mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jakie opony letnie warto wybrać? (185/65 R15 H)

Jakie opony letnie warto wybrać? (185/65 R15 H)

Choć zima jeszcze nie odpuściła, to już powoli widać oznaki nadchodzącej wiosny. A to oznacza, że już wkrótce właścicieli samochodów czeka ponowna wymiana opon z zimowych na letnie. Jeśli stoisz przed koniecznością nabycia nowego kompletu, to zanim wybierzesz konkretny model, sprawdź, który warto, a od którego musisz trzymać się z daleka. Oto wyniki testów opon o rozmiarze 185/65 R15 H przeprowadzonych przez ADAC.

Jakie opony letnie warto wybrać? (185/65 R15 H)
Jak co roku przed sezonem letnim (jak i przed zimowym) niemiecki automilklub ADAC przetestował dostępne w sprzedaży opony różnych marek dwóch popularnych rozmiarów. W tym roku pod lupę wzięto letnie opony o rozmiarach 185/65 R15 H (indeks prędkości do 210 km/h) oraz 225/45 R17 W,Y (indeks prędkości do 270 i 300 km/h).

W przypadku mniejszych opon do testów zakupionych zostało (ADAC zakupuje testowane następnie opony w normalnej sieci sprzedaży) 19 różnych modeli, w tym dwie o oznaczeniu M+S (całoroczne). Tegorocznym zwycięzcą okazała się opona Pirelli Cinturato P6, która uzyskała m.in. najlepszy wynik w teście na mokrej nawierzchni. Oprócz niej najwyższą notę wystawianą przez ADAC (szczególnie godna polecenia) uzyskały jeszcze cztery inne opony (w kolejności uzyskanych małych punktów): Nokian H, Continental Premium Contact 2, Dunlop SP Sport Fastresponse oraz Uniroyal Rain Expert. Opona marki Nokian szczególnie dobrze wypadła na suchej nawierzchni uzyskując w tej kategorii najlepszy wynik jednostkowy.

>>Zobacz wszystko o oponach dostępnych na polskim rynku<<

Bardzo dobrze wypadła także opona Michelin Energy Saver, która uzyskała najniższą, czyli najlepszą, łączną liczbę małych punktów, jednak nieco słabszy rezultat na mokrej nawierzchni spowodował, że opona ta nie otrzymała najwyższej oceny. W sumie razem z Michelinem notę "polecana" dostało dziewięć modeli opon letnich: Bridgestone Turanza ER300 Ecopia, ESA-Tecar Spirit 3, Barum Brillantis 2, Semperit Comfort-Life, Firestone TZ300a, Yokohama C.drive 2, Kumho Solus KH17 oraz Fulda Cerat Progresso.

Trzy kolejne opony - Goodyear DuraGrip, Ceat Tornado i Lassa Impetus REVO - uzyskały ocenę "warunkowo polecana", zaś dwoma najgorszymi, pochodzącymi z Dalekiego Wschodu, okazały się Interstate Touring IST-1 M+S i Goodride Radial SP06 M+S. Co ciekawe, obie należały do najlepszych pod względem wpływu na zużycie paliwa oraz zużycia bieżnika, jednak katastrofalnie wypadły zarówno na suchej, jak i przede wszystkim na mokrej nawierzchni.

Warto przyjrzeć się także, jakie opony były najlepsze, a jakie najgorsze w poszczególnych częściach testu. Na suchej drodze najlepiej zachowywał się Nokian, jednak niewiele gorzej wypadły Continental, Dunlop i Michelin. Najsłabiej zaś sprawowały się trzy najgorsze w łącznym zestawieniu opony.

>>Oceń swoją oponę<<

Mokra nawierzchnia najmniej problemu sprawiła oponie Pirelli Cinturato P6, choć nieznacznie tylko gorszy wynik uzyskały opony ESA-Tescar, Conti i Dunlop. Katastrofalnie wręcz w tej kategorii wypadły dwie ostatnie opony, których wynik był co najmniej o dwie klasy gorszy.

Pod względem emisji hałasu najbardziej ciche okazały się dwie opony ze środka stawki - ESA-Tecar Spirit 3 i Kumho Solus - oraz Interstate Touring. Najgłośniejsze zaś były Barum, Semperit i Goodride.

Na wzrost spalania największy wpływ mają Firestone, Bridgestone i trochę niespodziewanie zwycięzca testu Pirelli. Z kolei jedna z najgorszych opon - Interstate - była najlepsza pod względem zużycia paliwa, nieznacznie wyprzedzając opony Michelin, Barum, Semperit i Lassa.

I ostatnie kryterium, czyli szybkość zużywania się bieżnika. Tu obok Michelina najbardziej trwałe okazały się obie najgorsze w teście opony. Najszybciej zaś bieżnik będzie się zużywał w oponach Kumho, Fulda, ESA-Tecar i Firestone.

opona
cena (euro)
ocena
sucha
mokrahałas zużycie paliwa
zużycie bieżnika
Pirelli Cinturato P6
59-92
szczególnie godna polecenia
2,5
2,0
3,1
2,92,1
Nokian H
62-84
szczególnie godna polecenia1,8
2,3
3,4
2,6
2,7
Continental Premium Contact 2
67-103
szczególnie godna polecenia2,0
2,2
3,1
2,6
2,9
Dunlop SP Sport Fastresponse
60-99
szczególnie godna polecenia2,0
2,2
3,4
2,6
3,0
Uniroyal Rain Expert
57-87
szczególnie godna polecenia2,3
2,3
3,0
2,6
2,9
Michelin Energy Saver
78-112
godna polecenia 2,0
2,8
3,12,1
0,5
Bridgestone Turanza ER300 Ecopia
63-98
godna polecenia2,1
2,6
3,3
2,8
2,4
ESA-Tecar Spirit 3
66-70
godna polecenia2,9
2,1
2,6
2,5
3,1
Barum Brillantis 2
52-78
godna polecenia2,5
2,8
3,7
2,1
2,0
Semperit Comfort-Life
56-94
godna polecenia2,7
2,7
3,7
2,1
2,4
Firestone TZ300a
54-88
godna polecenia2,1
2,6
3,2
3,0
3,1
Yokohama C.drive 2
58-81
godna polecenia2,1
2,8
3,1
2,5
3,0
Kumho Solus KH17
52-71godna polecenia2,6
2,7
2,9
2,3
3,8
Fulda Cerat Progresso
50-83
godna polecenia2,3
2,9
3,3
2,6
3,7
Goodyear DuraGrip
56-94
warunkowo godna polecenia
2,2
3,2
3,2
2,5
1,6
Ceat Tornado
49-64
warunkowo godna polecenia2,7
3,1
3,5
2,6
1,8
Lassa Impetus REVO
65-69
warunkowo godna polecenia3,1
3,1
3,1
2,1
2,9
Interstate Touring IST-1 M+S
40-46
nie polecana
3,0
5,3
2,8
2,0
0,7
Goodride Radial SP06 M+S
41-52
nie polecana
3,7
5,3
3,8
2,40,5

Powyższe wyniki dotyczą oczywiście opon o konkretnym rozmiarze, jednak można je z bardzo dużym prawdopodobieństwem podobnych rezultatów przenieść i na opony o zbliżonych rozmiarach (szerokość +/- 10 mm). W tym więc przypadku analogiczne wyniki powinny uzyskać także opony o rozmiarach 175/65 R15 oraz 195/65 R15.

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~jacek placek 2011-01-31

Dlaczego ADAC testuje chińskie opony z bieżnikiem M+S skoro występują one z bieżnikiem typowo letnim? Czyżby bali się zaszkodzic droższej konkurencji? Sam jezdżę na Continentaclach, ale jak czytam takie fachowe teksty to mi się śmiać chce. Poczytajcie na zachodnich portalach o np. Goodride SP06 w letnim wydaniu, wszyscy piszą że sa ciche, dobrze odprowadzają wodę, i nieźle hamują , sa ogólnie polecane za swoją cenę. Napewno lepsza alternatywa niż używki w podobnej cenie.

~Artur S 2010-04-27

Witam kupiłem te niby chinole letnie Goodride SP06 mam je w 406 po przejechaniu ok 2000km mam je na przedniej osi powiem tyle nie hałasują, hamowanie bardzo dobre na suchym jak i na mokry wjeżdżałem w duże kałuże aby sprawdzić czy będzie aquaplaning wodę odprowadzały wzorowo (100km/h) przy prędkości 190km/h też się bardzo dobrze prowadziły, nie piszczą na zakrętach. W zeszłym roku kupiłem Nokian H są na tylnej osi obecnie i powiem że nie widzę różnicy w prowadzeniu porównując z goodridami. Także testy które tu są nie mają kompletnie nic wspólnego z rzeczywistością. Oczywiście Nokiany są super ale skoro mam porównanie do chińskich opon SP06 to muszę powiedzieć że dla tych którzy nie dysponują dużą kasą polecam SP06

~wojtek 2010-04-14

ja już trzeci sezon jeżdżę na Michelin energy saver i nadal są w swietnym stanie. W rankingu tez dobrze wypadły, co mnie nie dziwi. Dzięki dobremu doradzwu w netcar.pl je kupiłem i bardzo jestem zadowolony

~lukas 2010-03-18

Z ww. opon jezdzilem na fildach carrat progresso- bardzo dobre opony, mialy kilka minusów np. troche chybotliwe przy szybkiej jezdzie po zakrętach a przede wszytkim zuzywały się w zastraszającycm tempie- teraz mam założone GY excellence- na suchym jeszcze lepiej niż fulde, na mokrym podobnie ( czyli średnio) ale bardzo cicha i dużo wolniej się zużywa. Wybrałem goodyera, ponieważ robie duże roczne przebiegi i fulda starczyła ledwie na 30 tys. km, a w poprzednim samochodzie miałem GY Hydragrip- glosne jak diabli, ale na mokrym rewelacja, rownież zużywały sie dużo wolniej. Wiec GY sa drozsze ale starczaja na dluzej, ale powiem szczerze gdyby nie delikatne ograniczenia $ to bym oczywiście zapodał Michelin i koniec. Mialem również okazje uzwyac pirelli ( P6000 Powergy oraz Winter carwing). Co do P6000 na mokrym bardzo przeciętna, ale na suchym wymiata- świetna precyzja prowadzenie, o dziwo niski poziom hałasu. A wintercarving - swietna na sniegu - zddecydowanie najlepsza oponka na snieg, ale hamowanie na mokrym tragedia. PZDR

~jaruzel 2010-03-18

no proszę, ale słabiutko goodyear. A co do zwycięzcy, to też jeżdzę na pirelkach, nie tych wprawdzie, ale są SUPER i raczej jak będę zmieniał to też postawię na pirelki. Cena może niemała, ale gwarancja bezpieczeństwa jest najważniejsza

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport