mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?

Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?

Obfite opady śniegu w niektórych rejonach Polski spowodowały, że jazda samochodem jest tam wyjątkowo utrudniona. Powstające zaspy wymagają odpowiednich umiejętności i odpowiednio przygotowanego samochodu, aby w nich nie utknąć na dobre.

Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?
Zaspy śnieżne powstają głównie w następstwie padającego śniegu, ale również przy mocnych powiewach wiatru, gdy np. droga przebiega w sąsiedztwie mocno zaśnieżonych pól.

Pojawiające się na drodze zaspy możemy pokonywać na dwa sposoby. Większość instruktorów zaleca pokonywanie takiej przeszkody na pierwszym, bądź drugim biegu. Prędkość, z którą porusza się samochód powinna być stała i nie za duża, by nie powodowała buksowania kół.     

Taka jazda powinna zapewnić nam maksymalną możliwą przyczepność i, o ile śnieg nie okaże się za głęboki i nie zatrzymamy się, samochód bez większych problemów powinien przeprawić się przez zaspę. W drugim sposobie, kluczem do pokonania zaspy jest rozpędzony samochód, który dzięki swojej masie i nabranej prędkości powinien przejechać przez zaspę. Metoda ta może być skuteczna, ale jeśli zawiedzie, unieruchomiony samochód będzie dużo trudniej wydobyć ze śniegu.

Co zrobić, kiedy jednak utkniemy w śniegu? Przede wszystkim nie reagujmy nerwowo, nie szarżujmy z gazem, nie kręćmy kołami we wszystkie strony. Najlepiej wyjść z samochodu, ocenić sytuację i wybrać strategię dalszego postępowania. Głębokość zaspy i jej długość dadzą nam informacje, czy możemy jechać do przodu, czy lepiej wycofać się po śladach i szukać innej drogi.

- Samodzielnie możemy wyjechać z zaspy próbując rozbujać samochód przy użyciu biegu pierwszego i wstecznego. Przed próbą powinniśmy wyprostować koła, następnie na zmianę, delikatnie podjechać do przodu i na wstecznym do tyłu. Rozbujanie samochodu ma spowodować stworzenie przestrzeni, dzięki której w konsekwencji będziemy mogli odzyskać przyczepność i prędkość do opuszczenia zaspy - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.

Nieco trudniej będzie nam wyjechać, jeśli samochód osiądzie na śniegu. W tym przypadku nie uda nam się to bez usunięcia go spod samochodu i przywrócenia przyczepności kół. Jeśli ten zabieg nie pomoże, możemy pod napędzane koła podłożyć gałęzie lub maty podłogowe, które zwiększą przyczepność. Skutecznym sposobem jest również obniżenie ciśnienie w oponach w celu zwiększenia ich powierzchni. W tym przypadku należy pamiętać, by po wyjechaniu z zaspy koła ponownie napompować. Jeśli sposoby te zawiodą, nie pozostaje nam nic innego jak próbować wypchnąć auto z zaspy albo z pomocą innego kierowcy wyciągnąć przy użyciu linki holowniczej.     

Użytkownicy aut z automatyczną skrzynią biegów nie mogą bujać samochodu - w ten sposób bardzo szybko można uszkodzić skrzynię biegów. Jeśli nie pomoże usunięcie śniegu spod kół i podsypanie ziemią w celu zwiększenia przyczepności, użytkownicy tych samochodów powinni wezwać pomoc. Najbezpieczniej dla samochodu będzie, gdy zostanie wypchnięty albo wyciągnięty na holu.

Śniegu i zasp nie można się bać, ale tak jak w każdej drogowej sytuacji nic nie zastąpi wyobraźni i przezorności. Odpowiednio przygotowany samochód z dodatkowym wyposażeniem nie wyeliminuje takich sytuacji, ale pozwoli z większości nich wyjść obronną ręką.
Tematy w artykule: śnieg zima auto w zimie

Podobne wiadomości:

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Serwis auta 2016-01-14

Jak przygotować samochód do zimy?

Jak przygotować samochód do zimy?

Bezpieczna jazda 2015-12-21

Komentuj:

OponyImpolex 2014-02-04

Podstawowa sprawa to dobre zimowe opony i niska prędkość- wtedy przejedziemy przez zaspę. najgorsi są kierowcy,którzy chcą przejechać z nadmierną szybkością,może ich po prostu zarzucić.

~illll 2014-02-03

Po pierwsze mało gazu i delikatnie ze sprzęgłem. Widzę co roku jak ludzie kiedy tracą przyczepność dają gaz w podłogę i stoją. A wystarczy operować samym sprzęgłem (często wystarczy to do rozbujania auto bez zmiany biegów) i normalnie odjechać choćby był to lód.nW automacie polecam korzystanie z hamulca jak ze sprzęgła. szczególnie w autach mających większy moment obrotowy. Dzięki temu moment kiedy pojazd zaczyna pełzać będzie delikatniejszy i spokojnie ruszymy.nA jeśli macie problem że wam silnik gaśnie przy próbie ruszenia bez gazu to wyłącznie kontrolę trakcji i stosując powyższe wyjedziecie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.