mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jaki kolor wybrać?

Jaki kolor wybrać?

Jeśli wydaje ci się, że kolor nadwozia nie ma większego wpływu na naszą decyzję odnośnie zakupu samochodu, to jesteś w grubym błędzie. Są pewne kolory, w których wszystkim, czy też większości autom będzie dobrze. Są i takie, w których nawet najładniejszy model nie będzie się dobrze prezentować. Sprawdź, w jakie kolory warto inwestować, by później łatwiej było np. sprzedać swoje używane auto.

Jaki kolor wybrać?
Jak pokazuje analiza rynkowa, przeprowadzona przez firmę DuPont, najbardziej popularnymi kolorami łącznie na wszystkich rynkach naszego globu pozostają bez zmian srebrny, czarny oraz biały. Sprawozdanie firmy DuPont – posiadające już 57-letnią tradycję – stanowi autentyczne i najbardziej kompetentne źródło informacji na temat popularności poszczególnych kolorów i aktualnych trendów kolorystycznych, zawierające szczegółowy podział na główne rynki samochodowe oraz listę barw cieszących się największą na świecie popularnością w danym roku.

Czołowa dziesiątka najpopularniejszych kolorów:
1. srebrny – 25%
2. czarny – 23%
3. biały – 16%
4. szary – 13%
5. niebieski – 9%
6. czerwony – 8%
7. brązowy i beżowy – 4%
8. zielony – 1%
9. żółty i złoty – 1%
10. inne – poniżej 1%

– Gromadzenie i analiza danych z całego świata pozwala doskonale rozpoznawać światowe trendy. Dzięki temu może ona pomagać swoim klientom z branży motoryzacyjnej w opracowywaniu palety barw na przyszłość – powiedziała Nancy Lockhart, kierownik ds. marketingu kolorów z firmy DuPont. – Branża motoryzacyjna ma coraz bardziej globalny charakter i z tego względu informacje na temat trendów, zarówno regionalnych, jak i globalnych w kwestii popularności poszczególnych kolorów są niezwykle istotne dla projektantów.

Wyniki badań wskazują, iż pomimo istnienia globalnej tendencji do coraz większej zbieżności w wyborach dotyczących kolorów samochodów, a przez to do zmniejszania się różnic preferencji między poszczególnymi obszarami, to jednak różnice regionalne pozostają wyraźne. Pozycja trzech najbardziej popularnych na świecie kolorów – srebra, czerni i bieli – wciąż się umacnia wraz ze wzrostem uznania dla tych kolorów w poszczególnych regionach.

Warto jest zdać sobie sprawę, iż w obecnych czasach większość osób, niezależnie od miejsca zamieszkania, ma dostęp do najbardziej aktualnych informacji na temat modnych kolorów. Źródła tej wiedzy są różne, od ilustrowanych czasopism przez popularne witryny internetowe po filmy reklamowe o bardzo szerokiej grupie odbiorców.

Mimo to istnieją wciąż wyraźne różnice regionalne w preferencjach dotyczących kolorów, ale nie da się nie zauważyć silnych trendów globalnych. Preferencje kolorystyczne mogą zmieniać się z roku na rok ze względu na szeroki zakres czynników, włącznie z typami wprowadzanych na rynek pojazdów, mniejszymi rozmiarami pojazdów, upodobaniami konsumentów a nawet sytuacją gospodarczą. Te i inne czynniki kulturowe, społeczne i demograficzne mogą z czasem zmieniać tendencje regionalne.

W Ameryce Północnej najczęściej wybieranym kolorem pozostaje kolor biały (17,8% pojazdów). Tuż za nim plasuje się kolor czarny (17%) oraz srebrny (16,7%). Jednakże analiza popularności koloru czarnego na przestrzeni czasu pokazuje utrzymującą się tendencję wzrostową – aż o sześć punktów procentowych od 2005 r., podczas gdy kolor srebrny i biały straciły około dwa punkty w ciągu ostatnich pięciu lat. Chromowy niebieski i chromowy czerwony pozostają bardzo popularne na rynku północnoamerykańskim, odnotowując wzrost z 11% w 2006 r. do około 12% w tym roku.
 
W Europie kolor czarny (27%) – wybierany najczęściej – cały czas zwiększa swoją przewagę nad szarym (19,9%), który wykazuje tendencję spadkową. Popularność koloru białego (10,2%) rośnie, lecz nadal dzieli go bardzo duży dystans od pierwszej dwójki.

W tym roku byliśmy również świadkami poważnych zmian upodobań kolorystycznych w Japonii, w wyniku których zbliżyły się one do panujących na rynkach północnoamerykańskich i europejskich. Najczęściej – w 28% przypadków – wybierano kolor biały, co stanowi jednak czteropunktowy spadek w stosunku do 2008 r. Popularność koloru srebrnego obniżyła się o 5 punktów i z 23% zajmuje on obecnie drugą pozycję ex aequo z czernią.

Natomiast na rynku chińskim możemy zaobserwować bardzo dużą zmienność preferencji dotyczących koloru. Po czteropunktowym wzroście popularności kolor srebrny osiągnął 36%, utrzymując swoją pozycję niekwestionowanego zwycięzcy, podczas gdy kolor czarny stracił aż osiem punktów i z 23% zajął drugą pozycję. Przewiduje się jednak, iż z roku na rok zmiany na tym stale rozwijającym się rynku będą coraz mniejsze.

Rynek indyjski wykazuje silne preferencje dla srebra (26,4%), bieli (23,4%), czerwieni (16,1%) oraz koloru niebieskiego (10,9%). Pozostałe nie przekroczyły 6-procentowego progu. Co ciekawe, podział na rynku rosyjskim wygląda podobnie, z silnie nasyconymi kolorami chromu rozrzuconymi po całej przestrzeni rankingu, choć najbardziej zauważalnie w obszarze zielonego. W rankingach rosyjskich na pierwszym miejscu plasuje się kolor srebrny (23,4%), po nim zielony (18,2%), czarny (16,7%), niebieski (15,5%) oraz czerwony (10,8%).

Powyższe dane ze sprawozdania na temat popularności kolorów samochodów na świecie są najbardziej kompetentnym źródłem informacji o preferencjach kolorystycznych a także jedynym, które uwzględnia tak szczegółowe dane o rynkach samochodowych w różnych krajach i regionach, w tym: w Stanach Zjednoczonych, Europie, Rosji, Azji, Meksyku, Brazylii, Japonii, Korei Południowej, Chinach i Indiach.

– Na rynku motoryzacyjnym istotne jest móc przewidzieć trendy co najmniej trzy lata przed wypuszczeniem danego modelu ze względu na czas potrzebny na zaprojektowanie, przygotowanie zaplecza i produkcję pojazdu – powiedziała Nancy Lockhart.

Podobne wiadomości:

Przywróć autu dawny blask

Przywróć autu dawny blask

Aktualności 2009-10-08

Wystrzałowe kolory w Ibizie

Wystrzałowe kolory w Ibizie

Aktualności 2009-02-03

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport