mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Hyundai Motorsport - jak 5 osób rozkręciło zespół rajdowy

Hyundai Motorsport - jak 5 osób rozkręciło zespół rajdowy

Przy okazji premiery nowego Tucsona mogliśmy w niewielkim stopniu odkryć tajemnice fabryki, w której powstają rajdowe i20. A to wszystko tuż przed startem eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata rozgrywanej w Polsce.

Hyundai Motorsport - jak 5 osób rozkręciło zespół rajdowy
Wita nas miła pani, która zaprasza nas na mały poczęstunek. Siedziba Hyundai Motorsport jest oddalona od Frankfurtu o jakieś 50 km, jednak jazda autostradą skróca bardzo podróż. Gorąca aura podgrzewa nasze oczekiwania.

Czekamy na naszego przewodnika w holu fabryki, gdzie stoją dwa puchary, jeden z nich jest za wygranie klasyfikacji generalnej Rajdu Niemiec w ubiegłym sezonie. Po kilku minutach przychodzi nasz przewodnik, który od razu informuje nas, że nie możemy robić żadnych zdjęć. Informację przyjmujemy z lekkim grymasem, ale cóż w motorsporcie jedno zdjęcie z fabryki może sporo namieszać.

Przechodzimy przez biura marketingu, inżynierów do głównej hali. W niej odbywa się cała produkcja rajdówek i 20. Najpierw z innej fabryki przyjeżdża część karoserii z wmontowaną w środek klatką bezpieczeństwa. Brakuje błotników, zderzaków i wielu elementów karoserii, ale te wykonane z lekkich tworzyw są dokładane na miejscu.

Hyundai jak każdy inny zespół korzysta z pomocy kilkuset poddostawców. Jednym z nich jest firma, która przyjeżdża i na miejscu okleja gotowe auto rajdowe. Nikt nie „bawi się” w malowanie auta, wszystko przez to, że powłoka lakierów jest cięższa niż folia, którą oklejany jest samochód. Gdy przyjechaliśmy do fabryki było w niej bardzo spokojnie, gdyż większość zespołu wyruszyła do Polski, gdzie rozegrana zostanie kolejna runda WRC.

Fabryka jest podzielona na kilka stanowisk, gdzie montowane i sprawdzane są elementy. Hyundai i20 WRC z seryjnym autem łączy jedynie nazwa. Po każdym rajdzie samochód każde z aut jest rozmontowywane i sprawdzane. Potem jeśli nie doszło do uszkodzenia ważnych części, które nie muszą być wymieniane, auto jest składane na nowo. W fabryce jest kilka odrębnych stanowisk do testowania zawieszenia, silników i amortyzatorów. W zeszłym roku Hyundai miał problem z wałem napędowy, który nie wytrzymywał całego rajdu. Skończyło się na zmianie poddostawcy.

Nie możemy zaglądnąć wszędzie tam, gdzie chcielibyśmy, a nasz przewodnik zabiera nas do nowej hali, gdzie przeniesiona zostanie produkcja. Na dużo większej przestrzeni widać przygotowania do dalszych prac. W kącie stoi kilka samochodów demonstracyjnych, które Hyundai wykorzystuje na imprezach, pokazach i targach. To auta również dostępne dla sponsorów. W tym roku Hyundai wystawił cztery auta, w przyszłym roku nowa hala pozwoli im na budowanie samochodów dla klientów w różnych specyfikacjach.

Nasza rozmowa z przewodnikiem trwa również po wyjściu z fabryki. Zadziwiające jest to, że znaleźli się ludzie, którzy przekonali szefów do startów w WRC. Na początku, w 2012 roku do pustych, wynajętych hal weszło 5 ludzi, którzy tworzyli Hyundai Motorsport. Dziś to potężne przedsięwzięcie, które pochłania niesamowitą ilość pieniędzy. Zespół Hyundai’a bardzo szybko się uczy i czas, gdy jego kierowcy zaczną regularnie wygrywać szybko nadejdzie. Na pożegnanie nas przewodnik mówi, że jest wielkim optymistą i wierzy w sukces tego projektu. Ciężko jest nie ufać mu. My wracamy do jazd testowych Hyundai’em Tucsonem.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Hyundai i20
Hyundai i20
Cena podstawowa już od: 45 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Hyundai Ioniq - znamy cenę w Polsce

Aktualności 2016-09-07

Hyundai rozmawia z Google

Hyundai rozmawia z Google

Technika 2016-08-18

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mocna końcówka roku dla Skody
Mocna końcówka roku dla Skody
Listopad był kolejnym, bardzo dobrym miesiącem dla Skody na polskim rynku. Czeska marka poprawiła  wynik aż o 30,2% od tego w analogicznym okresie w roku poprzednim oraz 15,8% lepszy od wyniku z poprzedzającego października.