mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jaguar XK 150 - szybki kot z Coventry

Jaguar XK 150 - szybki kot z Coventry

Jaguar XK 150 był flagowym modelem słynnej serii XK, dzięki której Jaguar zdobył kluczowy rynek USA. Linia nadwozia z końca lat 40. została zmodernizowana, tak jak silnik oraz inne mechanizmy. Dziś Jaguar XK 150 jest poszukiwanym klasykiem, cenionym za sportową elegancję "made in England" oraz znakomite osiągi.

Jaguar XK 150 - szybki kot z Coventry
Najszybszy na drodze
Historia Jaguara serii XK zaczęła się jesienią 1948 roku. Na londyńskim salonie samochodowym firma Williama Lyonsa zaprezentowała szybki roadster XK 120. Liczba oznaczała maksymalną prędkość w milach angielskich, odpowiadającą 193 km/h. By udowodnić, że nazwa nie jest wyłącznie chwytem marketingowym, w maju 1949 roku Jaguar zorganizował specjalny pokaz dla dziennikarzy na belgijskiej autostradzie koło Jabbeke. W czasie gdy nawet potężne limuzyny rozpędzały się do 130 km/h, osiągi XK 120 plasowały go w ścisłej światowej czołówce seryjnie produkowanych samochodów.

Wczesna seria - 242 egzemplarze z lat 1948 - 1950 posiadały jeszcze aluminiowe poszycie nadwozia. Paradoksalnie, w Anglii końca lat 40. blacha aluminiowa była łatwiej dostępna od ściśle reglamentowanej blachy stalowej. Poza Jaguarem często wykorzystywano ją w innych pojazdach np. Land Roverze Mk. I. Od początku 1950 najszybszy Jaguar posiadał już nadwozie z blachy stalowej. Z lekkich stopów wykonano maskę silnika, pokrywę bagażnika oraz poszycie drzwi. Jaguar XK 120 był początkowo dostępny w dwumiejscowej wersji roadster (OTS - Open Two Seater). W 1951 roku pojawiłą się wersja FHC (zamknięte coupe ze sztywnym dachem tzw. hardtop), zaś dwa lata później samochód był oferowany także w wersji Drophead Coupe (DHC), czyli kabriolet ze składanym dachem z tkaniny i bocznymi szybami.
Sześciocylindrowy silnik 3.4l z podwójnym wałkiem rozrządu w aluminiowej głowicy rozwijał moc ok. 160 KM. Była to jedna z najnowocześniejszych jednostek napędowych tamtej epoki. Z przodu zastosowano niezależnie zawieszenie na drążkach skrętnych, zaś z tyłu - półeliptyczne resory. Jak przystało na angielski samochód sportowy wnętrze było ciasne, lecz wykończone najlepszymi materiałami. Wąskie siedzenia pokrywała skóra Connolly, na zamówienie były dostępne okładziny ze szlachetnych odmian orzecha włoskiego.

Ewolucja XK
Sportowe osiągi i piękna linia nadwozia przypominająca skradającego się jaguara zapewniły producentowi duży sukces: zdobycie amerykańskiego rynku, na który trafiło ponad 75% modeli XK 120. Dla amatorów sportowych emocji przygotowano wersję XK 120 M (w Europie SE) z silnikiem o mocy 180 KM i sportowym zawieszeniem. Topowa wersja XK 120 MC rozwijała moc ok. 210 KM. Jaguar XK 120 odniósł szereg sukcesów sportowych, z których najbardziej spektakularne były zwycięstwa w 24- godzinnym wyścigu na torze w Le Mans w latach 1951 i 1953.

Jesienią 1954 roku zaprezentowano model XK 140. Od poprzednika różnił się m.in. masywniejszymi zderzakami oraz kierunkowskazami migowymi. Efektem przesunięcia silnika ku przodowi pojazdu było powiększenie wnętrza. Od 1956 roku, głównie z myślą o amerykańskiej klienteli wprowadzono automatyczną skrzynię biegów Borg Warner jako opcję. Jaguar XK 140 był typowym modelem "pomostowym" pomiędzy XK 120 a nowym XK 150, który zadebiutował w maju 1957 roku.

W pościgu za doskonałością
Jaguar XK 150 posiadał już zmodernizowane nadwozie z panoramiczną szybą przednią i poszerzoną atrapą chłodnicy. Zmieniła się "falista" linia nadwozia, które nie utraciło jednak sportowego stylu i proporcji, dzięki wydłużeniu maski silnika. Początkowo XK 150 był napędzany silnikiem 3.4l o mocy 192 KM. Jesienią 1959 roku wprowadzono silnik 3.8l/220 KM montowany w nowym Jaguarze Mk. IX.
Najszybsza wersja XK 150 była oznaczona literą "S" i posiadała wyłącznie manualną skrzynię biegów z nadbiegiem (overdrive). Moc ok. 265 KM pozwalała na rozwijanie prędkości 220 km/h i przyspieszenie 0 - 100 km/h w czasie ok. 7 sekund. Kto szybko jeździ, potrzebuje skutecznych hamulców. Jaguar XK 150 był wyposażony w hamulce tarczowe systemu Dunlop z podciśnieniowym wspomaganiem. W 1959 roku, w USA Jaguar XK 150 kosztował od 4.520 do 5.120 $. Dla porównania Ford Falcon w 1960 r. można było nabyć już od 1.912 $. Jak dwa poprzednie modele serii, XK był oferowany z nadwoziem roadster OTS, coupe FHC oraz kabriolet DHC. Produkcję zakończono w październiku 1960 roku. Łącznie zbudowano 9.382 egz. we wszystkich wersjach silnikowych i nadwoziowych.

Evergreen z wysokimi osiągami
Dziś Jaguar XK 150 jest cenionym klasykiem o pięknej linii oraz imponujących osiągach. Poza wysoką ceną problemem jest niezwykle trudna i wymagająca najwyższej klasy specjalistów odbudowa nadwozia z elementami z aluminium. Prezentowany poniżej pojazd został perfekcyjnie odrestaurowany. Jeden z nielicznych XK 150 w Polsce, egzemplarz z 1959 roku, należy do p. Włodzimierza Sadowskiego, znanego kolekcjonera i miłośnika marki Jaguar.

Podstawowe dane techniczne samochodu Jaguar XK 150 FHC (1958):
- silnik: sześciocylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, podwójny wałek rozrządu (DOHC)
- pojemność skokowa: 3442 ccm
- moc maksymalna 192 KM przy 5500 obr/min
- maksymalny moment obrotowy: 285 Nm przy 2500 obr/min
- zasilanie: dwa gaźniki SU
- napęd: na koła tylne
- skrzynia biegów: synchronizowana, o czterech przełożeniach z nadbiegiem
- hamulce: hydrauliczne, tarczowe p/t z podciśnieniowym wspomaganiem
- zawieszenie przednie: niezależne, drążki skrętne, stabilizator
- zawieszenie tylne: sztywny most napędowy, półeliptyczne resory piórowe
- nadwozie: na ramie skrzynkowej, otwarte, dwudrzwiowe.
- ogumienie opony diagonalne 600 x 16 "
- wymiary: długość 4.496 mm, szerokość 1.638 mm, wysokość 1.397 mm
- masa własna: ok. 1470 kg
- prędkość maksymalna: ok. 196 km/h
- lata produkcji: 1957 - 60
- liczba wyprodukowanych pojazdów: 2265 roadsterów OTS, 4445 hardtop coupe w wersji FHC oraz 2672 kabrioletów DHC, łącznie 9382 egz.


*Wszystkie zdjęcia z archiwum miesięcznika Automobilista.

Ten i inne klasyczne pojazdy będzie można zobaczyć na targach Moto Nostalgia w dniach 28-29 maja w Warszawie. mojeauto.pl jest patronem medialnym tej imprezy.

Podobne wiadomości:

Jaguar XKSS - wskrzesili legendę

Jaguar XKSS - wskrzesili legendę

Samochody luksusowe 2016-11-18

Jaguar I-Pace Concept - elektryczny kocur

Jaguar I-Pace Concept - elektryczny kocur

Premiery 2016-11-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport