mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak właściwie jeździć po rondzie

Jak właściwie jeździć po rondzie

Kilka dni temu na łamach Mojeauto.pl zamieściliśmy list jednego z Czytelników, który zwrócił uwagę na problem właściwego poruszania się samochodem po dość nietypowym skrzyżowaniu jakim jest rondo. Artykuł wywołał bardzo interesującą dyskusję. Zgodnie z naszą obietnicą o interpretację tego problemu poprosiliśmy funkcjonariuszy Komendy Głównej Policji z sekcji Ruchu drogowego. Oto, co nam odpowiedzieli.

Jak właściwie jeździć po rondzie

"Jazda po rondzie nie różni się niczym od jazdy po zwykłym skrzyżowaniu. Ponieważ przy wjeździe na rondo nie zmieniamy kierunku jazdy (skręt jest wymuszony jedynie geometrią jezdni), więc bezzasadne jest w takim przypadku użycie kierunkowskazu. Użycie lewego kierunkowskazu może oznaczać tylko i wyłącznie chęć zmiany pasa ruchu. Nie ma też potrzeby, jeszcze przed wjazdem na rondo, sygnalizowania prawym kierunkowskazem zamiaru skrętu w pierwszą ulicę odchodzącą od ronda. Jednak specyfika polskiej infrastruktury drogowej, mowa tu o malutkich rondach, wymusza niekiedy użycie prawego kierunkowskazu jeszcze przed wjazdem na rondo. A to z tej prostej przyczyny, iż po wjechaniu na rondo może być już po prostu za późno na zasygnalizowanie skrętu w pierwszą w prawo.

Bezwzględnie obowiązkowe jest włączenie odpowiednio wcześnie prawego kierunkowskazu przed opuszczeniem ronda. Oczywiście zjazd z ronda, o ile specyfika i znaki nie pozwalają inaczej, jest możliwy tylko i wyłącznie z pasa zewnętrznego. Niedopuszczalne jest opuszczanie ronda z pasa wewnętrznego lub środkowego.

Są też różne specyficzne ronda, gdzie powyższe zasady nie do końca znajdują zastosowanie. Przykładowo droga dojeżdżająca do ronda ma trzy pasy ruchu, z czego prawy na wysokości ronda odbija w prawo lub biegnie dalej prosto, a środkowy pas skręca w lewo i staje się zewnętrznym pasem na rondzie. W takim przypadku, jadąc prawym pasem i skręcając w prawo, oczywiście jesteśmy zobowiązani odpowiednio wcześnie, przed dojechaniem do ronda, "zamrugać w prawo". Jadąc prosto nie musimy wówczas nic sygnalizować."

Jak widać jednak z zachowania całkiem sporej grupy kierowców podczas pokonywania ronda, a także z komentarzy, to jest co najmniej kilka szkół na poprawne przejechanie skrzyżowania o ruchu okrężnym. Najgorsze w tym jest to, iż wiele osób, powołując się na niedawno zakończone szkolenia, a także zdane egzaminy na prawo jazdy, bardzo różnie interpretuje jazdę na takim skrzyżowaniu. Niestety, nie świadczy to zbyt dobrze o naszym krajowym systemie szkolenia kierowców, którego może najzwyczajniej w świecie nie ma? Na szczęście policja nie upatrzyła sobie, jak na razie, ronda jako miejsca na łapanie nieprzepisowo jeżdżących kierowców. Bo kandydatów byłoby wielu. Wg zapewnień policji, zatrzymanie i mandat może nam grozić, jeśli nie użyjemy kierunkowskazu przez zjechaniem z ronda lub będziemy chcieli je opuścić z innego pasa niż zewnętrzny.

My ze swojej strony apelujemy do kierowców o szczególną ostrożność na rondach i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Bo jak widać włączenie lewego kierunkowskazu, nie musi wcale oznaczać zamiaru natychmiastowego skrętu w lewo.

Czytaj także:

Rondo a używanie kierunkowskazów 2006-08-14

Tematy w artykule: rondo jazda na rondzie

Podobne wiadomości:

Znikną dwa

Znikną dwa "czarne punkty" pod Opolem

Polskie drogi 2015-06-16

Powstanie rondo na starej

Powstanie rondo na starej "trójce" pod...

Polskie drogi 2015-04-29

Komentuj:

~Arek 2012-04-25

Fajnie jak jechac po prawdziwych rondach miejskich opisane jest tutaj: jazda po rondzie na zdamyto.pl

~Piotr Roszak- Instruktor Nauki Jazdy 2012-02-17

Na początku funkcjonariusze wskazują słuszną uwagę, że <a href="http://www.naukajazdy-poznan.eu/jazda-w-ruchu-miejskim-rondo.html">jazda po rondzie</a> lecz zaraz potem wymyślają jakąś własną interpretację nie popartą żadnym przepisem. Włos się na głowie jeży ko tą Policję uczy przepisów. No i oczywiście nie podpisali się no bo wstyd przecież.

~_ANTOS_ 2011-12-14

Jeżeli chce jechać prosto przez rondo (2 pasmowe) i dojeżdżam do niego oraz wjeżdżam na nie lewym pasem (bo można jechać prosto przez rondo z lewego pasa) czyli wyjade z niego po pasie wewnętrznym, wiec jak to się ma do stwierdzenia ze niedopuszczalne jest zjechanie z ronda z pasa wewnętrznego????

~errato 2011-12-11

Wyobrazmy sobie rondo o trzech pasach (jakich jest wiekszosc w Szczecinie) i wszyscy przed zjazdem z ronda ustawiaja sie na zewnetrznym pasie. Juz widze te kilometrowe korki. Gdzie tu logika?

~~ 2011-12-07

Do glad. Skąd pewność że zasada ta została zmieniona ? To po co w takim razie jest wewnętrzny pas ? Mam rozumieć że jadąc wewnętrznym pasem i chcąc zjechać z ronda muszę najpierw ustawić się na pas zewnętrzny i dopiero potem zjechać z ronda mimo iż zjazd też ma dwa pasy ruchu ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport