Pod lupę niemieckich fachowców trafiło w sumie 15 opon z tego rozmiaru, z czego dwie były oponami całorocznymi. Ponieważ podczas zimowych miesięcy może zdarzyć się bardzo różna pogoda, sprawdzono zachowanie opon na różnego rodzaju nawierzchniach - na suchym i mokrym, na śniegu oraz na lodzie. Ponadto przetestowano opony pod kątem wydzielanego hałasu, wpływu na zużycie paliwa oraz trwałość bieżnika. Największy wpływ na końcową ocenę miało zachowanie opony na mokrej drodze (waga 30%), następnie na śniegu (20%) oraz na suchej nawierzchni (15%). Właściwości jezdne na lodzie, a także szybkość zużywania się opony oraz wpływ na zwiększenie spalania mają taką samą wagę (10%), a najmniejsze znaczenie z punktu widzenia końcowego wyniku przypisano wydalanemu przez opony hałasowi (5%).
W porównaniu do poprzednich edycji testów zimówek ADAC zmieniło system oceniania. Do tej pory skala obejmowała cztery oceny (szczególnie godna polecenia, godna polceenia, dopuszczalna oraz niepolecana), od tego roku wprowadzono rozwiązanie na wzór szkolnych ocen (bardzo dobra, dobra, zadowalająca, dostateczna oraz niedostateczna).
Co ciekawe, wymagania dla najwyższej oceny okazały się zbyt trudne do osiągnięcia dla wszystkich producentów. Czwórkę, czyli ocenę "dobra", uzyskały zaś tylko trzy opony - Dunlop SP Wintersport 3D MO, Goodyear UltraGrip 7+ oraz Esa-Tecar Super Grip 7. Mimo iż czwarta w rankingu opona Continental ContiWinterContact TS830 uzyskała łączną notę, identyczną co pierwszy w stawce Dunlop, to gorszy wynik w kategorii zachowania na suchej nawierzchni spowodował, że przyznano jej ocenę zaledwie "zadowalająca". Z podobnej przyczyny (gorszy wynik w kategorii mokra nawierzchnia) z oceną dobra pożegnała się Fulda Kristall Montero 3.
Taką samą ocenę jak Continental oraz Fulda uzyskało jeszcze siedem innych opon. W przypadku dwóch opon - marki Yokohama oraz Vredestein - zakup wiąże się z podwyższonym ryzykiem (ocena dostateczna), natomiast w przypadku chińskiej opony Star Performer Winter jej użytkowanie w zimowych warunkach może być bardzo niebezpieczne (ocena niedostateczna).
Przyjrzyjmy się, jakie opony były najlepsze w poszczególnych kategoriach. Na mokrej nawierzchni wyniki pokrywają się z ogólną klasyfikacją. Najlepiej wypadł opony marki Dunlop, a następnie Goodyear, Esa-Tecar oraz Continental. Najgorsze w tej części testów okazały się Star Performer, Yokohama oraz, co może trochę dziwić ze względu na niezły ogólny wynik, Kleber Krisalp HP2.
Najlepsze na śniegu okazały się Continental, Maloya oraz Fulda, najgorsze zaś Vredestein i Kumho. Jeśli zimą będziemy się poruszać w dużej mierze po suchym, wówczas warto postawić na Yokohamę, jeśli zaś po terenach często oblodzonych wówczas odpowiednie będą Goodyear oraz Fulda. W obu tych przypadkach ponownie nie warto ryzykować wyboru opon z Chin.
Chińskie opony Star Performer mają za to jedną zaletę - są trwałe. Bardziej odporny na zużycie bieżnik mają jedynie opony Kleber oraz całosezonowe Goodyear. Najszybciej zaś będziemy musieli zmienić opony po wyborze opon Kumho, Maloya bądź Firestone. Mniejsze spalanie możemy zawdzięczać oponom Fulda, Continental i Kleber, zwiększone zaś Vredestein, Maloya i Semperit. I wreszcie hałas dobiegający od ogumienia. Tu najcichsze okazały się Esa-Tecar i Firestone, zaś najgłośniejsze Kleber oraz Kumho.
opona | cena (euro) | ocena | zużycie | spalanie | hałas | lód | śnieg | mokra | sucha |
Dunlop SP Wintersport 3D MO Goodyear UltraGrip 7+ Esa-Tecar Super Grip 7 Continental WinterContact TS830 Fulda Kristall Montero 3 Semperit Speed-Grip Kleber Krisalp HP2 Goodyear Vector 4Seasons (*) Firestone Winterhawk 2 EVO Vredestein Snowtrac 3 Maloya Davos Kumho I`ZEN KW 23 Yokohama W.drive V903 Vredestein Quatrac 3 (*) Star Performer Winter | 56-85 59-82 63-71 60-83 50-76 50-78 49-72 73-103 53-77 55-86 51-67 52-85 52-79 61-95 48-57 | 2,4 2,5 2,5 2,4 2,5 2,6 2,6 2,6 2,7 2,7 2,7 2,9 2,7 3,1 5,4 | 1,7 2,4 2,2 1,5 2,5 1,5 0,6 1,1 2,8 2,2 2,8 3,1 2,1 2,2 1,2 | 2,5 2,3 2,3 2,1 2,0 2,6 2,1 2,5 2,5 2,5 2,6 2,2 2,4 2,6 2,4 | 3,5 3,3 2,8 3,4 3,3 3,2 4,4 3,4 2,8 3,6 3,7 3,9 3,5 3,3 2,9 | 3,3 2,9 3,1 3,0 2,9 3,0 3,4 3,1 3,0 3,0 3,1 3,5 3,4 3,0 3,5 | 2,2 2,1 2,0 1,7 1,9 2,6 2,6 2,8 2,2 2,0 1,8 2,9 2,4 3,1 2,5 | 2,1 2,3 2,5 2,5 2,7 2,6 2,9 2,8 2,7 2,8 2,7 2,7 3,1 2,6 5,4 | 3,0 2,8 2,9 3,1 2,9 2,7 2,6 2,6 2,9 3,2 3,2 2,6 2,4 2,6 4,0 |
* opony całoroczne
Ostatnie komentarze z Forum mojeauto.pl:
Dodaj swój komentarz +