mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak się ubierać zimą do auta?

Jak się ubierać zimą do auta?

Zima, duży mróz za oknem, każdy z nas ubiera się tak, by było mu jak najcieplej. A więc kilka warstw ubrań pod grubą kurtką, czapka, szalik, rękawiczki. Wielu z nas następnie, tak jak stoi, wsiada do auta i rusza w drogę. Niestety, wówczas swoboda ruchów jest mocno ograniczona, co w ekstremalnych sytuacjach może być nawet niebezpieczne.

Jak się ubierać zimą do auta?
Większość różnych ekspertów, w tym zawodowych oraz rajdowych kierowców, instruktorów jazdy podkreśla, że najważniejsza podczas prowadzenia samochodu jest wspomniana już swoboda ruchów. W niektórych sytuacjach na drodze o tym, jak potoczy się dalej zdarzenie, decydują ułamki sekund. To od naszej reakcji i naszego działania w dużej mierze zależy nasze bezpieczeństwo. Jeśli będziemy mieć w jakikolwiek sposób skrępowane ruchy, utrudnioną widoczność, wówczas o nieszczęście nietrudno. A pamiętajmy, że to właśnie zimą na drogach panują dużo gorsze warunki, podczas których wciąż musimy mieć się na baczności.

Kurtka
Wielu z nas posiada grube kurtki, dzięki którym nawet kilkunastostopniowe mrozy nie są nam specjalnie straszne. Muszą oni jednak przyznać, że ich ruchy są wówczas mocno ograniczone.

- Zimą ubieramy się grubiej, a to nie ułatwia prowadzenia samochodu. Dlatego radzę, żeby po wejściu do samochodu zdjąć kurtkę. Jeśli kurtka jest gruba będzie krępować nam ruchy i spowalniać czas reakcji na krytyczne sytuacje drogowe - mówi Dorota Paluch z ProfiAuto.

Są oczywiście i cienkie kurtki, a przy tym odporne na niskie temperatury, w których mamy większy zakres ruchów i które nie przeszkadzają nam aż tak bardzo podczas prowadzenia auta. Mimo to zaleca się, by podczas dłuższych podróży bezwzględnie ściągać kurtki. Jeśli nie chcemy zmarznąć, możemy odczekać chwilę, aż wnętrze auta osiągnie odpowiednią temperaturę, bądź zatrzymać się po rozgrzaniu kabiny i wówczas dopiero zdjąć kurtkę.

Czapka i szalik
Generalnie odpowiednio nałożona czapka nie będzie nam przeszkadzać podczas prowadzenia auta. Musimy tylko pamiętać, aby nie była ona zbyt duża i nie nachodziła nam na oczy. Przy niskich autach oraz dużej czapce, możemy nią zawadzać o podsufitkę. Absolutnie za to zakazane powinno być prowadzenie auta w kapturze. Pozwala on nam tylko obserwować drogę przed pojazdem. Nie ma szans, abyśmy zobaczyli, co się dzieje z boku bądź z tyłu auta.

Podobne problemy z obserwacją przestrzeni wokół samochodu może nam sprawić szczelnie zawiązany wokół szyi szalik. Spróbujcie w takiej sytuacji obracać głową i spojrzeć na przykład przez ramię do tyłu. Spotkacie się wówczas ze sporymi problemami.


Rękawiczki
To niezwykle istotny element naszego ubioru,mający duży wpływ na jakość prowadzenia samochodu. Często z samego rana musimy przecież zmierzyć się z koniecznością odśnieżenia naszego samochodu. Wówczas każdy z nas chciałby mieć jak najgrubsze - nikt przecież nie lubi mieć zmarzniętych palców. Takie rękawiczki nie nadają się jednak absolutnie do trzymania kierownicy i prowadzenia auta. Podobnie jak rękawiczki z jednym palcem. Utrudnione jest pewne trzymanie kierownicy, manewrowanie nią i korzystanie z różnych urządzeń pokładowych. Spróbujmy nacisnąć, mając założoną grubą rękawicę, jakiś przycisk radia, klimatyzacji, czy nawet włączyć kierunkowskaz.

Najlepsze dla kierowcy są cienkie rękawiczki skórzane bądź skóropodobne. Nie powinniśmy korzystać, mimo iż cienkie, z rękawiczek wełnianych, bawełnianych bądź z innego tego typu materiału. Może się bowiem zdarzyć, że podczas gwałtownych ruchów kierownicą nagle ześlizgnie nam się z niej dłoń. Nieszczęście murowane.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem są gołe dłonie, jednak z samego rana, kiedy kierownica jest jeszcze zimna jest to mało komfortowe rozwiązanie.


Buty
W przypadku butów najważniejszy jest ich właściwy dobór. I nie chodzi tu tylko o kobiety, które, podobnie zresztą jak i w innych poorach roku, nie powinny eksperymentować z ubieraniem butów na szpilkach. Problemy mogą sprawiać także buty ograniczające ruch nogi w kostce, o grubej bądź szerokiej podeszwie, gdyż mogą spowodować, że jednocześnie będziemy naciskać dwa pedały. Dodatkowo gruba podeszwa powoduje, że nie mamy odpowiedniego czucia, z jaką siłą naciskamy na pedały.

- Niebezpieczna jest także śliska podeszwa. Sytuacja, w której np. stopa nagle zsuwa się z pedału hamulca może mieć tragiczne konsekwencje – wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. – Buty należy starannie oczyścić ze śniegu i osuszyć, przynajmniej na dywaniku samochodowym.  

Okulary

Ten atrybut wakacyjnych dni może być bardzo przydatny także zimą podczas dużych mrozów. W bezchmurne dni słońce potrafi bowiem ostro świecić, a padające pod niższym kątem promienie mogą nas nawet chwilowo oślepić. Do tego mogą się one odbijać od leżącego na drodze śniegu, bądź od mokrej nawierzchni.

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Jedziesz na ferie? Sprawdź samochód

Aktualności 2016-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport