mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jakie perspektywy przed 2009 r?

Jakie perspektywy przed 2009 r?

2009 rok to jedna wielka niewiadoma, jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną. Według ekspertów z firmy PricewaterhouseCoopers w I kwartale br. należy spodziewać się dalszych spadków produkcji i sprzedaży, a także brak jest jakichś realnych szans na wyjście z recesji w ciągu najbliższych miesięcy.

Jakie perspektywy przed 2009 r?
Rynek polski jako jeden z nielicznych opierał się kryzysowi odnotowując wzrosty w porównaniu do roku 2007 zarówno jeśli chodzi o sprzedaż, jak i produkcję samochodów. Jednak już w 2009 r. PwC przewiduje 10-20% spadek sprzedaży nowych aut do poziomu 260 – 290 tysięcy. Wynika to z ogólnej koniunktury światowej oraz wprowadzania niekorzystnych rozwiązań, których przykładem jest podwyższenie akcyzy na modele z silnikami powyżej 2 litrów. Brak jest również na naszym rynku rozwiązań promujących zakup nowych samochodów wzorem rozwiązań wprowadzanych w innych krajach jak np. opłata ekologiczna związana z emisja spalin.

Prognozy PricewaterhouseCoopers przewidują 10-proc. spadek produkcji samochodów w Polsce w 2009 roku. Około 97 procent – z 991 tys. wyprodukowanych w 2008 roku - samochodów przeznaczane jest na eksport, zatem wielkość produkcji w 2009 roku jest ściśle uzależniona od siły nabywczej rynku europejskiego.

W przypadku Europy Zachodniej prognozy PwC przewidują 12-procentowy spadek sprzedaży i brak zauważalnego odbicia aż do połowy 2010 r. Takie tempo powinno przełożyć się na spadek produkcji wynoszący 11,8%, do poziomu 15,6 miliona sztuk w 2009 r.

Przewiduje się, że pod presją znajdzie się także najszybciej rosnący rynek w Europie - Rosja. Wyjściowa prognoza firmy PricewaterhouseCoopers dla rynku lekkich pojazdów zakłada 16-procentowy spadek sprzedaży w 2009 r, do 2,4 miliona sztuk.

Najbardziej jednak kryzys dotknie rynek amerykański. Sprzedaż samochodów w Ameryce Północnej spadnie w 2009 r. do 11,6 miliona sztuk. Natomiast po agresywnym obniżaniu działalności produkcyjnej w pierwszej połowie bieżącego roku - spadek produkcji wyniesie 38%  w stosunku do i tak już słabego pierwszego kwartału 2008 r. Montaż nowych samochodów prawdopodobnie gwałtownie spadnie do poziomu 10,5 miliona sztuk w skali roku.

- W niepewnych czasach, kiedy nawet dla największych graczy stawką jest przetrwanie na rynku, tylko jedna rzecz pozostaje pewna – potrzeba podjęcia szybkich działań restrukturyzacyjnych przez wszystkich uczestników rynku, od producentów, poprzez dostawców, aż po dilerów samochodowych – komentuje Piotr Wyszogrodzki, dyrektor ds. sektora motoryzacyjnego w firmie PricewaterhouseCoopers. - Prowadząc działania restrukturyzacyjne firmy motoryzacyjne powinny jednak jednocześnie przygotowywać się na chwilę, kiedy rynek odbije – obecnie szacujemy, że będzie to 2010 – poprzez podjęcie inwestycji w rozwój nowych produktów oraz zwiększenie atrakcyjności oferty dla odbiorcy końcowego.

Podobne wiadomości:

Kryzys szansą na lepsze jutro

Kryzys szansą na lepsze jutro

Finanse i prawo 2009-01-20

Kryzys nie taki straszny?

Kryzys nie taki straszny?

Finanse i prawo 2009-01-07

Komentuj:

~mercedes 2009-01-29

Gucci , to w marketingu Fiata pracują na dwie zmiany? Piszesz przeciez o godz. 20.24

~Gucci 2009-01-26

Słabe te prognozy dla rynku. Najlepsze jest to, że Fiat zachowuje się tak, jakby tego kryzysu nie było. Podobno produkcja w Tychach może się nawet zwiększyć. Auta idą naprawdę dobrze. Te sztuki z 2008 teraz są sporo tańsze. 5-7 tysięcy na aucie. A do tego mzna sobie kredytować na 0%, ale tylko do końca stycznia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport