mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak postrzegamy marki samochodowe?

Jak postrzegamy marki samochodowe?

Najbardziej wyrazisty wizerunek pośród marek dostępnych na polskim rynku ma Volkswagen. Postrzegany jest m.in. jako marka niezawodna, bezpieczna i wysokiej jakości. Zobacz, jak Polacy postrzegają inne, najbardziej popularne na naszym rynku marki samochodowe.

Jak postrzegamy marki samochodowe?
TNS OBOP zrealizował kolejną edycję badania "Intencja zakupu samochodu", prowadzonego cyklicznie już od sześciu lat. Jednym z celów tegorocznego projektu było określenie percepcji wizerunku popularnych w Polsce marek samochodów osobowych. Na pytania dotyczące postrzegania wizerunku marek samochodów odpowiadali Polacy w wieku od 18 lat, zarówno ci, w których gospodarstwie domowym znajduje się samochód, jak i ci, którzy samochodu nie posiadają. Zadaniem uczestników badania było wskazanie, które spośród piętnastu uwzględnionych w kwestionariuszu ankiety marek samochodów, pasują do wymienionych cech wizerunkowych. W badaniu uwzględniono siedemnaście różnych cech wizerunkowych począwszy od stwierdzenia "to marka bezpieczna" do "to marka, która ma najlepszy stosunek jakości do ceny".

Wyniki badania wskazują, że najbardziej wyrazisty wizerunek mają wśród Polaków Volkswagen (75% przypisuje tej marce chociaż jedną cechę wizerunkową), Toyota (około 65% wskazań) oraz Opel (około 55%). Natomiast najmniej czytelny wizerunek mają takie marki jak: Kia, Hyundai, Suzuki, Citroen, Nissan oraz Skoda (po około 30-40% respondentów przypisuje im jakąkolwiek cechę wizerunkową).

Jak wynika z badania, marki znacznie różnią się miedzy sobą pod względem stopnia, w jakim ludzie przypisują im różne cechy wizerunkowe. Dla przykładu w przypadku Volkswagena trzech na czterech Polaków potrafi przypisać tej marce przynajmniej jedną cechę wizerunkową. Natomiast w przypadku marek Kia i Hyundai ta proporcja wynosi jedynie 30%. Oznacza to, że Volkswagen ma w Polsce zdecydowanie bardziej wyrazisty i czytelny wizerunek, niż dwie wymienione marki koreańskie.

Badanie pokazało także m.in., że takie cechy wizerunkowe jak ekstrawagancja i sportowy charakter wykazują głównie cztery marki Mitsubishi, Honda, Suzuki i Hyundai. Na przeciwległym biegunie tego wymiaru, czyli znalazły się Fiat oraz Skoda, marki o bardziej pragmatycznym wizerunku, opisywanym przez takie cechy jak: "marka tania w eksploatacji" oraz "marka, która ma najlepszy stosunek jakości do ceny".

Według respondentów, najbardziej z walorami niezawodności, wysoką jakością i bezpieczeństwem utożsamiany jest Volkswagen. Stosunkowo blisko niemieckiej marki plasuje się Toyota. Na przeciwległym krańcu tego wymiaru ulokowała się Kia, której cechą dystynktywną jest przypisywanie jej walorów "bycia marką dla kobiet". Relatywnie blisko tej marki znajduje się także Citroen.

Pozostałe analizowane w badaniu marki, czyli Nissan, Opel, Ford, Peugeot oraz Renault, plasują się na przecięciu obu wymiarów, czyli ekstrawagancja – pragmatyzm oraz solidność – kobiecość.

- Wizerunek marki to pojecie abstrakcyjne. To zestaw cech i wyobrażeń przypisywanych marce, funkcjonujący w świadomości konsumenta. W przypadku marki samochodu osobowego, wizerunek odzwierciedla całokształt opinii i przekonań, ukształtowanych w oparciu nie tylko o własne doświadczenia z pojazdem, ale także zasłyszanych w mediach czy od innych osób. Pozytywny, a jednocześnie  zindywidualizowany wizerunek marki, stanowi bezcenny kapitał dla utrzymania wysokiej pozycji na konkurencyjnym rynku, a jednocześnie pozwala odróżnić się od konkurencji – komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP.
Tematy w artykule: TNS OBOP wizerunek kobiety

Podobne wiadomości:

Marki o najlepszym i najgorszym wizerunku w USA

Marki o najlepszym i najgorszym wizerunku w...

Aktualności 2015-07-27

Kobiety i mężczyźni za kierownicą

Kobiety i mężczyźni za kierownicą

Aktualności 2014-09-23

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport