mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jeżdżenie dieslem przestaje się opłacać

Jeżdżenie dieslem przestaje się opłacać

Olej napędowy na stacjach benzynowych jest droższy od benzyny średnio o 10 gr. Jak zapewniają eksperci, to się szybko nie zmieni. Kierowcy samochodów z silnikiem diesla gwarantującego dotychczas niskie koszty eksploatacji muszą oswoić się z myślą, że zakup droższych aut zwróci im się tylko pod warunkiem, że zaczną naprawdę bardzo dużo jeździć - czytamy w gazecie Dziennik.

Jeżdżenie dieslem przestaje się opłacać
Andrzej Wolniok z Katowic planuje kupno nowego auta. Teraz, nie rozstając się z długopisem i kartką, odwiedza fora dyskusyjne i wciąż przelicza na internetowych kalkulatorach: olej napędowy czy benzyna? To wahanie jest uzasadnione. W ciągu ostatniego tygodnia wielu kierowców ze zdziwieniem obserwowało, jak z dnia na dzień cena oleju pięła się w górę. Kto nie zatankował w czwartek do pełna, wczoraj zapłacił na trasach wylotowych z dużych miast nawet o 30 gr drożej. W dodatku pesymiści uważają, że to olej będzie coraz droższy i mimo niższej akcyzy, szybciej niż benzyna przekroczy w tym roku cenę 5 zł za litr.

Właśnie z tych powodów pytanie: diesel czy samochód na benzynę powoli staje się nieaktualne. Droższy samochód z silnikiem diesla gwarantował dotychczas mniejsze koszty utrzymania. Teraz już tak nie jest. "Rocznie robię ok. 15 tys. km głównie na krótkich trasach między domem a pracą" - kalkuluje Andrzej Wolniok. "Wygląda na to, że różnica w cenie auta jest tak duża, że nie uda mi się jej wyrównać mniejszym spalaniem ropy nawet przez 7 lat. Choć jestem fanem nowoczesnych silników diesla, ekonomia zmusza mnie do kupna modelu na benzynę" - dodaje.

Zdaniem rozmówców Dziennika ceny oleju rosną, bo od wielu lat rośnie popyt na to paliwo. Dlaczego? "Nastała moda na oszczędne, ekologiczne samochody z silnikiem diesla. Rafinerie nie są w stanie nadążyć z produkcją oleju" - mówi ekspert branży motoryzacyjnej Michał Kopeć. Rzeczywiście, sprzedaż samochodów z silnikami diesla w Polsce rośnie od 10 lat. W 1998 r. takie auta stanowiły zaledwie 1 proc. rynku samochodów osobowych, w 2007 r. było to 41 proc. - wynika z danych firmy Samar monitorującej rynek motoryzacyjny.

Rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz w rozmowie z portalem Motofakty nie pozostawia złudzeń. "W tej chwili nasza rafineria i PKN Orlen zapewniają zaledwie 65 proc. krajowego zapotrzebowania na olej napędowy. Resztę trzeba importować, głównie z Rosji" - mówi.

Z raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika z kolei, że w Polsce w ubiegłym roku olej napędowy tankowało prawie 50 proc. samochodów osobowych. O wzroście popularności diesla niech świadczy fakt, że jego sprzedaż wzrosła aż o 22 proc., natomiast benzyny zaledwie o 4 proc.

Czytaj więcej>>>
Tematy w artykule: diesel

Podobne wiadomości:

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Co wybrać - diesel czy benzyna?

Zakup i sprzedaż samochodu 2016-09-06

Część planu naprawczego dla VW zaakceptowana

Część planu naprawczego dla VW zaakceptowana

Aktualności 2016-06-06

Komentuj:

~Greg 2008-05-27

To właśnie przykład importu do Polski pojazdów typu szmelcwagen. Niemcy wyrzucają, a Polacy bobrują po śmietnikach. W Grecji (Pireus i Ateny) jest zakaz rejestracji diesli bo zatruwają środowisko (spaliny - rozpuszczają budowle z kamienia). Ciekawe kiedy my zmondrzejemy? Pewnie jak już inni posprzątają u siebie.

~raiders 2008-05-27

jak przyjdzie porządna zima to diselki będą się się mocno męczyć a benzynką pyk i w trasę :)

~Artur 2008-05-27

A ja polecam benzynowe V ósemki. Moment od początku do końca. Brzmienie jak marzenie i zero obciachowego rechotu. Diesel jest dobry do traktorów, dla panów w kapeluszach i przedstawicieli handlowych. W pewnym wieku, mężczyźnie nie wypada klekotać. Mat - dorośniesz, to zrozumiesz :)

~jerry 2008-05-27

Alex jeździsz może autem z którymś z tych silników TSI, że tak polecasz?

~alex 2008-05-26

Polecam silniki benzynowe ale turbodołowane to dopiero przyjemnośc z jazdy. W znacznie większym zakresie obrotów dostępny max moment obrotowy więc większa radość z jazdy niż dieslem. Na szczególną uwagę zasługują silniki 1,4 TSI 140 KM i 170 KM

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport