mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Hity rynku dealerskiego 2010

Hity rynku dealerskiego 2010

Miesięcznik Dealer wybrał najważniejsze dealerskie wydarzenia ubiegłego roku. W tym zestawieniu pierwsze miejsce zajęło wprowadzenie nowego rozporządzenia GVO. Zobacz, co jeszcze ważnego wydarzyło się w minionych dwunastu miesiącach na rynku dealerskim.

Hity rynku dealerskiego 2010
1. MAMY NOWE GVO
26 maja Komisja Europejska opublikowała nowe rozporządzenie 461/2010 dotyczące dystrybucji usług serwisowych na rynku Unii Europejskiej, które wraz z opublikowanym w dniu 22 kwietnia rozporządzeniem 330/2010 będzie regulować zasady rynku motoryzacyjnego w Europie w najbliższych kilkunastu latach. Nowe rozporządzenia KE mają kilka istotnych – co więcej, niekorzystnych dla klientów - konsekwencji dla rynku motoryzacyjnego. Najważniejsza z nich to poważne zagrożenie wielomarkowości poprzez wprowadzenie klauzuli 5-letniego nakazu jednomarkowości i tzw. klauzuli 80 procent.
 
2. DUZI CORAZ WIĘKSI
W marcu opublikowano listę największych polskich dealerów TOP50. Wyniki okazały się zaskakujące, bo konsolidacja polskiego rynku liczona jako stosunek liczby aut sprzedanych przez pierwszą pięćdziesiątkę do sprzedaży całego rynku wzrósł aż do ponad 34 proc. Żaden europejski rynek dealerski nie przeżył w tym czasie takiego skoku. Znaczny wpływ na wzrost poziomu sprzedaży największych dealerów miał ogromny, sięgający w 2009 r. 20 proc. rynku, reeksport samochodów do Europy Zachodniej. A najwięksi polscy dealerzy brali udział w tym zjawisku w znacznie wyższym stopniu niż średnia rynkowa. Drugim czynnikiem była wysoka aktywność w otwieraniu nowych placówek i pozyskiwaniu nowych marek przez wiele firm z grupy największych polskich dealerów. Oba wymienione czynniki spowodowały także, że najwięksi polscy dealerzy oparli się w większości rynkowej stagnacji.
 
3. WSPÓLNY GŁOS POLSKICH DEALERÓW
We wrześniu minął pierwszy rok działalności Związku Dealerów Samochodów – pierwszej ogólnopolskiej organizacji dealerskiej. W ciągu roku, Związek prawie dwukrotnie zwiększył swoją liczebność - obecnie ma już ponad 150 członków i reprezentuje prawie 40 proc. wolumenu polskiego rynku sprzedaży samochodów.
 
4. DEALERSKIE SPOTKANIE ROKU
W październiku odbył się I Ogólnopolski Kongres Dealerów Samochodów. I tak jak zapowiadali organizatorzy, była to największa konferencyjna impreza dealerska ostatnich lat. W Kongresie wzięło udział ponad 350 uczestników, reprezentujących ponad 140 grup i firm dealerskich, koncerny samochodowe oraz dostawców towarów i usług dla rynku dealerskiego. W czasie dwóch dni Kongresu uczestnicy wysłuchali ponad dwudziestu prezentacji i paneli dyskusyjnych, w których wzięli udział między innymi goście z Włoch, Niemiec i Wielkiej Brytanii.
 
5. KILKADZIESIĄT NOWYCH SALONÓW
Chociaż nic nie wskazuje na to, że polski rynek sprzedaży aut wyjdzie w najbliższym czasie z kryzysu, rok 2010 przyniósł ogromną liczbę nowych dealerskich inwestycji. Było ich ponad 40, a salony powstawały praktycznie w całym kraju - nie tylko w wielkich aglomeracjach, ale także w mniejszych miejscowościach. W Łodzi powstał największy polski salon Volkswagena, a w Warszawie najbardziej okazały obiekt BMW. Jedni dealerzy otwierali nowe salony, drudzy zmieniali markę w istniejących, jeszcze inni dokładali do swoich struktur nowe marki. Ruch w interesie trwa.
 
6. 10 TYSIĘCY AUT PGD
W styczniu, Polska Grupa Dealerów, jako pierwszy polski dealer, ogłosiła, że przekroczyła w 2009 r. magiczny próg 10 tys. sprzedanych samochodów w ciągu jednego roku. Samochód numer 10.000 został sprzedany w jednym z krakowskich salonów grupy 21 grudnia 2009 r., a ostateczny wynik roczny wyniósł 10.545 sztuk. Osiągnięcie pięciocyfrowej granicy oznaczało wzrost sprzedaży Grupy PGD o 23 proc. w porównaniu z rokiem 2008 i przekroczenie 3,2-procentowego udziału w sprzedaży aut na polskim rynku. Wszystko wskazuje na to, że rok 2010 będzie dla grupy jeszcze lepszy, a pełny wynik bieżącego roku z pewnością przekroczy 12 tys. nowych aut.
 
7. WĘGRZY BIORĄ SAABA
W kwietniu dealerzy Saaba powitali nowego importera. Zmiana w tak ważnej sieci już dawno się na polskim rynku nie zdarzyła. Nowym importerem Saaba na rynku polskim została węgierska firma Polar Mobil. Polar jest niezależnym dystrybutorem marki Saab na ośmiu innych europejskich rynkach (m.in. na Węgrzech, w Czechach, na Słowacji, w Rumunii, Bułgarii oraz w krajach byłej Jugosławii). Jest związany z Saabem od 20 lat. Na potrzeby rynku polskiego, węgierski importer otworzył swój oddział w Polsce - Polar Import Polska z siedzibą w Warszawie. Zespół jest odpowiedzialny za prowadzenie bieżących operacji związanych z marką Saab na polskim rynku, sprzedaż, marketing oraz kontakty z mediami. Nowy importer nie zapowiedział na razie znaczących zmian w istniejącej sieci dealerskiej Saaba na naszym rynku. Obecnie składa się ona z 12 dealerów i 6 ASO.
 
8. CHRYSLER STAJE SIĘ LANCIĄ
Zgodnie z decyzją szefów koncernów Fiat i Chrysler, amerykańska marka Chrysler zostanie wycofana z Europy i zastąpioną przez Lancię. Wielu osobom, które usłyszało tę informację po raz pierwszy, wydawała się ona zupełnie nieprawdopodobne. A jednak. Większość ekspertów traktuje jednak tę koncepcję jako całkowicie karkołomną. Ponad 1.150 dealerów Chryslera i Lancii w Europie, także w Polsce, wie już od kilku miesięcy, że ich umowy z powodu opisywanej reorganizacji sieci wygasną 31 maja 2011 r. Wiedzą oni również o tym, że nie wszyscy podpiszą nowe. Większość polskich dealerów Chryslera zdecydowało się na kontynuowanie współpracy z nowym koncernem pod marką Lancia. Ale są też tacy, którzy nie uznali tego pomysłu za poważny. W każdym razie, dealerzy Chryslera zmieniają szyldy - jeśli nie na Lancię, to na inne.
 
9. DEALERZY POTRAFIĄ DZIAŁAĆ RAZEM
W maju Stowarzyszenie Partnerów General Motors świętowało jubileusz 10-lecia swojego istnienia. I może nie byłby to wystarczający powód do umieszczenia tego zdarzenia wśród najważniejszych w roku, gdyby nie fakt, że jest to najsilniejsze i najlepiej działające markowe stowarzyszenie dealerskie w Polsce, które ze spokojem można postawić za wzór wszystkim dealerom myślącym o stworzeniu lub rozwoju swoich stowarzyszeń. Poza podstawowym zadaniem, jakim jest reprezentowanie dealerów wobec importera, SPGM tworzy dla swojej sieci "stowarzyszeniową grupę zakupową". Od wielu lat, jako własność stowarzyszenia, funkcjonuje też firma brokerska Operator, która negocjuje dla dealerów jak najlepsze warunki sprzedaży polis ubezpieczeniowych i zarządza całym procesem sprzedaży, a w roku 2009 powołano kolejną spółkę stowarzyszenia - Operator Profit, która ma realizować jak najlepsze rozwiązania organizacyjne i finansowe przy zakupach towarów i usług przez dealerów GM. Do dziś, SPGM doprowadziło już do zawarcia ponad 20 specjalnych umów z dostawcami. A kolejne są podobno w drodze.
 
10. DEALERZY VOLVO NAJBARDZIEJ ZADOWOLENI
W grudniu ogłoszono wyniki tegorocznego badania satysfakcji dealerów samochodowych ze współpracy z importerami. Wśród 25 sieci dealerskich uwzględnionych w badaniu, najwyższą zbiorczą ocenę satysfakcji dealerów otrzymało Volvo z wynikiem 4,19 punktu. Jest to drugie zwycięstwo tej marki w czteroletniej historii polskiego badania (poprzednio w 2007r.). Na drugim miejscu został sklasyfikowany Mercedes – 4,03 punktu. Także ta marka premium znajduje się zawsze w czołówce polskiego badania. Wśród marek wolumenowych, najwyżej zostały oceniane Mazda (sieć japońskiej marki brała udział w badaniu po raz pierwszy od wejścia na polski rynek w roku 2008) oraz Ford. W grupie marek, których jakość współpracy z dealerami została oceniona najgorzej, znalazły się przede wszystkim koncerny francuskie i marki z grupy Volkswagen. Ciekawostką badania jest za to, że wśród trzech, najbardziej pożądanych przez dealerów marek - wskazano Skodę i Volkswagen.

Podobne wiadomości:

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Saab powraca - kolejna odsłona telenoweli

Aktualności 2016-12-02

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport