mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jazda na biopaliwach

Jazda na biopaliwach

Temat biopaliw od kilku lat wzbudza w Polsce wiele kontrowersji, a sytuacja zainteresowanych podmiotów zmienia się jak w kalejdoskopie. Co jakiś czas słyszymy o nowych pomysłach rządu, skargach rolników, na szczęście i o planach inwestycyjnych przetwórców. Z kolei producenci samochodów ostrożnie wprowadzają na rynek droższe bo zmodyfikowane pro-ekologicznie modele. Warto jednak walczyć o jak największy kawałek "biopaliwowego tortu" ponieważ zgodnie z wymogami unijnymi Polska powinna osiągnąć w 2010 r. minim

Jazda na biopaliwach

Biopaliwo powstaje z przetwórstwa produktów roślinnych (w Polsce głównie rzepaku) i jest odnawialnym źródłem energii. Historia biopaliw sięga ubiegłego stulecia. Zastosowanie biopaliw pozwala na ograniczenie zużycia ropy co bez wątpienia jest dużym pozytywem dla gospodarki i środowiska naturalnego. Faktem jest, że auta zasilane tym paliwem wydalają mniejsze ilości dwutlenku węgla i nie stanowią zagrożenia dla środowiska (zredukowana do 20% emisja tego związku jest naturalnie rozkładana w atmosferze przez rośliny w procesie  wzrostu). Warto też dodać, że bioetanol mimo, że jest o blisko 30% mniej wydajny od benzyny bezołowiowej wymaga mniejszego zaangażowania przy obróbce. To może sprawić, że gdy stanie się powszechniejszy jego cena będzie bardziej konkurencyjna. Z drugiej jednak strony producenci aut twierdzą, że mogą one szkodliwie wpływać na silniki a wprowadzenie modyfikacji w silniku w celu przystosowania go do spalania biopaliwa znacznie podwyższa cenę auta.

Mimo to producenci samochodów bardzo poważnie podeszli do sprawy i w Europie dostępne są już modele samochodów dostosowanych do jazdy na biopaliwach. Także w Polsce w czerwcu pojawił się w sprzedaży pierwszy samochód przystosowany do zasilania bioetanolem – odnowiony Ford C-MAX wersja Flexifuel. Również Renault wprowadza do seryjnej produkcji Megane eco2 z silnikiem dostosowanym do spalania paliwa B85.  Jak informują przedstawiciele Forda model Flexifuel został przystosowany do spalania benzyny ze znaczną domieszką bioetanolu (do 85%, oznaczone jako E85) poprzez wprowadzone zmiany w silniku - wykonanie specjalnie utwardzonych gniazd zaworów (bioetanol ma silne właściwości korodujące); zastosowanie płynnej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, dzięki której  charakterystyka pracy silnika jest automatycznie dostosowywana do rodzaju mieszanki bioetanolu i benzyny znajdującej się w danej chwili w zbiorniku; zastosowanie wstępnego podgrzewania kadłuba silnika przy temperaturach niższych niż –15° C (ponieważ bioetanol ma inną niż benzyna charakterystykę podczas rozruchu zimnego silnika). Niestety wersja Flexifuel jest o kilka tysięcy droższa od podstawowej wersji nowego Forda C-MAX i kosztuje ponad 67 tys zł. Nadal ważnym problemem dla kierowcy takiego auta pozostaje brak sieci stacji, w których można zatankować biopaliwo. Przydałyby się też niższe stawki podatkowe, opłaty poboczne i zachęty dla producentów i pro-ekologicznych nabywców ze strony państwa.

24 lipca br. Rada Ministrów zaakceptowała wieloletni program promocji biopaliw na lata 2008-2014. Program ten zakłada m.in. wyższą ulgę w podatku akcyzowym oraz dodatkową ulgę w podatku dochodowym dla producentów biopaliw. Kierowcy samochodów zasilanych biopaliwami mogą liczyć na zwolnienie z opłat za parkowanie. Zgodnie z przedstawioną propozycją ma nastąpić zmniejszenie akcyzy dla benzyny silnikowej nieetylizowanej, zawierającej powyżej 2 proc. biokomponentów (bioetanol), w wysokości 1,565 zł za litr oraz oleju napędowego, zawierającego powyżej 2 proc. biokomponentów (estry), w wysokości 1,048 zł za litr.

Zaproponowano również wprowadzenie ulgi, która zrekompensuje część kosztów produkcji biokomponentów. Polegać ona będzie na odliczeniu od podatku kwoty stanowiącej 19 proc. nadwyżki kosztów wytworzenia biokomponentów nad kosztami wytworzenia paliw ciekłych o takiej samej wartości opałowej, do których te biokomponenty będą dodawane. W programie zapisano także, że biokomponenty stanowiące paliwa samoistne nie będą podlegać opłacie paliwowej.

Zaplanowano również działania, które mają zachęcać do większego używania biopaliw. Chodzi m.in. o zwiększenie ich wykorzystania w transporcie publicznym, a także o wprowadzenie systemu zwolnień z opłat za parkowanie dla samochodów zasilanych biopaliwami. Wprowadzone zostaną zachęty do zakupu pojazdów przystosowanych do spalania paliwa ekologicznego zgodnie z uregulowaniami prawa zamówień publicznych. Wykorzystywanie biopaliw będzie także obowiązkowe w samochodach używanych przez administrację rządową. Dodatkowo zaplanowano działania edukacyjne i promujące wykorzystanie biopaliw.

Ciekawe na ile proponowane przez rząd formy pomocy i wsparcia dla rozwoju rynku biopaliw w Polsce będą skuteczne. Dotychczas rolnicy i podmioty gospodarcze nie zniechęcone niestabilną sytuacją i tak wykazywały duże zainteresowanie zwiększeniem upraw rzepaku i uruchomieniem zakładów produkcyjnych bioetanolu. Począwszy od 2004 roku inwestycje przetwórców zaczęły wyrastać jak grzyby po deszczu. Swoje działania zapowiedziały obecne na rynku duże koncerny paliwowe, rodzime firmy jak też zagraniczni inwestorzy. Świadczy to o stawce jaką jest zdobycie jak największego udziału w rynku biopaliw w Polsce i Europie. A chętnych nie brakuje...

Biodiesel wypłynie wkrótce z zakładu Lotosu w Czechowicach, gdzie trwa budowa nowoczesnej instalacji do produkcji estrów kwasów tłuszczowych. Po jej uruchomieniu, zaplanowanym na marzec przyszłego roku, Grupa LOTOS dostarczy na rynek nawet do 100. tys. ton biokomponentu rocznie. Wartość realizowanej inwestycji to około 70 mln zł. Lotos wybrał instalację, która pozwoli na przerabianie różnego rodzaju surowców, nie tylko rzepaku ale tez innych surowców. LOTOS przypomina, że od 1997 roku produkuje benzynę bezołowiową z dodatkiem bioetanolu. W 2006 roku Grupa LOTOS wyprodukowała ponad 440 tys. ton takiej benzyny.

Budowę instalacji produkcji biodiesla (estrów oleju rzepakowego) realizuje także Kompania Spirytusowa Wratislavia Polmos Wrocław S.A.. Koszt budowy nowej bioestrowni o wydajności 150 tys. ton rocznie wynosi co najmniej 100 mln złotych. Ponadto Polmos Wrocław połączył się z Akwawitem Leszno. Jest to część strategii, która ma doprowadzić do powstania jednego z największych krajowych producentów biopaliw.Warto przypomnieć, że w 1992 roku Polmos Wrocław jako pierwszy rozpoczął tego typu produkcje na skalę przemysłową. W 2003 roku uruchomiono w zakładzie jedną z najnowocześniejszych.

Swoja produkcję rozwija firma ElstarOils S.A która produkuje już biokomponenty do biodiesla w zakładzie w Malborku. Wybudowana kosztem 35 mln zł instalacja dysponuje mocą 100 tys. ton. Firma zwiększa produkcję a w ubiegłym roku zapowiedziała także inwestycje na Dolnym Śląsku.

Kolejny zakład produkcji biopaliw powstaje na terenie zarządzanym przez policki Infrapark. W Policach amerykańska firma Becco buduje fabrykę komponentów do biopaliw amerykańskiej firmy Becco. Inwestycja pochłonie około  92 mln zł. Firma posiada już fabryki ekologicznego paliwa do silników Diesla m.in. w Austrii, Hiszpanii i Bułgarii. Natomiast w Koninie, kosztem 55 mln zł swój zakład wybuduje firma Chemat.

O paliwowych innowacjach słychać i w województwie opolskim. Ostatnio pod Nysą uroczyście rozpoczęto budowę zakładu produkcji etanolu. Inwestorem jest firma Biotanol S.A. Zakończenie robót i uruchomienie instalacji planowane jest na III kwartał 2008 roku. Po zrealizowaniu inwestycji spółka Biotanol S.A. lokować się będzie na trzech odmiennych rynkach - rynku kukurydzy jako surowca do produkcji, rynku DDGS (suche ziarno kukurydzy powstające w procesie produkcji) oraz rynku etanolu odwodnionego. Inwestycja, którą realizuje firma Biotanol oparta jest na licencji nabytej od firmy KATZEN International Inc. (USA). Jest to technologia oparta na procesach fermentacji. Zarówno ze względu na charakter procesów technologicznych, jaki i ich skalę, przedsięwzięcie ma charakter innowacyjny, nie tylko w Polsce. W Europie funkcjonuje tylko kilka fabryk wybudowanych w oparciu o licencję firmy Katzen.

Rozwój rynku biopaliw ma dziś znaczenie przede wszystkim z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego, które należy rozumieć jako stopień (skalę) zaspokojenia popytu rynku nośnikami energii z własnych źródeł. Wprowadzenie biopaliw jest więc szansą zwiększenia poziomu bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.

Czytaj także:

Biopaliwowy Ford wjeżdża do Polski 2007-06-12

Biopaliwa z Konina 2007-05-21

Komentuj:

~mlody 2007-10-25

Jestem rolnikeim i mysle nad produkcja biopaliwa dla siebie prosze napisac co sadzicie o tym czy sie oplaci?

~Leszek 2007-08-30

Za Alfą na zdjęciu rośnie rzepak. A Alfa jest... może fotografa :))

~korek 2007-07-30

czy alfa na pierwszym zdjeciu napedzana jest biopaliwami?? nie slyhszalem szczerze mówiać o takiej wersji

~Remek 2007-07-26

No i ciekawe kto taki samochód kupi jak nie ma gdzie tankować????

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport