mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Japoński biznes w Polsce

Japoński biznes w Polsce

- Polska jest dobrym, odpornym na światowy kryzys finansowy miejscem do prowadzenia biznesu, a nasza gospodarka jest jedną z najszybciej rozwijających się w Europie. To atrakcyjny teren na inwestycje również dla japońskich firm – powiedział minister gospodarki Waldemar Pawlak na spotkaniu z misją japońskich pracodawców Keidanren.

Japoński biznes w Polsce
Wartość polsko-japońskich obrotów handlowych w 2011 r. wyniosła 3 mld euro. W opinii ministra Pawlaka, jednym z kluczowych obszarów współpracy jest przemysł, zwłaszcza samochodowy, a także rolnictwo i usługi.

Shinichi Yokoyama, współprzewodniczący Komisji ds. Europejskich w Keidanren, prezes Sumitomo Life Insurance Company poinformował, że wiele japońskich firm planuje ulokowanie swojego kapitału na polskim rynku. – Nasi przedsiębiorcy, którzy już działają w Polsce chcą dalej się rozwijać - powiedział współprzewodniczący Komisji ds. Europejskich w Keidanren. – Chcemy też inwestować w nowe obszary, jak np. gaz łupkowy – dodał.

W 2011 r. polski eksport do Japonii osiągnął wartość 407,5 mln euro, a import 2,6 mld euro. Eksportujemy głównie samochody i części, mięso wieprzowe, sztuczny grafit i silniki turboodrzutowe. Import z kolei obejmuje przede wszystkim samochody i części, ekrany ciekłokrystaliczne, maszyny drukarskie, odczynniki diagnostyczne oraz sprzęt elektroniczny (kamery, aparaty fotograficzne, telefony komórkowe).

Według danych NBP, zobowiązania Polski z tytułu bezpośrednich inwestycji japońskich firm w Polsce na koniec 2010 r. wynosiły 1,5 mld dol. Wg danych JETRO, w Polsce działa 268 firm japońskich, z czego 85 to przedsiębiorstwa produkcyjne. Produkują one głównie części samochodowe, łożyska oraz moduły do telewizorów LCD.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda utrzymuje pozycję lidera na polskim rynku
Skoda utrzymuje pozycję lidera na polskim rynku
Skoda po raz kolejny nie pozostawiła szans konkurentom. Cały rynek samochodów nowych zanotował wzrosty, ale czeska marka wyraźnie zwiększyła dystans w stosunku do konkurentów. Skoda była najchętniej wybieraną marką w Polsce wśród klientów indywidualnych i flotowych.