mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jakie oleje najczęściej zalewamy?

Jakie oleje najczęściej zalewamy?

Ponad 75 proc. kierowców wymieniło w ostatnim roku olej silnikowy, a liderem rynku jest nadal Mobil, który zwiększył swoje udziały – wynika z raportu GIPA. Co istotne, rynek olejów silnikowych zmniejszył się w ostatnim roku do poziomu sprzed 2 lat.

Jakie oleje najczęściej zalewamy?
Obecny potencjał rynku olejów silnikowych w Polsce zmniejszył się o 5,7 proc. i wynosi ponad 57.000.000 litrów. To pierwszy od 2003 roku spadek, na który z pewnością wpłynął kryzys ekonomiczny i większa ostrożność Polaków przy wydawaniu swoich oszczędności. Pomimo że olej silnikowy ma decydujący wpływ na sprawność samochodu, na wymianę oleju zdecydowało się 76,9 proc. kierowców (w 2009 roku 79,4 proc.), a 38,6 proc. uzupełniło jego stan. To spadek o blisko sześć punktów procentowych w porównaniu do 2009 roku i jedna z największych niespodzianek najnowszego raportu GIPA.
 
Rynek olejów silnikowych odzwierciedla kondycję całej branży oraz pokazuje siłę nabywczą polskiego kierowcy, co potwierdza także kwietniowy raport GIPA na temat postrzegania kryzysu przez branżę motoryzacyjną. Według tego raportu klienci niezależnych warsztatów i sklepów motoryzacyjnych zaczęli zwracać zdecydowanie większą uwagę na koszty serwisu i części. Większa ostrożność przy wydawaniu pieniędzy bezpośrednio przełożyła się na liczbę klientów niezależnych warsztatów naprawczych i sklepów motoryzacyjnych, które w 2009 roku zanotowały spadek zainteresowania swoimi usługami.

W tej sytuacji wielkość rynku olejów silnikowych również musiała się zmniejszyć. Co ciekawe, Mobil, który według raportu GIPA od kilku lat jest liderem rynku oleju na wymianę i uzupełnienie, zanotował w nie najlepszym dla branży okresie wzrost swoich udziałów.

Według najnowszego raportu GIPA, kierowcy najczęściej zalewają silniki olejami Mobil. Udziały tej marki w rynku wzrosły od ubiegłego roku z 26 do 28 proc. Kolejne dwie silne pozycje zajmują Lotos (24 proc.) i Castrol (23 proc.). Pozostałe marki, choć obecne w Polsce już od wielu lat, nie są wśród kierowców już tak popularne. Kolejne miejsca zajęły bowiem, z 6-proc. udziałem w rynku, Elf i Shell. Oleje marki Orlen wybierało 4 proc. badanych kierowców, Total - 2 proc., a 7 proc. oleje innych producentów.
     
Raport wyraźnie pokazuje, że coraz więcej kierowców wymienia olej silnikowy w serwisie, a jednocześnie coraz mniej osób kupuje go samodzielnie. Co ciekawe, spośród ponad połowy kierowców, którzy wymienili olej w serwisie, aż trzy czwarte skorzystało z usług niezależnego warsztatu samochodowego. Przy zakupie oleju silnikowego, dla kierowców najważniejsze jest zaufanie do marki, cena oraz skuteczna ochrona silnika. Na drugim biegunie, wśród cech najmniej znaczących dla klienta, znalazły się opakowanie, reklama oraz to, czy olej silnikowy jest od polskiego producenta.

Statystyczny samochód na polskich drogach ma 11 lat i roczny przebieg 14.677 km. Dla porównania roczny kilometraż kierowców, którzy wymienili olej silnikowy to 15.338 km, co wskazuje, że dobry stan techniczny auta ma dla nich większe znaczenie. Według raportu najwięcej kilometrów w ostatnim roku pokonali kierowcy, którzy zalewają silniki olejami Mobil (16.585 km) i Shell (14.876 km).

Podobne wiadomości:

Kody olejowe - co oznaczają

Kody olejowe - co oznaczają

Serwis auta 2016-07-13

Chevrolet Corvette Z06 ma problem z silnikiem

Chevrolet Corvette Z06 ma problem z silnikiem

Aktualności 2015-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport