mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak szybko i łatwo zmniejszyć spalanie o 15%

Jak szybko i łatwo zmniejszyć spalanie o 15%

Czy jest ktoś, kto nie chciałby zmniejszyć spalania w swoim aucie? I to aż o 15%. Wprawdzie przeprowadzone testy dotyczyły pojazdów ciężarowych, jednak pokazują niezbicie, iż stosowanie się do kilku podstawowych zaleceń może skutecznie zmniejszyć nasze wydatki na paliwo.

Jak szybko i łatwo zmniejszyć spalanie o 15%
Koszty paliwa stanowią jedną trzecią całkowitych kosztów eksploatacji samochodu ciężarowego. Zakładając, że typowy europejski pojazd długodystansowy przejeżdża w ciągu roku 160.000 kilometrów, zużywając 30 litrów oleju napędowego na każde 100 kilometrów, przy cenie 1,1 euro za litr roczny koszt paliwa wynosi ponad 50 000 euro. Na szczęście, żeby zmniejszyć tę kwotę, nie trzeba stosować żadnych rewolucyjnych metod.

- Podczas wizyt u klientów często zauważamy nierównomierne zużycie opon w samochodach ciężarowych i przyczepach. Jest to z całą pewnością powodowane nieprawidłową geometrią ustawienia kół - mówi Arne-Helge Andreassen, Business Area Manager ds. opon i geometrii ustawienia kół w dziale obsługi posprzedażnej Volvo Trucks.

Faktem jest, że dwie trzecie zestawów drogowych użytkowanych w Europie ma nieprawidłowo ustawioną geometrię kół, co w połączeniu ze źle dobranymi oponami i niewłaściwym ciśnieniem w oponach skutkuje znacznie zwiększonym zużyciem paliwa.

W celu pozyskania wymiernych danych o skali wpływu tych czynników na ekonomikę paliwową, Volvo Trucks, wspólnie z producentem opon, firmą Michelin, postanowiło przeprowadzić zakrojone na dużą skalę badania na swoim torze testowym Hällered, w Szwecji.

W testach wykorzystano dwa identyczne ciągniki siodłowe Volvo FH 4x2, wyposażone w 13-litrowe silniki Euro 5 o mocy 500 KM, holujące trzyosiowe, w pełni załadowane naczepy z zabudową typu furgon. Masa każdego zestawu drogowego wynosiła 40 ton.

W ciągu dwóch tygodni obydwa samochody ciężarowe przeszły dużą liczbę prób. Pierwszy z nich jeździł przy różnych nieprawidłowych wartościach geometrii ustawienia kół.

- Jeżeli tylne koła naczepy są skierowane w stronę krawężnika, przód naczepy jest wypychany w kierunku osi jezdni. A to z kolei powoduje, że naczepa przemieszcza się po skosie, działając jak ogromny żagiel chwytający wiatr. Na drodze można zobaczyć mnóstwo zestawów z przyczepą/naczepą niczym krab "dryfującą" za samochodem po skosie - mówi Per Nilsson z TruckCam, firmy odpowiedzialnej za pomiary i kalibrację aparatury wykorzystywanej podczas testu.

- Jeżeli np. zalecana zbieżność kół wynosi 1 mm, oznacza to, że po przedniej stronie osi koła są skierowane lekko do wewnątrz - to tak, jakby człowiek postawił stopy palcami do środka. Gdy samochód nabiera prędkości, rozpędzając się do 80 km/h, koła są wypychane na zewnątrz, aż ustawią się idealnie równolegle.

W pierwszym zespole pojazdów zmieniano również ciśnienia w oponach. Drugi zestaw drogowy był pojazdem referencyjnym, w którym przez cały czas badań geometria ustawienia kół była optymalna. Opór toczenia opon odpowiada za jedną trzecią paliwa zużywanego przez samochód. Decydujące znaczenie mają więc odpowiednie opony.  Ważna jest również kontrola ciśnienia w oponach, które ma olbrzymi wpływ na zużycie paliwa.

Podczas wszystkich cykli testowych przejechano łącznie nieco ponad 1000 kilometrów. Analiza ogromnej liczby zebranych danych ujawniła, że zależnie od geometrii ustawienia kół i rodzaju zastosowanych opon, różnice w zużyciu paliwa mogą sięgać 14,5 procent. Poprzez właściwy dobór opon można ograniczyć zużycie paliwa nawet o 11 procent. Kolejny 1 procent można zyskać przestrzegając prawidłowych ciśnień w oponach, zaś prawidłowo wyregulowana geometria ustawienia kół pozwala zaoszczędzić 2,5 procent paliwa.

Oznacza to, że w przypadku niektórych zestawów drogowych potencjał redukcji zużycia paliwa wynosi blisko 15 procent. W kategoriach finansowych przekłada się to na 8000 euro oszczędności na kosztach eksploatacji pojazdu w ciągu roku.

Podobne wiadomości:

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport