mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Hybrydowy Solaris Urbino

Hybrydowy Solaris Urbino

Śledząc światowe trendy dotyczące poszukiwania alternatywnych źródeł energii, polski producent autobusów, firma Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. podjęła decyzję o rozszerzeniu palety produktów o nowy pojazd. Będzie to autobus Solaris Urbino wyposażony w napęd hybrydowy.

Hybrydowy Solaris Urbino

Premiera pojazdu z napędem hybrydowym została zaplanowana na wrzesień tego roku podczas targów IAA w Hanowerze. Zaprezentowanie prototypu podczas targów w Niemczech będzie zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy biura konstrukcyjnego. Szybkie opracowanie nowego produktu nie byłoby możliwe bez współpracy z doświadczonymi partnerami, firmami Allison i Cummins.

Prototypowy Solaris Urbino 18 z napędem hybrydowym bazuje na dotychczasowej konstrukcji szkieletu ze stali nierdzewnej, stosowanego w całej rodzinie niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino. Dieslowską część napędu stanowi 340-konny silnik firmy Cummins ISLe4 o pojemności 8,9 litra i maksymalnym momencie obrotowym 1500 Nm osiąganym przy 1200 obrotach na minutę.

Drugim elementem napędu autobusu i zarazem jego główną częścią jest system EP DRIVE firmy Allison. Wspólnie z silnikiem Cummins elementy firmy Allison tworzą napęd hybrydowy łączący w sobie zalety układu równoległego i szeregowego. Umieszczenie napędu hybrydowego w pierwszym wagonie autobusu za nadkolem pozwala na uzyskanie 50+1 miejsc siedzących, z których 14 dostępnych jest z niskiej podłogi. Łączna liczba pasażerów, którzy jednocześnie będą mogli podróżować w prototypowym Solarisie Urbino 18 z napędem hybrydowym, to 131 osób. Oczywiście w przyszłości liczba ta może ulec zmianie w zależności od opcji, jaką wybierze klient.

Hybrydowy system napędowy został umieszczony w pierwszym wagonie autobusu przegubowego, tuż za pierwszym nadkolem po lewej stronie. Napęd przenoszony będzie na drugą (środkową) oś autobusu. Całość hybrydowego systemu napędowego dopełniają umieszczone na dachu baterie oraz inverter.

Wyniki testów przeprowadzonych w Seattle w Stanach Zjednoczonych, polegających na porównaniu parametrów osiąganych przez takie same autobusy z napędem hybrydowym
i z napędem tradycyjnym, zdecydowanie przemawiają na korzyść tego pierwszego: zmniejszenie zużycia paliwa od 20-43 %, zmniejszenie zawartości NOx w spalinach od 10-39%, zmniejszenie ilości cząstek stałych PM w spalinach o 51-97%.

Dla przewoźników autobusów argumentem przemawiającym za atrakcyjnością napędu hybrydowego jest szczególnie mniejsze zużycie paliwa.

Solaris Bus & Coach będzie prowadził własne badania efektywności autobusu z napędem hybrydowym, w sposób analogiczny do amerykańskiego. Będą to pierwsze porównawcze badania autobusu hybrydowego i pojazdu z napędem tradycyjnym w warunkach europejskich.

Czytaj także:

Solaris - to może być wyjątkowo dobry rok 2006-07-24

Nowe silniki w autobusach Solaris Urbino 2006-07-20

Przybędzie Solarisów w Gdańsku 2006-05-17

Tematy w artykule: Solaris Urbino

Podobne wiadomości:

Solaris z kontraktem na 99 autobusów

Solaris z kontraktem na 99 autobusów

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-26

Ponad setka Solarisów w gliwickim PKM

Ponad setka Solarisów w gliwickim PKM

Ciężarówki i Autobusy 2014-09-15

Komentuj:

~gerry 2006-09-14

wodór jako paliwo jest po pierwsze bardziej ryzykowne, po drugie nie ma prawie w ogóle sieci stacji, gdzie mozna by go taknowac i po trzecie wyprodukowanie auta napędzanego takim rodzajem paliwa to bardzo duze koszty. W przypadku hybryd te zasadnicze trzy 'ale' nie występują

~analityk 2006-07-27

oj widze ze moda na hybrydy trafila rowniez i do autobusów, a to przeciez nic nie daje, jesli o chodzi o oszczednosc paliwa i polepszenie stanu srodowiska. Powinni pracowac nad jeszcze bardziej oszczednymi dieslami - juz teraz są dużo bardziej ekologiczne niz hybrydy, a w dluzszym czasie powinno sie wprowadzic paliwo wodorowe - to jest przyszlosc motoryzacji, przynajmmniej w ciagu najbliższych kilkunastu lat

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport