mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak jeździć po autostradzie?

Jak jeździć po autostradzie?

Autostrady w Polsce przed Euro 2012 rosną jak grzyby po deszczu. Przynajmniej patrząc na ten temat z perspektywy dwóch ostatnich dekad. Warto przyswoić sobie kilka zasad jazdy po drodze, gdzie ograniczenie prędkości jest dużo większe niż w przypadku reszty dróg.

Jak jeździć po autostradzie?

Zanim uda nam się wjechać na autostradę i cieszyć tymi kilkoma pasami ruchu należy się na nią skutecznie dostać. Służą do tego tzw. pasy rozbiegowe. Jest to zanikający pas, który pozwala nabrać odpowiedniej prędkości i płynnie włączyć się do szybkiego ruchu.

Dlatego pierwsza zasada jaką powinniśmy się kierować podczas wjazdu na autostradę to jak najszybsze nabranie prędkości. Pomoże w tym z pewnością redukcja biegu i mocniejsze wciśnięcie pedału gazu. Obserwując przy tym sytuację w lewym lusterku próbujemy włączyć się do ruchu bez konieczności zatrzymywania się pod koniec pasa. Takie zachowanie powinno być awaryjną ostatecznością, bowiem musimy mieć na uwadze że za nami jadą również samochody, które sa napędzone.

Kierowcy którzy jadą prawym pasem, a w międzyczasie lewy jest wolny i jest możliwość by na chwilę na niego wskoczyć powinni wziąć pod uwagę taką możliwość i nie utrudniać innym włączania się do ruchu. Szczególnie gdy widzimy, że pojazd ciężarowy rozpędza się na pasie rozbiegowym. Mamy jednak cały czas na uwadze fakt, że lewym pasem może jechać mocno rozpędzony samochód, dlatego powinniśmy zwiększyć tempo stale obserwując lusterko.

Jeśli już uda nam się bezpiecznie rozpędzić do odpowiedniej prędkości pamiętamy przede wszystkim o utrzymywaniu odpowiednich dystansów od samochodów, które jadą przed nami. Duży bufor da nam trochę czasu w przypadku kiedy zdarzy się coś na drodze i będzie konieczne awaryjne hamowanie. W momencie kiedy znajdziemy się już fizycznie na zderzaku samochodu jadącego przed nami, wina zawsze będzie leżeć po naszej stronie.

Najczęstszym błędem podczas jazdy po autostradzie jest notoryczne okupowanie lewego pasa. Należy jednak wiedzieć, że pas ten służy wyłącznie do wyprzedzania. Gdy zakończymy ten manewr powinniśmy wrócić na prawy. Póki co policja ignoruje tego typu nieprawidłowe zachowanie, podobnie jak jazda na zderzaku i popędzanie długimi światłami. Za kilka lat może się to jednak drastycznie zmienić.

Wykonywanie gwałtownych manewrów to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków na drogach szybkiego ruchu. Jeżeli planujemy zjazd z autostrady lub wjazd na stację benzynową zaplanujmy to odpowiednio wcześniej. Nagminne są sytuacje kiedy kierowca samochodu osobowego wyprzedza ciężarówkę, wskakuje na prawy pas i gwałtownie hamuje by skręcić. Takie zachowanie może spowodować poważny wypadek.

Wielu z nas ograniczenie prędkości na autostradzie traktuje niemalże jako nakaz jazdy z daną prędkością. Należy jednak wiedzieć, że ustawowe 140km/h powinniśmy wykorzystywać jedynie wtedy gdy warunki jezdne są idealne. Tak zdarza się jednak dość rzadko. Każda zmiana aury potęguje ryzyko. Często zapominamy też, że wysoka prędkość równa się długa droga hamowania. Nawet najlepszy układ hamulcowy nie zatrzyma auta z prędkości autostradowej w kilkadziesiąt metrów. Bardzo niebezpieczne mogą też być podmuchy wiatru, szczególnie gdy przemieszczamy się samochodem o wysoko umieszczonym środku ciężkości. To samo tyczy się auta z naczepą, a także popularnych w wakacje kamperów.

Długa jazda z wysoką prędkością zmienia także nasze poczucie prędkości. Nagle po zwolnieniu ze 140 do 80 czy 60 może wydawać się niemal ślimaczym tempem. Należy wziąć na to poprawkę, bowiem pierwszy łukowaty zakręt może szybko zweryfikować nasze umiejętności.

 


Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Fotelik samochodowy - jaki wybrać

Bezpieczna jazda 2015-11-06

Komentuj:

Aldik 2011-09-09

Trzymanie sie prawego pasa i kierunkowskazy i właśnie szybkie (w mało litrażowych na pełnym gazie) wbijanie się do ruchu to PODSTAWA bezpieczeństwa na autostradach. W Niemczech jeździ sie po 200-250 i nie ma sytuacji podbramkowych gdzie u nas to nagminne, bo nagle komus sie zmieni pas bez powodu na lewy, bo przypomni ze na stacje zjedzie, bo nie oszczędnie wciska gaz i właśnie staje na końcu pasa rozpędowego itd itp... Na kursach w PL powinno się wprowadzić egzamin z jazdy po autostradzie hmm tylko coz z tego jak sami egzaminatorzy tego nie potrafią !.... ...mam nadzieje, ze policja zanim iśc na łatwą kase i łapanie przekraczajacych prędkość to właśnie zajmie się w/w głupkami...

~aaa 2011-09-08

Polska jenzyk trudna jenzyk ;)

~Jon 2011-09-08

Świetny tekst gratuluję tych "napędzonych" samochodów" i "gdy popularnych w wakacje kamperów". Gratuluję portalowi świetnego dziennikarza

~chip z Niemiec 2011-09-07

Poradnik niepelny!!! Po pierwsze i najwazniejsze o czym redaktor poradnika zapomnial hm (?) a moze nie znal? Jest zasygnalizowanie innym uczestnikom ruchu swojego manewru poprzez wlaczenie migacza. Banalne? Nie do konca, bo moze mamy do czynienia z autem technicznym albo nieoznakowanym wozem policji ktory nie zamierza wlaczyc sie do ruchu i kontynuowac jazde pasem awaryjnym. Mozliwe? Mozliwe. Po drugie jak z praktyki wynika i to dosc czesto jezeli sytuacja na drodze nie pozwala wlaczyc sie do ruchu nie stajemy na koncu pasa rozpedowego tylko kontynuujemy dalej jazde pasem awaryjnym( jak sama nazwa wskazuje jest to w pewnym sensie sytuacja awaryjna) i wlaczamy sie pare set metrow dalej. Nie zagrozimy tym samym ostrym chamowaniem uczestnikom ruchu za nami. Po trzecie...po czwarte...po piate i po dziesiate: Jak juz sie za cos zabierasz to rob to dobrze. Pozdrawiam i szerokiej drogi.

~sdf 2011-09-07

Te 140km/h przy idealnych warunkach to lekka przesada ;) Fascynuje mnie jak to możliwe, że u nas 140 to granica przyzwoitości, a gdy tylko miniemy tabliczkę Reichu, na identycznej drodze da się bezpiecznie 250... ;) PS. "Nawet najlepszy układ hamulcowy nie zatrzyma auta tak szybko jak na drogach o wolniejszych parametrach." BZDURA. Że niby jak jadę po mieście 140km/h, to mam lepszą drogę hamowania niż na autostradzie?? Litości z takimi językowymi potworkami.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport