mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Jeździliśmy starymi Skodami!

Jeździliśmy starymi Skodami!

Marka Skoda to nie tylko Octavia, Fabia czy Felicia. To znacznie dłuższa historia sięgająca 1895 roku. To właśnie wtedy Vaclav Laurin i Vaclav Klement założyli firmę, która na początku produkowała rowery i motocykle. Dopiero w 1901 roku pojawił się pierwszy samochód prosto z Mlada Boleslav.

Jeździliśmy starymi Skodami!

1101/1102 „Tudor Półkabriolet”
Protoplastą tego modelu była Skoda Popular OHV 1101. Auto w takim wydaniu jakim mogliśmy jeździć zostało pokazane w 1945 roku. Produkcja seryjna mimo problemów z dostępem do surowców po wojnie wystartowała w 1946 roku. Wersja tudor (od angielskiego two-door) montowana była w Kvasinach (dawna pracownia nadwozi JAWA inż. Janečka) oraz w miejscowości Vrchlabí. W Kvasinach obecnie produkowane są modele Roomster Superb i Yeti. Ten model został zbudowany w oparciu o drewniano-stalową konstrukcję. Auto, którym jeździliśmy, to odmiana tzw. "Połkabriolet". W 1947 roku czeski producent wprowadził modyfikację w modelu 1101 zmieniając osłonę chłodnicy. Dwa lata później zadebiutowała odmiana 1102. Tą wersję charakteryzowało umiejscowienie dźwigni zmiany biegów na kolumnie kierownicy. "Półkabriolet" powstawał w oparciu o wersję 1101 i 1102. Liczba wszystkich zbudowanych aut z tym nadwoziem nie jest dokładnie znana. "Tudor Półkabriolet" posiadał silnik 1.1 OHV o mocy 32 KM, któy pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 100 km/h. Co ciekawe auto spalało średnio 8.5 l benzyny na 100 km. Produkcja tego modelu zakończyła się w 1951 roku. Ciekawostką jest fakt, że w 1949 powstały dwa egzemplarze pozbawione dachu - Skoda Sport, zaś rok później zbudowano 3 Skody Supersport. Oba model bazowały na Skodzie 1101/1102 typ 938.

Laurin&Klement Typ FV i 300
To auto wywarło na nas największe wrażenie. Kierowca i pasażer siedzą mniej więcej na wysokości dzisiejszych kierowców ciężarówek. To auto zostało zbudowanie przez grupę miłośników i jest repliką wyczynowych modeli Laurin&Klement Typ FC. Ten egzemplarz został zbudowany z wykorzystaniem podzespołów osobowego modelu L&K 300. Auto przygotowane do sportu motorowego powstało tylko w liczbie 19 egzemplarzy, które zostały dostosowane do poszczególnych regulaminów. Samochód, który mogliśmy podziwiać w okolicach Mlada Boleslav, jest znacznie większy niż oryginalny FC. Wszystko przez wykorzystanie podzespołów z modelu L&K 300. Również objętość i moc silnika przewyższają FC. Auta napędzane było 4-cylindrowym silnikiem o pojemności od 1,9 do 2,5 litra. Podstawowe auto osiągało prędkość 90 km/h. Rozszerzeniem aut FC były modele FCS z silnikami górnozaworowymi oraz potężne FCR wyposażone w motory o pojemności 5,7 litra (4 cylindry).  Auto z walcowym zbiornikiem paliwa umieszczonym za fotelami zwyciężyło w 1908 roku w wytrzymałościowym maratonie Sankt Pteresburg - Moskwa w swojej klasie, a w generalce zajęło 5 miejsce. Kolejne sukcesy na koncie tego modelu to złoto w rajdzie Wiedeń-Klagenfurt-Wiedeń (Rezler) i pełne podium dla kierowców L&K w Semmeringu. Replika powstała, aby oddać hołd dwóm postaciom, które rozsławiły markę L&K poza granicami Czech - inżyniera Otto Hieronimusa i barona Alexandra Kolowrata.

 


MB Rallye
Każdy fan motorsportu chciałby poprowadzić prawdziwą rajdówkę. Obcować z autem, które wygrywało w czasach naszych dziadków, to już senne marzenie. Nam udało się zetknąć ze Skodą MB Rallye, która zadebiutowała w 1964 roku w Rajdzie Skody w Pilznie. Auto ma na koncie wiele sukcesów jak ten z 1966 roku w Rajdzie Polski. W 1967 roku powstaje model MB według regulaminu grupy B5, która zastąpiła B3. Modyfikacje w silniku pozwoliły na osiągnięcie mocy 109 KM, a to pozwoliło na nawiązanie walki z fabrycznym zespołem Tatry. Samochód nazywany pieszczotliwie „Embečko" w Rajdzie Alpenfahrt dla Skody wywalczył mistrzostwo w klasie do 1150 ccm. Mimo "polityki normalizacji" narzucanej przez Rosjan inżynierowie pracowali nad nowoczesnym, napędzanym paskiem, półtoralitrowym silnikiem OHC, który mógł osiągać 120-140 KM. Później pojawiły się motory OHC o pojemnościach 1600 i 1800 ccm. Jednostki te pozwalały na osiągnięcie maksymalnej prędkości 240 km/h. Auto, za kierownicą którego mogliśmy wcielić się w rolę dawnych kierowców rajdowych, wyposażone było w motor 1.3 OHV o mocy 90 KM. Jednostkę sprężono z 5-biegową przekładnią. Ciekawostka - na przedniej osi zastosowano tarczowe hamulce z późniejszych modeli marki.

1000 MBX
Mało kto wie, że w kraju nad Wełtawą pod koniec lat sześćdziesiątych powstawało bardzo ładne coupe pozbawione słupka środkowego. Na początek ten samochód trafiał do najlepszych pracowników marki Skoda. Dopiero kilka lat później zbudowano pierwsze egzemplarze dla klientów. Pod maską pracował początkowo litrowy silnik o mocy 52 KM, który później zmieniono na jednostkę o pojemności 1,1 litra. Powiększony silnik nadal oferował identyczną moc oraz był zasilany jednym gaźnikiem zamiast dwóch. Napęd w tym modelu był przekazywany w sposób klasyczny. Łącznie wyprodukowano 2517 egzemplarzy dwudrzwiowego modelu MBX. Samochód ten, stworzony bez kompleksów, mógł spokojnie stawić czoła "zachodniej" konkurencji.

 

130RS
Ten model zapracował ciężko na miano legendy. Zaczynając od 1973 roku w obsadzie Šedivy-Janeček auto wspinało się po szczeblach rajdowej kariery. Model 130RS bez kompleksów stawał do rywalizacji z takimi maszynami jak Escorty RS, Celiki, Alfasudy Sprint, Abarthy 131, R5 Alpine i Turbo oraz R17 Gordini. Gdy w kabinie zasiedli Václav Blahna-Lubislav Hlávka, Skoda 130RS przywiozła złoto w swojej klasie z rajdu Monte Carlo 1977 a następnie, dzięki postawie całego teamu - zwycięstwo w kategorii producentów Mistrzostw Europy sezonu 1981. Ciężko ustalić, ile powstało egzemplarzy tego modelu, ponieważ dokumentacja fabryczna nie przetrwała do dziś. Na pewno jest to więcej niż 119 sztuk, ale jednocześnie mniej niż tysiąc. Takie były wtedy wymogi homologacyjne. Był to najlepszy samochód wyczynowy z czeskiej fabryki w całej historii.

 

 

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda auta zabytkowe historia

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport