wzrost rynku opon do pojazdów komunikacji miejskiej o 5%, co jest wyrazem dbania o bezpieczeństwo, które właśnie zaczyna się od opon. 

Biorąc pod uwagę ilość, rodzaj pojazdów i użytkowane w nich opony zdecydowanym liderem wolumenowym jest opona na osie wleczone 385/65 R22.5. Ten rozmiar zanotował ponad 2% wzrost popytu. - W zestawieniu opon o największym wzroście w 2009 r. w stosunku do 2008 r. zdecydowanie warto zwrócić uwagę na rozmiar 315/70 R22.5, który w obu zastosowaniach (oś sterująca i napędowa) zanotował znakomity wzrost sprzedaży, co potwierdza nowoczesność polskiego rynku transportowego. – powiedział Krupa. 

W kategorii najbardziej dynamicznie rozwijających się rozmiarów prym wiodą rozmiary opon jeszcze o niewielkich wolumenach, ale są one jednocześnie odpowiedzią na nowe oczekiwania transportowców. W kolejnych latach można się spodziewać ich coraz większych wzrostów (np. opony „Super Single”, czy opony zimowe). 

Istotną zmianą rynkową w stosunku do analogicznego okresu 2008 r. jest wzrost potencjału na opony w segmencie opon ekonomicznych. Związane jest to z sytuacją finansową flot transportowych oraz z ograniczonym importem opon z rynków azjatyckich.

To nie był, mimo wszystko, zły rok dla rynku opon ciężarowych, a na pewno był to czas (zwłaszcza ostatnie sześć miesięcy roku), który dał impuls do wzrostu popytu w 2010 r. Wszystko wskazuje na to, że w 2010 r. wejdziemy znów na ścieżkę dynamicznego wzrostu.

Podobne wiadomości:

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Opona Goodyear dla aut autonomicznych

Opona Goodyear dla aut autonomicznych

Technika 2016-03-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo XC60 - pierwsze teasery
Volvo XC60 - pierwsze teasery
To będzie jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Nie tylko globalnie, ale również pod kątem polskiego rynku. Model XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, mimo że ma już swoje lata. Dlatego przyszedł czas na kolejną odsłonę, a tymczasem producent podgrzewa atmosferę przed premierą.