mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak jeździć oszczędnie i bezawaryjnie?

Jak jeździć oszczędnie i bezawaryjnie?

O tym, że posiadanie auta wiąże się z wydatkami, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Umiejętne jednak obchodzenie się z naszymi czterema kółkami może sprawić, że nawet w dość znacznym stopniu ograniczymy koszty jego eksploatacji, jeśli chodzi o wydatki na zakup paliwa czy na bieżące naprawy.

Jak jeździć oszczędnie i bezawaryjnie?

Co zrobić, by nasze auto było bezawaryjne i oszczędnie służyło nam przez wiele lat? Jak jeździć i przede wszystkim dbać o swój samochód, by nie zużywał on (dużo) więcej paliwa niż podaje producent i nie wymagał częstszego serwisowania niż inne modele? Na ten temat można by napisać dość gruby poradnik, skupmy się jednak na kilku najważniejszych radach, a właściwie błędach, jakie popełniają kierowcy podczas codziennej jazdy. Po wyeliminowaniu ich z naszego stylu jazdy jest olbrzymia szansa, że będziemy cieszyć sę bardziej ekonomiczną i mniej awaryjną eksploatacją naszego auta.

Pięć najczęściej popełnianych błędów przez kierowców:

1. Hamowanie na luzie

Zastanawiasz się dlaczego twoje auto pali więcej niż powinno? Bardzo często jest to spowodowane tzw. hamowaniem na luzie. Każde hamowanie powinno odbywać się silnikiem przy wrzuconym biegu. Jest to podyktowane przede wszystkim względami bezpieczeństwa oraz czynnikami ekonomicznymi, takimi jak oszczędność paliwa. Gdy hamujemy silnikiem odcinany jest dopływ paliwa. Odwrotnie dzieje się w chwili, gdy hamujemy na luzie, gdyż auto potrzebuje paliwa, aby podtrzymać bieg jałowy.

Kolejnym argumentem za hamowaniem silnikiem jest stabilność auta i łatwość wykonania gwałtownego manewru, np.: ominięcia przeszkody. W takiej chwili nie tracimy czasu na wrzucenie biegu, a samochód reaguje w bardzo płynny sposób, co często pozwala na uniknięcie np.: stłuczki. Hamowanie silnikiem zmniejsza również obciążenie elementów układu hamulcowego, co wpływa na wydłużenie jego żywotności.
 
2. Jazda na niewłaściwych obrotach

Silnik samochodu nie lubi zbyt niskich ani zbyt wysokich obrotów. Niewskazane jest "wkręcanie" silnika na bardzo wysokie obroty, gdy wskazówka wędruje aż na czerwone pole obrotomierza. Wysokie obroty zwiększają zużycie paliwa i spalanie oleju silnikowego. Tak intensywna eksploatacja auta powoduje szybsze zużycia elementów silnika, prowadzi to do mniej efektywnej dystrybucji oleju w silniku, czyli utrudnia odpowiednie smarowanie. Zbyt niskie obroty spowodują zgaszenie silnika są również niekorzystne dla silnika.

3. Brak kontroli poziomu oleju silnikowego

Silnik samochodu, aby mógł niezawodnie pracować, potrzebuje oleju silnikowego. Dlatego tak ważna jest jego regularna kontrola w silniku. Kierowcy pamiętają o wymianie oleju zgodnie ze wskazaniami producenta. Jednak pomiędzy wymianami nie kontrolują jego poziomu. Zbyt niski poziom oleju w silniku samochodu może doprowadzić do jego zatarcia i w konsekwencji do kosztownej naprawy.

Trzeba podkreślić, że także zbyt wysoki poziom oleju w misce olejowej może doprowadzić do uszkodzenia uszczelnień silnika. Jest też oznaką złego działania systemu wtrysku paliwa oraz stosowania tanich paliw o podejrzanej jakości.

Eksperci zalecają regularną kontrolę poziomu oleju w silniku np.: raz w miesiącu, aby w razie potrzeby dokonać dolewki, która zagwarantuje właściwe smarowanie oraz chłodzenie części silnika samochodu.

4. Brak redukcji obrotów turbosprężarki

Turbosprężarka, zwana także potocznie "turbo" lub "turbiną" pozwala na rozwinięcie większej mocy przez silnik samochodu. Urządzenie to nawet podczas najszybszych obrotów jest doskonale smarowane oraz chłodzone olejem silnikowym. Dlatego, tak istotne znaczenie ma jej odpowiednie wyhamowanie przed wyłączeniem silnika samochodu. Jeśli po jeździe z maksymalnymi obrotami turbiny, nagle wyłączymy silnik, olej silnikowy spłynie do miski olejowej, a turbina będzie pracować na sucho. Konsekwencją takiego postępowania będzie kraking pozostałych w turbosprężarce resztek oleju silnikowego. Powstałe osady doprowadzą do zniszczenia łożysk turbiny.
Należy pamiętać, aby wyłączyć silnik samochodu dopiero wtedy, gdy turbina zredukuje obroty. Warto trzymać się zasady, iż po jeździe ze średnią prędkością 100 km/h wyhamowujemy turbinę na wolnych obrotach przez około minutę.

5. Jazda z małą ilością paliwa

Notoryczna jazda na rezerwie powoduje szybsze zużycie pompy paliwowej. Przy niskim poziomie paliwa, podczas szybkiego pokonywania zakrętów paliwo przelewa się w baku i może dojść do sytuacji,
gdy pompa "zachłyśnie się" powietrzem i pobierze zanieczyszczenia znajdujące się w zbiorniku, co może doprowadzić do jej uszkodzenia. Przy dużych skokach temperatur w pustym baku następuje skroplenie wody zawartej w powietrzu, która następnie opada na dno zbiornika i może być zasysana zamiast paliwa. Dzięki regularnemu tankowaniu do pełna unikamy tego zjawiska.

Jeśli prowadząc samochodem będziemy analizować nasze rutynowe zachowania i wyłapiemy błędy w technice jazdy to warto skorzystać choćby z powyższych rad ekspertów, by spróbować je wyeliminować. Z pewnością pozwoli nam to na uniknięcie niektórych awarii oraz wydłuży bezawaryjną eksploatację naszego auta.


Podobne wiadomości:

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

Poprawna pozycja za kierownicą (video)

Poprawna pozycja za kierownicą (video)

Bezpieczna jazda 2015-09-04

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport