mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jeden wielki... tunel

Jeden wielki... tunel

Tak źle nie było od ponad pięciu lat. Co trzeci tunel drogowy w Europie nie spełnia większości kryteriów dotyczących jakości i bezpieczeństwa! Stowarzyszenie europejskich automobilklubów pod przewodnictwem niemieckiego ADAC zakończyło właśnie dziesiątą edycję testu tuneli drogowych w jedenastu krajach Starego Kontynentu.

Jeden wielki... tunel
Według polskiego kodeksu drogowego tunelem jest każdy odcinek drogi rozpoczynający się i kończący odpowiednio znakami D37 i D38. W naszym kraju takie konstrukcji można policzyć na palcach jednej ręki, a większość z nich znajduje się częściej w dużych miastach, aniżeli na drogach ekspresowych czy autostradach. Takie "rury" z prawdziwego zdarzenia z pewnością napotkał każdy, kto wybrał się choć raz na przejażdżkę do Włoch czy Francji. Ich największe nasilenie występuje w rejonie Alp. Bez wątpienia przejazd przez drogę wykutą w skale w połączeniu z pięknym górskimi widokami pomiędzy nimi może budzić zachwyt, ale niestety, jak pokazały ostatnie wyniki dziesiątego, europejskiego testu tuneli, może budzić też obawy.

Jak wynika z raportu opublikowanego kilka dni temu przez ADAC najwięcej wad konstrukcyjnych i uchybień w dziedzinie bezpieczeństwa posiadają tunele w północnych Włoszech, a więc w rejonie alpejskim. Tam znajduje się największy przegrany testu, 2,4-kilometrowy tunel Cernobbio położony nieopodal jeziora Lago di Como. W siedmiu - z łącznej liczby ośmiu kryteriów - wybudowany w 1983 roku Cernobbio otrzymało najniższą notę, między innymi w kategorii: system tunelowy, oświetlenie, monitoring ruchu drogowego, komunikacja czy ochrona przeciwpożarowa. W najprostszych słowach włoski tunel nie posiada oznaczonych miejsc ewakuacyjnych, automatycznych czujników dymu i linii telefonii alarmowej. Kolejne konstrukcje nie nadające się do użytku znajdują się także we Włoszech, to tunele Breva z 2004 i Marinasco z 2007 roku.

Krajem po Włoszech z największą liczbą niebezpiecznych tuneli jest Norwegia. Jest to tym bardziej szokująca informacja ponieważ Norwegia jak każdy kraj skandynawski przykłada dużą uwagę do bezpieczeństwa drogowego. Niestety tunele Eikefet, Jernfjell i Matreberg, wszystkie trzy położone na północ od miejscowości Bergen na drodze E39 i wszystkie trzy wybudowane w latach 80-tych ubiegłego wieku, zakończyły test z notą całkowicie niewystarczającą. Do tuneli wysokiego ryzyka zalicza się także belgijski, blisko 2-kilometrowy Waasland stanowiący część drogi N49 niedaleko Antwerpii.

Zwycięskich konstrukcji, które otrzymały wynik "bardzo dobry" jest natomiast dwie. To otwarty w 2006 roku Pont Pla (1,3 km) w Andorze i niemiecki tunel Heidkopf (1,7 km) na autostradzie A38 pomiędzy Goettingen i Halle. Najwięcej powodów do zadowolenia mimo nieco niższej noty mogą mieć zdaniem europejskich automobilklubów, Szwajcarzy. To właśnie ich tunel, 6,6-kilometrowy San Bernardino w ciągu ostatniej dekady zaliczył największy postęp modernizacyjny. W 1999 roku tunel ten z notą "niepewny" plasował się w środkowej części stawki. Po zainwestowaniu 240 milionów franków szwajcarskich San Bernardino należy obecnie do grona najbezpieczniejszych i najlepiej wykonanych tuneli drogowych.

Wkrótce śladem szwajcarskiego tunelu mają podążyć inne obiekty tego typu. Problemem wątpliwej kondycji tuneli drogowych zainteresowała się Unia Europejska, która do roku 2014 (z wyjątkami do 2019) zamierza zmusić prawnymi obostrzeniami państwowe zarządy dróg do wprowadzenia modyfikacji tuneli i spełnienia przez nie w ten sposób minimalnych standardów jakości.

Za nim jednak przyjdzie kierowcom podróżować w bezpieczniejszych tunelach za austriackim automobilklubem ÖAMTC prezentujemy poniżej zasady zachowania się w tunelach drogowych podczas nieprzewidzianych sytuacji:

Przed wjazdem do tunelu:
- włączyć światła mijania
- ściągnąć okulary przeciwsłoneczne
- zwracać uwagę na światła i znaki informacyjne
- nie wjeżdżać z bardzo małą ilością paliwa

W tunelu:
- utrzymywać większe odstępy od poprzedzających pojazdów
- nie przekraczać dozwolonej prędkości
- nie zawracać, nie cofać i zatrzymywać tylko w sytuacjach awaryjnych (!)

Stojąc w korku:
- włączyć światła awaryjne jeśli nasz pojazd stoi ostatni
- zachować około 5-metrową odległość między pojazdami
- wyłączyć silnik
- pozostać w samochodzie

Podczas awarii pojazdu:
- włączyć światła awaryjne
- usunąć pojazd możliwie jak najszybciej na zatoczkę/pas awaryjny
- wyjść z pojazdu i założyć kamizelkę odblaskową
- powiadomić służby ratownicze
- czekać na pomoc w samochodzie

Gdy jesteśmy świadkami wypadku:
- włączyć światła awaryjne
- zjechać pojazdem możliwie jak najbliższej prawej strony jezdni
- opuścić pojazd jednocześnie uważając na ruch
- założyć kamizelkę odblaskową
- poinformować służby ratownicze
- pomóc poszkodowanym

W przypadku pożaru we własnym aucie:
- włączyć światła awaryjne
- jeśli to możliwe podjąć próbę wyjazdu z tunelu, jeśli nie zjechać na pas awaryjny lub zatoczkę
- wyłączyć silnik, kluczyk zapłonowy pozostawić w stacyjce
- powiadomić służby ratownicze
- pożar gasić tylko w stadium początkowym, jeśli płomień jest zbyt wysoki opuścić tunel wyjściami ewakuacyjnymi
- pomóc poszkodowanym osobom

W przypadku pożaru w obcym aucie:

- włączyć światła awaryjne
- pozostawić większy odstęp od palącego się pojazdu
- zjechać maksymalnie do prawej strony jezdni
- nie zawracać i nie cofać
- wyłączyć silnik, pozostawić kluczyk zapłonowy w stacyjce
- powiadomić służby ratownicze
- pożar gasić tylko w stadium początkowym, jeśli płomień jest zbyt wysoki opuścić tunel wyjściami ewakuacyjnymi
- pomóc poszkodowanym osobom

Ważne:
- we wszystkich powyższych przypadkach przestrzegać zaleceń i informacji służb ratunkowych

Podobne wiadomości:

Mazda rezygnuje z produkcji w Hiszpanii

Mazda rezygnuje z produkcji w Hiszpanii

Rynek 2006-12-05

Wolong przejmuje ATB

Wolong przejmuje ATB

Aktualności 2011-09-28

Komentuj:

~DZG 2008-04-24

A jak to robią nasi na A 4? Ano miedzy Zgorzelcem, a Budziszynem jest tunel i ogr. do 80kn/h. Ale nie dla wielu Polaków. Gaz do dechy i slalom między pojazdami. Aż kiedyś dojdzie do katastrofy...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.