mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Gorsza jakość paliw w Polsce

Gorsza jakość paliw w Polsce

Wyniki kolejnej już kontroli na polskich stacjach paliwowych przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w pierwszym półroczu wykazały, że pogorszyła się jakość paliw. Z 270 losowo wybranych i skontrolowanych stacji na prawie 4,5 proc. spośród nich paliwa nie spełniały wymogów jakościowych, podczas gdy przed rokiem paliwa złej jakości wykryto tylko na 2,9 proc. stacji.

Gorsza jakość paliw w Polsce

Od tego roku, na podstawie nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, rozszerzono system analiz o takie paliwa jak gaz płynny (LPG), sprężony gaz ziemny (CNG), lekki i ciężki olej opałowy, olej do silników statków żeglugi śródlądowej oraz biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek. Ponadto sprawdza się cały łańcuch dystrybucyjny od stacji, poprzez hurtownie, aż po wytwórców paliw. Ponieważ jednak niezbędne do kontroli w tak szerokim zakresie rozporządzenia weszły w życie dopiero w połowie roku, do tego czasu kontrole prowadzone były w dotychczasowym rozmiarze.

Wśród losowo wybranych stacji, na 270 zbadanych próbek 12 (4,44%) nie spełniało obowiązujących wymagań jakościowych, z czego kryteriów nie spełniało 6,29% próbek benzyn (rok temu - 3,65%) i 1,05% próbek oleju napędowego (0,91%).

Spośród 1028 próbek pobranych ze stacji, na które wpłynęły skargi lub na których w ubiegłych latach ujawniono nieprawidłowości, 5,54% nie spełniało wymagań jakościowych (5,8% próbek oleju napędowego i 5,26% benzyn). 15,8% stacji powtórnie posiadało zakwestionowane paliwo (przed rokiem tylko 7,1%). Wśród stacji, na które wniesiono skargi, 8,58% sprzedawało paliwo nieodpowiadające wymogom rozporządzenia.

Z raportu Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej wynika także, że spośród 100 skontrolowanych stacji w 7 województwach prawie 30 proc. sprzedawało gaz LPG, który nie spełniał odpowiednich kryteriów.

Najwięcej próbek paliw niespełniających wymagań jakościowych wykryto w województwie świętokrzyskim (17,65%), następnie w zachodniopomorskim (8,55%) i lubelskim (8,33%). Najkorzystniej pod tym względem wypadły województwa opolskie (0%), podlaskie (2,38%) i śląskie (2,78%).

Najczęściej kwestionowanym parametrem jakościowym w przypadku olejów napędowych była zawartość siarki (23 przypadki), której zbyt duża ilość może prowadzić do zwiększenia emisji toksycznych składników spalin, a z drugiej do szybszej korozji silnika. Temperatura zapłonu (10), gdy jest za wysoka może prowadzić do zmniejszenia efektywności silnika i wzrostu emisji substancji toksycznych, a gdy jest za niska stwarza niebezpieczeństwo wybuchu podczas nalewania z dystrybutora. Z kolei źle dobrany skład frykcyjny (1) to trudności z rozruchem silnika, szczególnie w okresie zimowym.

W przypadku benzyn najczęściej przekroczonym parametrem była prężność par (18 przypadków), co może skutkować trudnością w uruchomieniu silnika, obniżeniem jego mocy, nierówną pracą oraz szybkością jego nagrzewania. Zbyt niska prężność par może doprowadzić do samozapłonu benzyny. Liczba oktanowa (badawcza RON - 11 i motorowa - 5), gdy jest za niska, może być powodem występowania spalania stukowego, czego następstwem jest głośna i nierównomierna praca silnika oraz większe zużycie paliwa, a w skrajnych przypadkach nawet całkowite zniszczenie silnika. Kolejny parametr - destylacja (10 wykrytych przypadków) wpływa na płynność pracy silnika oraz na właściwe spalanie. W pojedynczych przypadkach przekroczone zostały także takie parametry jak zawartość węglowodorów aromatycznych (3), tlenu (2), metanolu (1) oraz wygląd (1).

Tematy w artykule: UOKiK paliwa stacja paliwowa

Podobne wiadomości:

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki kontroli

Sprawdzono jakość paliwa w 2015 roku - wyniki...

Aktualności 2016-04-13

Renault ZOE - akcja serwisowa

Renault ZOE - akcja serwisowa

Aktualności 2016-03-25

Komentuj:

~Jeleń 2007-09-22

Pracuje w branży kontrolnej sami trochę jesteśmy Państwo sobie winni, po prostu nie kupowac paliwa od złodziei i kombinatorów ilu z Was zakupiło olej opałowy do diesla zamiast ON? a ilu tankuje LPG bo "Kaziu" ma gaz tańszy o 30 gr niż na Orelenie /Shell/BP jeżeli ma tyle tańszy to przelewany z butli 11 kg i nie wiadomo jakiej jakości?!, zacznijmy może od siebie a później wylewajmy pomyje na innych, Ja tankuje na firmowych stacjach może trochę drożej ale nie wymieniałem nigdy głowicy/uszczelki itd na LPG przjechałem 200 tyś km i wszysto OK, teraz jeżdzę na Pb 98 tankuje tę lepszą Vervę/V-power/Ultima i śpię spokojnie a mój samochdzik chodzi jak złodko - ZACZNIJMY OD SIEBIE !!! Pozdrawiam wsystkich keirowców i życzę szerokiej drogi

~fic 2007-09-20

niech PIH dokona sprawdzeń równierz w BP, Orlen, Shell, wtedy zobaczycie

~kartofel IVRP 2007-09-20

NIE dla PISdupków i NIE dla POpaprańców - bo to oni przez 20-lat fundują nam cyrk leppera, show nelly, pielgrzymki rydzyka i oszukane paliwo. Co robi prokuratura, cba, bor, krzakpolicmajstry, ziebro i ten modlący śie o cud naród???

~dp04 2007-09-20

Zła jakość LPG powoduje awarie silników. Ja już trzy razy musiałem wymienić uszczelkę pod głowicą bo się wypaliła,i raz wymieniłem głowicę silnika, i inne części silnika np. wszystkie zawory. Koszty niebotyczne. A jazda na LPG miała być tańsza niż na benzynie. Jest odwrotnie.

~aver 2007-09-20

30% stacji sperzedawalo niespełniający norm LPG!!! Kary za takie cos powinna byc tak wysoka ze firma praktycznie plajtuje. Proceder momentalnie by sie skonczyl. Tylko takie drastyczne konsekwencje spowoduja prawie 100% przestrzeganie norm jakosciowych. Przypuszczam ze gdyby rownież uzględnili w rankingach stacje które na styk spełniały wymagania to była by to znacząca wiekszość. Ja jeżdze na LPG, tankuje na BP, kiedyś przez LPG z SHELLa (przy Malcie- Poznań) sie tak muliło ze głowa boli. A co do ORLENu (na przeciwko Selgrosu-Poznań) to paliwo nie najgorsze, ale raz mi sie zdażyło ze do 42- litrowego zbiornika weszło 42 litry gazu co jest niemożliwe bo max wchodzi 37 litrów (dla niezorientowanych - max nalełnienie zbiornika LPG to 80% pojemności).

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport