mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jedziesz zmienić opony? Zabezpiecz je!

Jedziesz zmienić opony? Zabezpiecz je!

Jesień to czas zmiany opon z letnich na zimowe. Wielu kierowców w drodze do serwisu wulkanizacyjnego pakuje więc drugi komplet pneumatyków do bagażnika lub na tylne siedzenia i rusza. Bez jakiegokolwiek zabezpieczenia ładunku. A co jeśli po drodze dojdzie do wypadku? Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził testy zderzeniowe symulujące właśnie taką sytuację.

Jedziesz zmienić opony? Zabezpiecz je!
Koła-pociski
W drodze do serwisu drugi komplet opon zazwyczaj wkładamy do bagażnika. Często jednak nie starcza nam miejsca by zmieścić wszystkie cztery koła i rozkładamy tylną kanapę. Kładziemy je luźno, zupełnie nie myśląc o jakimkolwiek zabezpieczeniu. Co najwyżej uprzednio rozkładamy kawałek folii, by po zmianie umorusane opony nie pobrudziły tapicerki. To wszystko. Skutki takiego postępowania w trakcie wypadku zweryfikowane zostają bardzo boleśnie. Przy uderzeniu z prędkości 50 km/h blisko 15-kilogramowe opony z felgami, niczym pociski przemieszczają się po całym wnętrzu samochodu.

Pasażerowie siedzący na przednich fotelach w ciągu ułamków sekund zostają uderzeni w plecy zwiększoną 25-krotnie siłą ich własnej wagi. Takie przeciążenia skutkować mogą tylko poważnym kalectwem, a nawet utratą życia.

Jak właściwie zabezpieczać?
Oczywiście najwłaściwiej byłoby umieścić wszystkie koła w bagażniku, przy postawionej i zabezpieczonej tylnej kanapie. Powinny być one transportowane na leżąco, by środek ciężkości znajdował się jak najniżej. Dodatkowo przez otwory w felgach poprowadzić pasek zaciskowy i spiąć je razem lub zabezpieczyć siatką. To ostatnie zabezpieczenie u niektórych producentów aut, powoli staje się podstawowym wyposażeniem bagażników. Niestety nie wszystkich stać na posiadanie dużych samochodów i nie wszystkim potrzebne jest kombi. W przypadku transportu opon małym samochodem zaleca się również umieszczenie opon w bagażniku (tym razem na stojąco) i poluzowanie z zabezpieczeń oparcia tylnej kanapy. Nie należy odchylać go do końca, tylko do tego momentu aż stwierdzimy, że uda się zamknąć klapę bagażnika. Tutaj także przez otwory w felgach należy przeprowadzić pasek zaciskowy, by ładunek był możliwie spójny. Aby zabezpieczyć oparcie kanapy przed samoistnym rozłożeniem, należy z kolei spiąć je po przekątnej pasami bezpieczeństwa.

Jeśli i to nie dostarczy nam potrzebnego miejsca, wówczas ratunkiem pozostaje umieszczenie dwóch opon na podłodze, za oparciami przednich foteli. Dwie pozostałe powinny zostać umieszczone (na stojąco!) na tylnej kanapie. Ważne by zostały one spięte pasami bezpieczeństwa.

Zobacz crash-test ADAC >>>

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport