mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jak właściwie składować opony

Jak właściwie składować opony

Wymieniłeś już opony na letnie? Teraz pora na właściwe składowanie opon zimowych. O to kilka porad jak to zrobić.

Jak właściwie składować opony
Chłodne, suche i ciemne pomieszczenie. W takim miejscu opony czują się najlepiej. Nie są narażone na uszkodzenia promieniami słonecznymi, które powodują wysychanie oraz twardnienie mieszanki gumowej. Pomieszczenie to powinno być od czasu do czasu wentylowane. Jeśli w naszym domu/garażu nie mamy za bardzo miejsca na właściwe składowanie opon, to wówczas możemy skorzystać z wygody jaką dają nam niektóre serwisy wulkanizacyjne. Oferują one usługi polegające na przechowywaniu kompletu opon już od kilkudziesięciu złotych za sezon od sztuki. O czym jeszcze warto pamiętać?

Ponadto jak radzą eksperci opony bez felg powinny być ułożone na stojąco, na czystej podłodze - bez śladów oleju czy benzyny. Co kilka tygodni zaleca się je obrócić, żeby zmienić powierzchnię styku opony z podłogą. W ten sposób zapobiega się deformacji ogumienia, potocznie nazywanej "odleżynami". Jeśli są to kompletne koła, wówczas kładziemy je w poziomie - najlepiej obok siebie. Można również umieścić opony jedna na drugiej, ale wtedy także trzeba mieć na uwadze to, że co jakiś czas trzeba będzie przestawić ich kolejność. Dobrym rozwiązaniem jest wyposażenie się w specjalne stojaki (dostępne w niewygórowanych cenach w sklepach z akcesoriami samochodowymi) lub po prostu haki, na których w garażu będziemy mogli powiesić opony.

Tuż po demontażu opon zimowych istotną rzeczą jest podpisanie opon kredą zgodnie z ich dotychczasowym miejscem na osi. Przykład: jeśli opona zimowa ściągana była z lewego, przedniego koła, wówczas można ją podpisać symbolem "LP" - lewy, przód (i odpowiednio dalej PP, LT i PT). Znaczenie opon pomaga przede wszystkim przy kolejnym montażu pneumatyków. Wiemy dzięki temu pod którym nadkolem była dana opona i możemy ponownie założyć ją na to samo miejsce lub jeśli przejechaliśmy już znaczący dystans (około 10 000 km), przełożyć ją na drugą oś auta. Dzięki temu zapewniamy całemu kompletowi opon równomierne zużycie - bardziej wyeksploatowane opony w aucie przednionapędowym mogą zatem na przykład powędrować na tylną oś.

Kolejną czynnością jest sprawdzenie stanu opon. Szukamy uszkodzeń, pęknięć, śladów przetartego bieżnika oraz sprawdzamy wysokość bieżnika (dopuszczalna jest nie mniejsza niż 1,6 mm) i wiek opony (nie więcej niż 8 lat) - informacje te zawarte są przy numerze DOT na bocznej ścianie opony. Inspekcja po pierwsze da naminformacje o tym, czy opony przy kolejnym użytkowaniu zapewnią nam bezpieczeństwo, po drugie jeśli bieżnik będzie nieregularnie przetary, wskaże na ewentualne problemy ze zbiężnością kół w pojeździe. Wreszcie po trzecie, jeśli znajdziemy ubytki dyskwalifikujące oponę z użytkowania, będziemy wiedzieli wcześniej, że trzeba ją zastąpić nową. Zakupu można dokonać nawet latem, kiedy ceny zimowych pneumatyków są w bardziej preferencyjnych cenach.

Przed składowaniem opon eksperci zalecają dopompowanie ich o 0,5 bar względem zalecanej wartości, z którą podróżujemy w zimie. Przez lato powietrza będzie w niej ubywać, a oponom dobrze służy, kiedy przez cały czas zachowują właściwą formę.
Tematy w artykule: opony przechowywanie opon

Podobne wiadomości:

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów autonomicznych

Goodyear przedstawia oponę dla samochodów...

Technika 2016-03-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport