mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jakie zimówki najlepsze? (195/65 R15)

Jakie zimówki najlepsze? (195/65 R15)

Choć tegoroczny początek jesieni bardziej przypominał lato niż większość letnich dni tego roku, to jednak już powoli musimy patrzeć w przyszłość na zbliżającą się powoli zimę. Dla każdego kierowcy oznacza to wiele utrudnień, a także konieczność przyjrzenia się ogumieniu swojego auta. Jeśli stoisz przed koniecznością nabycia nowych zimówek, to poniższe wyniki z pewnością mogą okazać się bardzo przydatne.

Jakie zimówki najlepsze? (195/65 R15)
Testy opon zimowych (a także letnich) przeprowadzone przez niemiecki autoklub ADAC należą do najbardziej wiarygodnych tego typu testów, jakie są przeprowadzane. Dlatego też uzyskane wyniki warto brać pod uwagę, jeśli zamierzamy dokonać zakupu nowych opon. Oczywiście nie muszą one być jedynym wyznacznikiem, które opony opłaca się kupić, ale nie zawadzi popatrzeć, jak oceniają je eksperci, w jakich aspektach są lepsze od konkurencji, a gdzie są ich gorsze strony.

Przed tegoroczną zimą specjaliści z ADAC wzięli pod lupę opony w sumie 30 zimówek w dwóch rozmiarach, a także, dodatkowo, sprawdzili, jak na tym tle przedstawiają się opony całoroczne. Dziś przedstawiamy wyniki testu opon o rozmiarze 195/65 R15 z indeksem prędkości T, które to opony są niezwykle popularne i bardzo często są montowane w modelach klasy średniej niższej oraz średniej, jak np. Audi A3 i A4, BMW serii 3, Citroen C4 i C5, Ford Focus, Fiat Bravo, Hyundai i30, Kia cee'd, Mazda 3, 5 i 6, Mercedes klasa C, Opel Astra, Renault Megane i Laguna, Seat Leon, Skoda Octavia, Toyota Auris i Avensis oraz Volkswagen Golf, Jetta i Passat. Ponieważ w konkretnych modelach można zamontować opony o różnym, ale zbliżonym rozmiarze, poniższe wyniki testu będą także wiążące dla opon o rozmiarach 185/65 R15 oraz 205/65 R15.


Od ubiegłego roku ADAC do testów opon stosuje ujednolicone oceny (tak jak przy innego rodzaju testach) - bardzo dobry, dobry, zadowalający, dostateczny oraz niedostateczny. Na końcową ocenę wpływ ma aż siedem różnych kryteriów, z czego cztery dotyczą zachowania auta (m.in. hamowanie, prowadzenie auta, stabilność, ruszanie, jazda po łuku, prowadzenie bokiem) na różnych nawierzchniach, jakie możemy napotkać zimową porą - sucha nawierzchnia, mokra, ośnieżona i oblodzona. Spośród tych czterech kryteriów największy wpływ na końcową ocenę mają właściwości na mokrej nawierzchni (waga 30%) oraz na śniegu (20%). Zachowanie na suchej drodze ma wagę 15%, zaś na lodzie - 10%. Z pozostałych trzech kategorii 10-proc. wpływ na końcówy wynik mają wpływ na spalanie paliwa oraz szybkość zużywania się opony. Hałas, jaki powoduje opona, ma najmniejszy wpływ na końcowy rezultat (5%).

Warto pamiętać, że końcowa ocena nie jest zwykłą sumą ocen cząstkowych. Jeśli w którejś z czterech kategorii oceniającej właściwości na 4 różnych nawierzchniach opona uzyskała niższą ocenę, jej końcowy wynik automatycznie był obniżany. Dzięki takiemu zabiegowi wiadomo, że opona z oceną końcową np. dobrą zapewnia co najmniej dobre właściwości w każdych warunkach drogowych. W ten sposób wśród najlepszych opon znajdują się te najbardziej uniwersalne, a nie specjalizujące się w kilku kategoriach.

W tegorocznym teście opon o rozmiarze 195/65 R15 spośród szesnastu przetestowanych modeli sześć uzyskało ocenę dobrą (jak do tej pory od ubiegłego roku żadna opona nie dostała oceny bardzo dobrej) - Continental ContiWinterContact TS830, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2, Dunlop SP Winter Sport 4D, Michelin Alpin A4 oraz Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3. Osiem kolejnych oceniono jako zadowalające, jedna uzyskała ocenę dostateczną (Falken Eurowinter HS439), a jedna niedostateczną (Trayal Arctica).


Opona marki Trayal wypadła szczególnie fatalnie na mokrej nawierzchni, choć niewiele lepiej na trzech pozostałych rodzajach podłoża. Ponadto ma największy wpływ na wzrost zużycia paliwa i powoduje największy hałas. Falken Eurowinter z kolei najgorzej wypadł na śniegu, a obok opony Kumho I'ZEN KW23 najszybciej też się zużywa.

Na mokrej nawierzchni, a więc mającej największy wpływ na końcowy wynik, najlepiej wypadł Goodyear UltraGrip 8, przed oponami Dunlop SP Winter Sport 4D i Continental ContiWinterContact TS830. Ta ostatnia wypadła bardzo dobrze na śniegu, choć musiała nieznacznie ustąpić oponie Fulda Kristal Montero 3. Bardzo dobrze w tej części testu wypadły też Semperit, Dunlop oraz Nokian WR D3 i Vredestein Snowtarc 3.

Jeśli za oknem będzie się utrzymywać sucha pogoda, wówczas najlepiej postawić na oponę marki Nokian. Złym wyborem nie byłyby także Bridgestone Blizzak LM-32, Michelin i Barum Polaris 3, a nawet Falken Eurowinter HS439. Z kolei na lodzie bezkonkurencyjna okazała się Pirelli, dość wyraźnie wyprzedzając opony marki Michelin, Nokian, Vredestein i GT Radial Champiro WinterPro.

Najmniej hałaśliwe okazały się Semperit, Vredestein, Fulda i Bridgestone. Najmniejszy wpływ na wzrost spalania miały Semperit, Continental, Pirelli, najwolniej zaś zużywały się Michelin i Kleber Krisalp HP2 oraz najgorsza w całym teście Trayal Arctica.

opona
cena (euro)
ocena
sucha
mokra
śnieg
lód
hałas
spalanie
zużycie
Continental ContiWinterContact TS830
60-102
dobry
2,5
2,0
1,9
2,4
3,1
1,7
1,8
Goodyear UltraGrip 8
63-109
dobry2,3
1,8
2,4
2,4
3,2
2,1
2,0
Semperit Speed-Grip 2
52-90
dobry2,5
2,2
2,1
2,4
2,9
1,5
2,0
Dunlop SP Winter Sport 4D
62-105
dobry2,3
2,0
2,1
2,4
3,2
2,1
2,3
Michelin Alpin A4
59-112
dobry2,2
2,5
2,4
2,3
3,5
2,1
1,0
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3
58-95dobry2,3
2,3
2,3
2,0
3,5
1,8
2,5
Nokian WR D3
60-110
zadowalający
1,8
2,6
2,1
2,3
3,4
2,0
2,0
Vredestein Snowtrac 3
59-120
zadowalający2,6
2,5
2,1
2,3
2,9
2,3
2,3
Fulda Kristall Montero 3
53-91
zadowalający2,7
2,9
1,7
2,5
2,9
1,92,0
Barum Polaris 3
54-82
zadowalający2,2
2,8
2,2
2,5
3,2
2,2
2,0
Kleber Krisalp HP2
54-90
zadowalający2,33,3
2,4
2,4
3,6
1,9
1,0
Kumho I´ZEN KW23
53-84
zadowalający2,3
2,8
2,4
2,4
3,5
2,1
2,8
Bridgestone Blizzak LM-32
62-130
zadowalający2,1
3,1
2,4
2,8
2,9
2,3
2,0
GT Radial Champiro WinterPro
48-83
zadowalający2,83,4
3,3
2,3
3,4
1,9
2,0
Falken Eurowinter HS439
47-83

dostateczny

2,2
2,9
3,7
2,4
3,2
2,1
2,8
Trayal Arctica
50-89
niedostateczny
3,9
5,5
3,5
3,0
4,22,6
1,5

Zobacz wyniki testów ADAC z lat poprzednich:

- 2010 - 185/65 R15
- 2010 - 225/45 R17
- 2009 - 205/55 R16
- 2009 - 185/60 R14
-

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~edek 2013-10-20

to nie wiesz ze promuje sie opony w testach w zależności od tego który z producentów "da więcej " :) ??

~alojzy 2011-10-06

ale bridgestone niziutko, wstyd

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport