mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jakie zimówki najlepsze? - cz.II (175/65 R14)

Jakie zimówki najlepsze? - cz.II (175/65 R14)

W ubiegłym tygodniu zaprezentowaliśmy wyniki testu ADAC opon zimowych o rozmiarze 195/65 R15. Dziś druga część tego testu, w którym niemieccy specjaliści poddali sprawdzianowi zimówki, jakie na co dzień można znaleźć w najpopularniejszych modelach segmentu B. Wśród przetestowanych opon znalazły się również tzw. uniwersalne. Zobacz więc, kto ma rację w corocznym sporze, czy konieczne są opony zimowe, czy może w zupełności wystarczy ogumienie wielosezonowe.

Jakie zimówki najlepsze? - cz.II (175/65 R14)
175-ki z felgami o średnicy 14 cali to rozmiary opon, jakie najczęściej montowane są w modelach z klasy małych aut, a więc np. w Fordzie Fiesta, Renault Clio, Toyocie Yaris czy Oplu Corsa. W tegorocznym teście ADAC sprawdzono 14 zimówek o takim rozmiarze, a dodatkowo jeszcze sześć opon uniwersalnych, również w identycznym rozmiarze. Ponieważ w konkretnych modelach można zamontować opony o różnym, ale zbliżonym rozmiarze, poniższe wyniki testu będą także wiążące dla opon o rozmiarach 165/65 R14 oraz 185/65 R14.

W kategorii zimówek najlepszą oponą okazała się, podobnie zresztą jak i wśród "195-ek", Continental ContiWinterContact TS800. Ocenę dobrą uzyskały jeszcze dwie inne opony - Michelin Alpin A4 oraz Dunlop SP Winter Response (żadnej oponie nie udało się uzyskać oceny bardzo dobrej). Żadna opona nie została całkowicie zdyskwalifikowana przez specjalistów z ADAC, a tylko jedna - Falken Eurowinter HS439 - uzyskała ocenę dostateczną (podobnie zresztą jak i w rozmiarze 195/65). Pozostałe dziesięć modeli opon uzyskało notę zadowalającą, co oznacza, że zapewniają one odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu w różnych warunkach drogowo-pogodowych.


W najistotniejszym z punktu widzenia końcowej oceny (waga 30%), ale i bezpieczeństwa jazdy w zimowych warunkach, kryterium, tzn. zachowanie na mokrej nawierzchni, najlepiej wypadły opony Goodyear UltraGrip 8 tuż przed Continentalem i Uniroyal MS plus 6. Obok opony Falken największe niebezpieczeństwo podczas jazdy na mokrej nawierzchni stwarzają Ceat Formula Winter. Na śniegu (waga 20%) zdecydowanie najlepszą oponą okazał się Continental, na kolejnych miejscach znalazły się Semperit Master-Grip oraz Esa-Tecar Super Grip 7. Również i na tego typu drogach najgorzej wypadły opony marki Falken.

Na suchych drogach (waga 15%), a przecież zimą wcale nie należą one do rzadkości, najlepiej byłoby mieć opony Michelin, Dunlop bądź Sava eskimo S3+, a największe ryzyko mogą stwarzać opony Ceat. I wreszcie na czwartym rodzaju nawierzchni, jaki może pojawić się zimową porą, czyli na śniegu (10%), najlepiej wypadły opony Michelin, a tylko nieco gorzej Sava i, chyba trochę nieoczekiwanie, Falken. Najgorsze na lodzie okazały się Ceat oraz Firestone Winterhawk 2 Evo.

Pod względem wpływu na zużycie paliwa bezkonkurencyjny okazał się Continental, dobre wyniki uzyskały także Goodyear i Sava, a najwięcej zużywać będzie, jeśli wyposażymy nasze auto w opony Uniroyal MS plus 6 i Ceat. Najbardziej odporne na zużywanie się są Michelin oraz Vredestein Snowtrac 3, a najmniej zdecydowanie Falken. Najmniejszy hałas generują opony Firestone i Dunlop, a najgłośniejsze okazały się Michelin, Maloya Davis i Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3.


Opony całoroczne
Obok standardowych zimówek ADAC przetestowało jeszcze sześć opon całorocznych, które wg założeń powinny zachowywać odpowiednie właściwości jezdne latem i zimą, a więc zarówno przy wysokich, jak i ujemnych temperaturach. Zaledwie jeden model opon - Goodyear Vector 4Seasons - uzyskał ocenę zadowalającą. Pozostałe pięć opon - Sava adapto, Vredestein Quadrac3, Kleber Quadraxar, Hankook H730 Optimo 4S i Rigdon All Season 120 - otrzymały notę dostateczną.

Tak niskie łączne oceny są wynikiem przede wszystkim fatalnych właściwości na śniegu. W tej części testu słabo wypadły wszystkie opony, a najgorzej Vredestein, Hankook oraz Ridgon i Sava. Również i na mokrej drodze nie jest najlepiej - tu zdecydowanie najgorsze były opony marki Kleber. W obu tych kategoriach bezkonkurencyjny, co nie znaczy, że idealny, okazał się Goodyear. Co ciekawe, ta opona, razem, z Hankookiem i Ridgonem były najgorsze na suchej nawierzchni. Opony marki Kleber wypadły także szczególnie słabo na lodzie.

Opony uniwersalne z najgorszymi wynikami we wszystkich czterech badanych rodzajach nawierzchni wypadły sporo słabiej niż najgorzej ocenione opony typowo zimowe.


opona
cena (euro)
ocena
sucha
mokra
śnieg
lód
hałas
spalanie
zużycie
Continental ContiWinterContact TS800
53-97
dobry
2,5
2,11,72,53,21,52,0
Michelin Alpin A455-112
dobry2,4
2,5
2,4
2,13,71,9
0,6
Dunlop SP Winter Response
56-90
dobry2,42,42,52,52,82,2
2,5
Goodyear UltraGrip 8
49-120
zadowalający2,52,0
2,72,33,01,7
1,3
Semperit Master-Grip
47-83
zadowalający2,82,32,02,3
3,31,8
2,3
Esa-Tecar Super Grip 7
69zadowalający2,82,72,02,43,01,92,0
Vredestein Snowtrac 348-117
zadowalający
2,5
2,72,72,3
3,4
2,0
1,0
Uniroyal MS plus 6
45-84
zadowalający2,82,12,62,53,4
2,42,5
Maloya Davos
47-90
zadowalający2,52,62,5
2,43,7
2,1
2,0
Firestone Winterhawk 2 Evo
47-102
zadowalający2,53,0
2,32,62,7
2,2
1,8
Sava eskimo S3+
43-75
zadowalający2,42,82,62,23,31,72,5
Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 351-83
zadowalający2,82,52,52,33,72,03,0
Ceat Formula Winter
45-73
zadowalający3,03,32,62,63,1
2,3
2,5
Falken Eurowinter HS43946-76
dostateczny2,53,34,22,23,01,9
2,8
Opony całoroczne
Goodyear Vector 4Seasons55-111zadowalający3,22,7
3,12,9
3,5
1,9
1,3
Sava adapto
42-98
dostateczny2,9
3,1
3,6
2,7
3,7
1,5
2,0
Vredestein Quadrac3
54-88
dostateczny2,4
3,0
4,5
2,8
3,8
2,0
1,5
Kleber Quadraxer
46-82
dostateczny3,0
3,8
3,2
3,4
4,1
1,7
0,8
Hankook H730 Optimo4S49-97
dostateczny3,2
3,1
4,1
2,8
3,4
1,92,5
Ridgon All Season 120 41-50
dostateczny3,2
3,4
3,6
2,8
4,3
2,2
2,5

Zobacz wyniki testów ADAC z lat poprzednich:

- 2010 - 185/65 R15
- 2010 - 225/45 R17
- 2009 - 205/55 R16
- 2009 - 185/60 R14
-

Podobne wiadomości:

Innowacyjne sterowanie gestami od Continentala

Innowacyjne sterowanie gestami od...

Technika 2016-05-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

~S.K. 2011-10-13

Ciekawe jak te Dębice z Auchana wypadają w testach

~pawian 2011-10-10

potwierdzam. mam taki ruski zabytek, przód na Rosyjskich tył na Chińskich. na asfalcie daje radę ale to przez doświadczenie a u mnie po dziurawcu czy to lato czy jesień czy śnieg po pas idzie jak przeciąg. nie wiem czy to zimówki czy całoroczne, na stacjach diagnostycznych też nie wiedzą. w Gdańsku twierdzili, że to terenowe. bieżnik 3 cm a terenowe mam w piwnicy bieżnik 7,5 cm. w UK jeździłem Fiestą na 14" ale z bieżnikiem ... nie tam nie było bieżnika, tak jakby ktoś flamastrem szlaczki zrobił i też była "zima"

marko1 2011-10-10

Odwieczny problem jaki wybrać samochód a potem jakie wybrać opony letnie, zimowe czy wielosezonowe. Uważam, że to wszystko kształtuję się od zawartości portfela i ile kilometrów zrobimy przez okres zimowy czy letni na danych oponach. A statystyk i testów jest wiele i każda mówi co innego i czy warto wtedy przepłacać.

~DAREK 2011-10-10

NIC NOWEGO. Niemiecki ADAC PREFERUJE TYLKO NIEMIECKIE PRODUKTY: OPONY, SAMOCHODY. Nie jest to obiektywne ale do tego już powinniśmy przywyknąć. Czytając prasę motoryzacyjną, każdy test porównawczy wygrywa samochód niemiecki tudzież niemiecko pochodny typu skoda. Gdzie tu obiektywizm?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport