mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > KE przygotowuje ostrzejsze normy emisji CO2

KE przygotowuje ostrzejsze normy emisji CO2

Komisja Europejska opublikowała konkretne plany dotyczące wprowadzenia maksymalnych dopuszczalnych norm emisji dwutlenku węgla w nowych samochodach osobowych.

KE przygotowuje ostrzejsze normy emisji CO2

Stavros Dimas, komisarz UE ds. środowiska, zapowiedział, iż nadszedł najwyższy czas, by wprowadzić wiążące przepisy oraz kary dla tych producentów motoryzacyjnych, którzy w odpowiednim terminie nie dostosują się do nowych norm. Emisja dwutlenku węgla do 2008 roku w każdym nowo wyprodukowanym samochodzie osobowym nie może przekraczać 140 g/km, zaś do 2012 - 120 g/km.

Jak się okazuje, w 2004 roku średnia emisja CO2 nowych aut osobowych wynosiła 161 g/km. I wcale nie wygląda, by producenci dobrowolnie mogli owe założone kryteria osiągnąć. Organizacja "Transport&Environment" w niedawno opublikowanych wynikach badań stwierdziła, iż tylko Fiat, Citroen oraz Renault rokrocznie redukują w swoich modelach poziom emisji dwutlenku węgla.

Drugim ważnym celem Komisji Europejskiej jest wyraźne ograniczenie emisji tlenków azotu, szczególnie w autach napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Günter Verheugen, niemiecki komisarz UE ds. przemysłu i przedsiębiorczości chce, za pomocą wprowadzonej do 2014 roku normy Euro 6, zredukować emisję tlenków azotu z obecnych 250 do 80 g/km. Zastosowanie nowych filtrów zwiększy koszt produkcji samochodu, zgodnie z dzisiejszymi cenami, o ok. 590 euro. Ostry sprzeciw spodziewany jest przede wszystkim ze strony koncernów produkujących małe auta napędzane dieslami, jak chociażby Fiat czy Peugeot i Citroen.

Ideałem byłoby wprowadzenie technologii analogicznych do Bleutec, DaimlerChrysler zastosował tego typu silnik w Mercedesie klasa E na rynku amerykańskim. Dzięki czemu auto to spełnia wymogi jeszcze bardziej restrykcyjnych amerykańskich norm emisji zanieczyszczeń. Od 2007 r. w większości stanów emisja tlenków azotu w nowych autach nie może być wyższa niż 44 g/km.

Czytaj także:
Euro 5 w 2009, w kolejce czeka Euro 6 (2006-09-22)

Bluetec w Europie do 2008 (2006-02-28)

Technologia Bluetec dla silników diesla (2004-06-29)

Tematy w artykule: CO2

Podobne wiadomości:

Nowe Ferrari Dino w służbie ekologii

Nowe Ferrari Dino w służbie ekologii

Aktualności 2015-06-05

Silniki turbo zdominują ofertę Porsche 911

Silniki turbo zdominują ofertę Porsche 911

Aktualności 2015-01-21

Komentuj:

~Piotrek 2006-11-06

No właśnie, niech się zajmą mocniej tlenkami azotu i aerozolami różnego rodzaju bo one dopiero dają po płucach i środowisku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport