mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Gwiazdy motobiznesu - Dobra Firma 2005

Gwiazdy motobiznesu - Dobra Firma 2005

Przedstawiciele dwudziestu najbardziej dynamicznie i efektywnie rozwijających się polskich firm otrzymali statuetki Dobra Firma 2005. Tytuł ten - już po raz czwarty - otrzymują firmy wyłonione przez kapitułę z tzw. Listy 2000.

Gwiazdy motobiznesu - Dobra Firma 2005

 "Procedura wyboru nominowanych była dwustopniowa. Najpierw na podstawie samych wskaźników ekonomicznych, wyselekcjonowana została grupa 50 najlepszych przedsiębiorstw. Ostatecznego wyboru 20 z nich dokonała kapituła nagrody po zapoznaniu się z historią firm, profilem działalności i rodzajem własności. Elementem wyboru była m.in. ocena, w jakiej mierze dobre wyniki firm są zasługą ich samych, a w jakiej efektem nadzwyczaj pomyślnej koniunktury" - Krzysztof Bień, zastępca redaktora naczelnego "Rzeczpospolitej", członek kapituły nagrody. 

Baterie, które poruszają - Enersys S.A. z Bielska Białej

Fabryka akumulatorów jest obecna w Bielsku-Białej już od 1922 roku. Od 2002 roku przedsiębiorstwo jest częścią amerykańskiego koncernu EnerSys, Inc. i od tego czasu w swojej ofercie posiada akumulatory i prostowniki Hawker. Ogromne środki finansowe zainwestowane w fabrykę spowodowały, że zakład jest jednym z najnowocześniejszych na świecie a stosowanie nowoczesnych technologii wytwarzania ogniw akumulatorów plasuje firmę z Bielska-Białej w czołówce najczystszych ekologicznie i najnowocześniejszych zakładów branży akumulatorowej na świecie.

Przez trzy ostatnie lata firma niemal dziesięciokrotnie zwiększyła zysk netto i potroiła obroty.
Rosnąca produkcja wpłynęła na poziom zatrudnienia, który z 227 osób w 1999 roku wzrósł do ponad 400 pracowników w 2004 roku.

Firma specjalizuje się w produkcji baterii trakcyjnych do napędu wózków akumulatorowych, maszyn czyszczących, wózków inwalidzkich oraz dla przemysłu zbrojeniowego.

Części na medal - Gedia Poland Sp. z o.o. z Nowej Soli

Firma Gedia Poland należy do czołówki wśród dostawców części motoryzacyjnych na krajowym rynku. Początki Gedii w Polsce to 1998  rok. Firma od początku związana z branżą motoryzacyjną należy do niemieckiej firmy Gedia Gebrueder Dingerkus. Na początku działalności gospodarczej asortyment produkowanych w polskim zakładzie części nie przekraczał dwudziestu sztuk (produkcja dla Forda w Niemczech), dzisiaj liczba ta przekracza 450. A producent części tłocznych z blach stalowych i aluminiowych zaopatruje takie koncerny jak: BMW, Audi, VW, Skoda, Porsche, Opel, Suzuki, Ford, Volvo, Jaguar, Porsche, Karmann (producent kabrioletów).

Gedia Poland to największy pracodawca w powiecie i jeden z największych w województwie lubuskim. Według danych z końca października firma zatrudniała 779 osób. Od chwili rozpoczęcia działalności wartość dokonanych inwestycji sięga 200 mln zł. W roku 2004 Gedia Poland zainwestowała w swój rozwój 14,5 mln euro powiększając powierzchnię produkcyjną oraz budując nową halę magazynową. Do października 2005 roku zainwestowano już identyczna kwotę. Ten rok jest dla firmy niezwykle istotny ze względu na szeroką skalę inwestycji, które mają na celu zwiększenie możliwości produkcyjnych. W wyniku inwestycji powiększy się powierzchnia zakładu o dwie nowe hale: logistyczną oraz produkcyjną. "Obie inwestycje pozwolą na utworzenie ponad 150 miejsc pracy, dzięki czemu zatrudnienie w zakładzie wzrośnie do ok. 800," mówi Zbigniew Paruszewski, dyrektor zarządzający. Ponadto władze spółki już zapowiedziały, że w roku 2006 zainwestują kolejne kilka mln euro.

Specjalne dla Europy - Piotr Wawrzaszek ISS

Piotr Wawrzaszek założył firmę w 1988 roku zatrudniając początkowo 2 pracowników. Obecnie w przedsiębiorstwie pracuje 240 osób. W ciągu ostatniego roku zatrudnienie wzrosło o 15%. Początki działalności to usługi regeneracji układów hamulcowych do autobusów i ciężarówek i sprzedaż części zamiennych. Od czterech lat ISS Wawrzaszek zajmuje się już tylko projektowaniem i produkcją samochodów specjalnych: strażackich i policyjnych, o masie powyżej 7,5 tony.

Firma jest wiodącym producentem pojazdów specjalnych oraz kontenerów logistycznych dla Straży Pożarnej, Policji, Wojska zarówno w kraju jak i za granicą. Dodajmy, że jest jedną z dwóch firm w Europie. Od 2002 roku firma ISS Wawrzaszek to stały dostawca samochodów dla straży pożarnej. Wolumen tegorocznej produkcji to 240 pojazdów specjalnych.

Wysoka jakość produkcji i usług, nowatorskie rozwiązania oraz śmiałe inwestycje przyczyniły się do szybkiego rozwoju firmy. Obecnie ISS posiada dwa zakłady produkcyjne, w których obiekty zajmują powierzchnię 20 ty. m2. Od ubiegłego roku w skład Inżynierii Samochodów Specjalnych wchodzi szwedzka firma W. Ruberg AB produkująca pompy pożarnicze, motopompy i działka wodno-pianowe. Dzięki tej inwestycji firma może mocniej wejść na rynki europejskie.

Ciągnie do przodu - Pronar Sp. z o.o. z Narwi

Spółkę założył w 1988 roku Sergiusz Martyniuk wraz z dwoma partnerami. W ciągu ostatnich lat spółka podwoiła przychody zwiększając je w roku ubiegłym do 400 mln zł. Rok 2004 firma zamknęła z  zyskiem na poziomie 35,7 mln zł, dla porównania w 2000 roku zysk wyniósł 5 mln zł. Corocznie inwestycje Pronaru wynoszą od 20 do 30 mln zł.

Pronar z Narwi to jedna z najprężniej rozwijających się firm w regionie północno-wschodnim. Firma, znana jest głównie jako producent ciągników, przyczep rolniczych, maszyn i felg. Działalność firmy opiera się również na handlu paliwami i olejami silnikowymi oraz zagranicznym handlu wyrobami stalowymi. zatrudnia obecnie 1,2 tys. pracowników ( o 300 osób więcej niż w roku ubiegłym). Prezes, Sergiusz Martyniuk zakłada, że za rok zatrudnienie wzrośnie do poziomu 1,7 tys. osób. Z zakładu wyjeżdża rocznie 4,5 tys. traktorów, moce produkcyjne i infrastruktura pozwalają na produkcję nawet 10 tys. sztuk.

"Zwycięzcy muszą być jednocześnie dynamiczni, efektywni i stabilni w ciągu trzech lat. Pomiaru dokonuje się na podstawie zestawu parametrów opisujących wyśrubowane kryteria przygotowane przez kapitułę "Rzeczpospolitej", jednak za parametrami stoją działania konkretnych ludzi. Przedsiębiorcy, zarządcy i dyrekcje opracowują strategie, zarządzają procesami, a załogi firm dzięki odpowiednio ukierunkowanemu i umotywowanemu wysiłkowi wspartemu wysokimi kompetencjami doprowadzają do ostatecznego sukcesu" - dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, członek kapituły.

Przeczytaj także:

Wyniki polskiego przemysłu - raport (2005-11-14)


Podobne wiadomości:

Wyniki polskiego przemysłu - raport

Wyniki polskiego przemysłu - raport

Aktualności 2005-11-14

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport