mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?

Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?

Obfite opady śniegu w niektórych rejonach Polski spowodowały, że jazda samochodem jest tam wyjątkowo utrudniona. Powstające zaspy wymagają odpowiednich umiejętności i odpowiednio przygotowanego samochodu, aby w nich nie utknąć na dobre.

Jak bezpiecznie przejechać przez zaspę?
Zaspy śnieżne powstają głównie w następstwie padającego śniegu, ale również przy mocnych powiewach wiatru, gdy np. droga przebiega w sąsiedztwie mocno zaśnieżonych pól.

Pojawiające się na drodze zaspy możemy pokonywać na dwa sposoby. Większość instruktorów zaleca pokonywanie takiej przeszkody na pierwszym, bądź drugim biegu. Prędkość, z którą porusza się samochód powinna być stała i nie za duża, by nie powodowała buksowania kół.     

Taka jazda powinna zapewnić nam maksymalną możliwą przyczepność i, o ile śnieg nie okaże się za głęboki i nie zatrzymamy się, samochód bez większych problemów powinien przeprawić się przez zaspę. W drugim sposobie, kluczem do pokonania zaspy jest rozpędzony samochód, który dzięki swojej masie i nabranej prędkości powinien przejechać przez zaspę. Metoda ta może być skuteczna, ale jeśli zawiedzie, unieruchomiony samochód będzie dużo trudniej wydobyć ze śniegu.

Co zrobić, kiedy jednak utkniemy w śniegu? Przede wszystkim nie reagujmy nerwowo, nie szarżujmy z gazem, nie kręćmy kołami we wszystkie strony. Najlepiej wyjść z samochodu, ocenić sytuację i wybrać strategię dalszego postępowania. Głębokość zaspy i jej długość dadzą nam informacje, czy możemy jechać do przodu, czy lepiej wycofać się po śladach i szukać innej drogi.

- Samodzielnie możemy wyjechać z zaspy próbując rozbujać samochód przy użyciu biegu pierwszego i wstecznego. Przed próbą powinniśmy wyprostować koła, następnie na zmianę, delikatnie podjechać do przodu i na wstecznym do tyłu. Rozbujanie samochodu ma spowodować stworzenie przestrzeni, dzięki której w konsekwencji będziemy mogli odzyskać przyczepność i prędkość do opuszczenia zaspy - wyjaśnia Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.

Nieco trudniej będzie nam wyjechać, jeśli samochód osiądzie na śniegu. W tym przypadku nie uda nam się to bez usunięcia go spod samochodu i przywrócenia przyczepności kół. Jeśli ten zabieg nie pomoże, możemy pod napędzane koła podłożyć gałęzie lub maty podłogowe, które zwiększą przyczepność. Skutecznym sposobem jest również obniżenie ciśnienie w oponach w celu zwiększenia ich powierzchni. W tym przypadku należy pamiętać, by po wyjechaniu z zaspy koła ponownie napompować. Jeśli sposoby te zawiodą, nie pozostaje nam nic innego jak próbować wypchnąć auto z zaspy albo z pomocą innego kierowcy wyciągnąć przy użyciu linki holowniczej.     

Użytkownicy aut z automatyczną skrzynią biegów nie mogą bujać samochodu - w ten sposób bardzo szybko można uszkodzić skrzynię biegów. Jeśli nie pomoże usunięcie śniegu spod kół i podsypanie ziemią w celu zwiększenia przyczepności, użytkownicy tych samochodów powinni wezwać pomoc. Najbezpieczniej dla samochodu będzie, gdy zostanie wypchnięty albo wyciągnięty na holu.

Śniegu i zasp nie można się bać, ale tak jak w każdej drogowej sytuacji nic nie zastąpi wyobraźni i przezorności. Odpowiednio przygotowany samochód z dodatkowym wyposażeniem nie wyeliminuje takich sytuacji, ale pozwoli z większości nich wyjść obronną ręką.
Tematy w artykule: śnieg zima auto w zimie

Podobne wiadomości:

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Diesel w zimie. Jak dbać o ten silnik

Serwis auta 2016-01-14

Komentuj:

OponyImpolex 2014-02-04

Podstawowa sprawa to dobre zimowe opony i niska prędkość- wtedy przejedziemy przez zaspę. najgorsi są kierowcy,którzy chcą przejechać z nadmierną szybkością,może ich po prostu zarzucić.

~illll 2014-02-03

Po pierwsze mało gazu i delikatnie ze sprzęgłem. Widzę co roku jak ludzie kiedy tracą przyczepność dają gaz w podłogę i stoją. A wystarczy operować samym sprzęgłem (często wystarczy to do rozbujania auto bez zmiany biegów) i normalnie odjechać choćby był to lód.nW automacie polecam korzystanie z hamulca jak ze sprzęgła. szczególnie w autach mających większy moment obrotowy. Dzięki temu moment kiedy pojazd zaczyna pełzać będzie delikatniejszy i spokojnie ruszymy.nA jeśli macie problem że wam silnik gaśnie przy próbie ruszenia bez gazu to wyłącznie kontrolę trakcji i stosując powyższe wyjedziecie.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport