mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Inteligentny samochód

Inteligentny samochód

Korki, zanieczyszczenie powietrza, marnotrawienie energii i przede wszystkim ponad 40 tys. zabitych i dużo więcej rannych rocznie na terenie Europy to najpoważniejsze problemy społeczne, jakie pociąga za sobą rosnący ruch na naszych drogach. Rozwiązaniem na te bolączki ma być inicjatywa "inteligentny samochód", za której wdrożenie wzięli się europosłowie.

Inteligentny samochód
Europosłowie są za
Posłowie przyjmując sprawozdanie poświęcone inicjatywie "inteligentny samochód" uznali, że inteligentne technologie stosowane w samochodach przede wszystkim muszą być tańsze i łatwiej dostępne tak, by móc przyczynić się w znaczący sposób do uratowania tysiąca istnień ludzkich oraz zmniejszenia zatłoczenia na drogach, zanieczyszczenia środowiska czy pogarszającego się stanu zdrowia publicznego. Obecny wskaźnik penetracji rynku przez inteligentne systemy samochodowe jest bowiem nadal zbyt niski.

Mała dostępność nowoczesnych systemów na rynku wynika z ich ceny. Autorzy raportu zwracają uwagę, że w obecnej chwili wielu konsumentów nie stać na te systemy, dlatego ważne jest, by jak najszybciej stały się one przystępne cenowo i powszechnie dostępne. Konsumenci ponadto muszą być informowani o "inteligentnych samochodach". Informacje powinny być zwięzłe, jasne i zrozumiałe, ważne jest też, by docierały do jak najszerszego grona odbiorców. Upowszechnianie tej wiedzy powinno być zadaniem sprzedawców inteligentnych systemów oraz mediów.

Systemy wspomagające kierowcę
Wśród zaawansowanych technologii mających być podstawą "inteligentnych samochodów" za najważniejsze należy uznać systemy wspomagające kierowcę. Oczywiście spośród nich, chyba najważniejszym wydaje się być system pokładowego wspomagania kierowcy pomagający w uniknięciu lub zmniejszeniu konsekwencji wypadku dzięki wykrywaniu rodzaju i znaczenia zagrożenia. System ten uprzedza kierowcę jak najszybciej o możliwym zagrożeniu, uprzedza go, jeśli nie reaguje na pierwsze ostrzeżenie i wspomaga go aktywnie, a w przypadkach skrajnych interweniuje, aby uniknąć wypadku lub zmniejszyć jego konsekwencje.

Kierowca może liczyć również na systemy utrzymujące bezpieczną prędkość oraz/lub odległość od innych pojazdów, pomagające prowadzić auto na jego pasie ruchu, zapobiegające wyprzedzaniu w sytuacjach krytycznych, pomagające bezpiecznie pokonać skrzyżowania, pozwalające unikać kolizji ze słabszymi użytkownikami drogi, a w
końcowym efekcie, zmniejszające rozmiary wypadku, gdy już do niego dochodzi.

Systemy współpracujące
Sporą i coraz ważniejszą grupę zaczynają stanowić także systemy współpracujące na rzecz bezpieczeństwa drogowego, a wśród nich takie technologie jak:
- dynamiczne zarządzanie ruchem drogowym - poprzez np. wpływanie na prędkość pojazdów, wykorzystanie pasów jezdni, wybór trasy czy kontrolę pasów dojazdowych lub sterowanie ruchem w tunelach;
- zaawansowany system informacji o otoczeniu;
- asystent jazdy przez skrzyżowanie - ostrzega m.in. o pierwszeństwie przejazdu, informuje o prędkości zapewniającej dojazd do skrzyżowania na zielonym świetle (nie dostępny jeszcze na rynku);
- ostrzeżenie o lokalnym niebezpieczeństwie - podaje informacje o wypadkach, zatorach, niekorzystnych warunkach pogodowych;
- oznaczenia prędkości - układ ostrzega kierowcę, gdy przekracza on dozwoloną prędkość;
- bezprzewodowy system ostrzegania o lokalnym niebezpieczeństwie - wykrywa przeszkody, zmniejszoną przyczepność, gorszą widoczność na drodze, informuje o obecności na drodze pojazdów służb ratunkowych (nie dostępny jeszcze na rynku).

Osobną grupę stanowią systemy oparte na lokalizacji, w tym europejski system alarmowy eCall, który dostarcza informacje o dokładnej lokalizacji wypadku samochodowego i przekazuje je do służb ratunkowych. Do tej pory protokół ustaleń w sprawie systemu eCall podpisało 13 państw członkowskich oraz trzy kraje spoza UE (w Polsce podjęta została w styczniu 2008 inicjatywa rozwoju tego systemu).

Korzyści
Korzyści płynące z inicjatywy "inteligentny samochód" wydają się być olbrzymie. Gdyby udało się wprowadzić w życie większość z tych systemów to, jak podają badania SEISS (Socio Economic Impact – Intelligent Safety Systems), przykładowo wyposażenie wszystkich aut w system eCall pozwoliłoby zmniejszych na terenie UE liczbę wypadków od 5 do 15%, a tym samym zaoszczędzić do 22 mld euro w ciągu roku. Ponadto czas spędzony w korkach zmniejszył by się o ok. 15%. Adaptacyjny system kontroli jazdy (ACC) mógłby uchronić przed 4 tys. wypadków w roku 2010, nawet, jeśli tylko 3% samochodów byłyby wyposażone w taki system. Z kolei system pomocy "lateral support" mógłby zapobiec 1.500 wypadkom w roku 2010, nawet, jeśli tylko 0,6% samochodów byłoby w niego wyposażonych. Jeśli 7 % samochodów posiadałoby ten system w 2020 roku, mogłoby to zapobiec 14.000 wypadków

Dlaczego wszystkie samochody nie są inteligentne?
Skoro systemy inteligentnego samochodu są na tyle sensowne to, dlaczego nie mają zastosowania we wszystkich samochodach? Przede wszystkim, kluczowa jest tutaj cena owych systemów. Gdyby zastosować je wszystkie w jednym tylko pojeździe, jego cena co najmniej by się podwoiła. Ponadto Komisja Europejska zidentyfikowała wiele barier stojących na przeszkodzie tym rozwiązaniom technologicznym mogącym potencjalnie ratować życie.

Dlatego też głównym zadaniem inicjatywy jest nie tylko wpływanie na producentów, dostawców czy państwa członkowskie w celu obniżenia ich ceny, ale również znoszenie barier prawnych i instytucjonalnych oraz stymulowanie popytu na nowe technologie wśród kierowców.
Tematy w artykule: bezpieczenstwo ecall

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

~el_diablo 2008-07-03

Rajmund, już są takie pojazdy, jest ich nawet całkiem dużo - nazywają się... autobusy ;)

~Maciek55 2008-06-30

Ludzie!!! Co ten człowiek tu napisał?! Przecież ta technologia została opracowana przez koncern Mercedes-Benz w latach 80. Jak można teraz przypisywać to Volvo?! Jeżdżę na tym systemie od trzech lat, a dzisiaj czytam o takiej nowince technicznej- ŻENADA

~sdf 2008-06-30

Rajmund, to by było już możliwe, gdyby nie to, że na drodze pełnej 'autopilotów' może znaleźć się taki np. wóz zaprzęgowy z zalanym woźnicą, który w tej sytuacji nijak się nie znajdzie. Od kilku lat istnieje już np. system automatycznego prowadzenia ciężarówek - pierwszy tir ma kierowcę, a za nim jedzie np. 10 kolejnych bez kierowców. Systemu nie wdrożono, gdyż automatyczne piloty nie potrafiły sobie radzić z nieprzywidywalnymi zachowaniami innych uczestników ruchu, a producenci systemu nie wezmą na siebie odpowiedzialności za wszystkich tych, którzy wejdą pod automatyczną ciężarówkę po pijaku.

~rajmund 2008-06-30

oj czekam na taka chwile ze to samochody będa same sie prowadzily, tylko bedzie sie wprowadzalo cel podrozy, wsiadalo i nic nas nie bedzie juz interesowac. Niemozliwe?!? Coraz bardziej zaczynam myslec ze wcale nie tak bardzo

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport