mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Hamulec stabilizacyjny w ciężarowych Volvo

Hamulec stabilizacyjny w ciężarowych Volvo

Zimowe warunki drogowe, w tym zwłaszcza zjazdy ze wzniesień, zawsze były sporymi wyzwaniami dla kierowców pojazdów ciężarowych holujących przyczepy. Dzięki tzw. hamulcowi stabilizacyjnemu znacznie zmniejsza się ryzyko wystąpienia niebezpiecznej sytuacji.

Hamulec stabilizacyjny w ciężarowych Volvo
Z oblodzoną drogą, która jeszcze dodatkowo prowadzi w dół, często mają trudności nawet najbardziej doświadczeni kierowcy. W takich warunkach występuje nieustanne niebezpieczeństwo destabilizacji zestawu drogowego, a nawet, w najgorszym przypadku, jego złożenia się.

- Nawet jeżeli kierowcy ostatecznie uda się opanować pojazd, sytuacja w której jadący z góry zestaw drogowy nagle zbacza z prawidłowego toru jazdy jest bardzo nieprzyjemna, zarówno dla kierowcy tego pojazdu, jak i pojazdów nadjeżdżających z przeciwka - mówi Mats Sabelström, specjalista od układów hamulcowych w Volvo.

W celu zminimalizowania ryzyka występowania tego typu sytuacji i potencjalnych wypadków, Volvo Trucks opracowało system o nazwie hamulec stabilizacyjny, który automatycznie spowalnia przyczepę, powodując wyprostowanie zestawu drogowego na śliskich, opadających odcinkach dróg.

Hamulec stabilizacyjny stanowi uzupełnienie dla układu stabilizacji toru jazdy (ESP) - innego systemu bezpieczeństwa, który Volvo Trucks wprowadziło na rynek jako pierwszy na świecie producent samochodów ciężarowych. ESP jest najbardziej skuteczny przy większych prędkościach jazdy, hamulec stabilizacyjny zaś działa przy prędkości mniejszej niż 40 km/h. Obydwa te systemy uzupełniają się, zwiększając stateczność i kierowalność zestawu drogowego.

- Hamulec stabilizacyjny można nazwać "ESP małych prędkości". Dojeżdżając do spadku drogi, kierowca ręcznie aktywuje system. Wówczas, po zwolnieniu przez kierowcę pedału przyspieszenia następuje automatyczne, pulsacyjne uruchamianie hamulców w przyczepie. Proces ten trwa aż do chwili, w której droga przestaje opadać i możliwe jest ponowne zwiększenie prędkości - wyjaśnia Mats Sabelström.

Hamulec stabilizacyjny został wprowadzony w 2012 r. w Volvo FH, a następnie, w 2013 r., w modelu Volvo FM - w podwoziach samochodu ciężarowego przystosowanych do holowania przyczep. W roku 2014 stanie się dostępny także w ciągnikach siodłowych Volvo FH i Volvo FM.

Hamulec stabilizacyjny - fakty
- zwiększa bezpieczeństwo podczas zjazdu ze wzniesienia, zwłaszcza na śliskich drogach i w zakrętach;
-  pulsacyjnie uruchamia hamulce w przyczepie;
- wyprostowuje zestaw drogowy, ułatwia kierowanie i zmniejsza ryzyko tzw.złożenia się zestawu drogowego;
- działa przy prędkościach poniżej 40 km/h.

Podobne wiadomości:

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport