mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak powstaje wyścigowy Golf TDI

Jak powstaje wyścigowy Golf TDI

Przed rokiem polski sport motorowy wzbogacił się o markową klasę Volkswagena Golfa. Z powstaniem tego samochodu wiąże się zresztą kilka ciekawostek. To pierwsza w naszym kraju klasa, zbudowana w oparciu o model z silnikiem Diesla.

Jak powstaje wyścigowy Golf TDI
Janusz Gładysz, współtwórca Volkswagen Castrol Cup: „Sporym zaskoczeniem było dla wielu zastosowanie w samochodzie wyścigowym silnika Diesla. Zdecydowaliśmy się na to rozwiązanie, gdyż w ostatnich latach nastąpił wyraźnie zauważalny postęp w budowie wysokoprężnych jednostek i różnice w osiągach między silnikami wysokoprężnymi, a benzynowymi są niezbyt duże.”

Przygotowanie startującego w Volkswagen Castrol Cup samochodu, rozpoczyna się od zakupu seryjnego pojazdu z silnikiem 2.0 TDI. Pierwszym etapem przebudowy jest demontaż wnętrza kabiny i przystosowanie jej (przyspawanie mocowań) do zabudowy klatką bezpieczeństwa posiadającą homologację FIA i DMSB. Następnie samochód trafia do Volkswagen Motosport w Niemczech, gdzie montuje się wszystkie elementy usztywniające nadwozie wykonane z rur chromowo-molibdenowych. Po dwóch tygodniach pojazd wraca do Tarnowa, a zespół mechaników rozpoczyna dalszą przebudowę.

Poszerzane są przednie nadkola, by zmieścić we wnęce 18-calowe aluminiowe felgi ATS z oponami Pirelli PZero o rozmiarze 225/40 ZR 18. Wymieniany jest także układ hamulcowy. Z przodu montowane są tarcze o średnicy 355 mm, a z tyłu 250 mm. Uzupełnieniem jest regulowany z pozycji kierowcy korektor siły hamowania.

Waldemar Pabijan, koordynator techniczny pucharu: „Samochód ten nie posiada układu ABS, dlatego zamontowaliśmy w nim regulator siły hamowania. Pozwala on kierowcy, płynnie regulować siłę hamowania kół przednich i tylnych.”

Zmiany objęły także zawieszenie, które obniżono stosując sprężyny Eibach ze stabilizatorem sportowym i regulowane amortyzatory. Dodatkowo zamontowano system hydrauliczny unoszący auto. Regulamin wyścigu Volkswagen Castrol Cup przewiduje bowiem konieczność wymiany minimum dwóch kół w czasie wyścigu. System hydrauliczny przyspiesza wymianę, pozwalając zaoszczędzić zawodnikom cenne sekundy.

Pozbawione tapicerki, zegarów, radia, układu klimatyzacji i foteli, wnętrze przygotowywane jest dla każdego zawodnika indywidualnie. Fotel ustawia się tak, aby zapewnić prowadzącemu idealną pozycję podczas wyścigu. Uzupełnieniem są oczywiście sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa, a także systemy gaśniczy i elektryczny. Pierwszy pozwala automatycznie ugasić pożar, jeśli dojdzie do zapłonu auta podczas kolizji.
Drugi w podobnych sytuacjach odłącza wszystkie obwody elektryczne.

Modyfikacjom poddano również wysokoprężną jednostkę napędową, która seryjnie dysponuje z pojemności dwóch litrów, mocą 140 KM. Przygotowane specjalnie oprogramowanie pozwoliło podnieść moc do 185 KM, a moment obrotowy do 405 Nm – to o 80 Nm więcej niż w seryjnym modelu.

Waldemar Pabijan, koordynator techniczny pucharu: „W samochodzie z tak dużym momentem obrotowym trudno zmierzyć przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Różnice widać wyraźnie podczas przyspieszania od 80 do 180 km/h. Pucharowy Volkswagen Golf 2.0 TDI prędkość 180 km/h osiąga o 10 sekund szybciej od seryjnej wersji.”

Napęd przenoszony jest na przednie koła poprzez sześciostopniową, manualną przekładnię. Przebudowa seryjnego Golfa zajmuje firmie „Gładysz i synowie” niespełna pięć tygodni.

Zobacz galerię zdjęć z budowania wyścigowego modelu VW Golf 2.0 TDI

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport